Linement eller kylbalsam

Sv: Linement eller kylbalsam

Jag vågar inte svara på det med 100% säkerhet. Jag har hört samma sak dock. Man ska tydligen inte linda blöta ben heller, av samma anledning.

TS: Vet inte det där om att linimenta blöta ben...
Aysha: ...men ang. linda blöta ben -- gäller det även när man använder padd? :confused:

Kl

Det är för mycket fixande med hästars ben öht, de flesta rider inte så hårt att det behövs något alls.

Har lite exempel på vad jag brukar göra med mina travhästar. (Jobbar hos tränare och hästarna tävlar på hög nivå, även V75. De går snabbjobb för vagn, joggas ibland, går galoppjobb, blandade ridturer i skog och mark, klättras, gymnastiseras i skog runt träd och över stock och sten, stretchas, masseras, fixas med liniment, bandageras, mmm.)

Häst 10 år valack: Stora gallor bak, öm i rygg, liten tendens att lätt bli överansträngd höger bakknä. Mellan jobb och tävling så mycket skogspromenader för hand som möjligt, helst med lågt huvud så rygg sträcks och gymnastiseras. Bak har det fungerat bäst när jag kylt (efter jobb) och sedan hållt honom ständigt lindad med "back on track". Bakknäna speed eller 3-dagars liniment (=starkare) och så kör jag med laser. Laser fungerar bra efter lite massage också på ryggen. Alltid täcke på rygg dessutom. Radital använder jag ofta på ansträngda muskler överlag.

Häst 5 årig valack: Stor häst. Sedan gammalt tendens till att bli stel i höger sida i bäckenet. Motverkar detta genom vänstergalopper. Anstränger också vänster bakknä mer när han är stel så det kan vara lite ömt ibland. Paradox: vänstergalopp som gör honom mindre stel anstränger vä bakknä lite mer också. Löser det med starkt liniment och laser efter jobb. (laser ca 1ggr/v, ej så stark laser men den gör skillnad). Standard efter start och hårda jobb -arnika+lera+papper+pad+bandage runt om. Mycket massage. Stretching efter jobb. Sträcka hals med morot viktigt på honom.

Sto 8 år: Fruktansvärt jobbigt (och jobbig) vid brunst. Het, stressad och stel. Överbyggd bak (= ser ut som hon växer då rumpan är mycket högre än manken). Har tidigare blivit opererad någonstans i senan vid hö framkota. Tävlade och började få ordning på hennes stelhet med galoppjobb och mycket ridning. Fastnade i hagen och fick stor svullnad höger framkota, fick det värsta att gå tillbaka men sprang i hagen då det var lerigt så det blev värre igen. Kollad med veterinär men de var inte säkra på vad det var riktigt. Kylt och kylt och kylt så fort hon varit ute eller jobbat. Bäst har snöbandage fungerat tillsammans med arnika+lera+papper+pad+bandage efteråt. Inte vågat rida på henne förrän nyligt men då blev hon brunstig och då är hon en tickande bomb ridmässigt så vågade inte ändå. Någon vecka innan start blistrade vi hennes kota, dvs använde cederolja blandat med 3-dagars jodliniment 50/50. Det retar huden väldigt mycket och man ska inte bandagera på minst en vecka efteråt. Teorin är att retningen i huden drar uppmärksamhet till kotan, för att läka, och om det är problem "längre in" i själva kotan kan detta åka med och läkas i samma veva. Det råder delade meningar om om detta verkligen fungerar och man måste använda detta försiktigt så inte kotan blir sårig och hästen får mer ont. I detta fall fungerade det väldigt bra för benet gick att kyla ner ordentligt efter jobb vilket inte gått på månader. Startade nyligt och lite svullen igen men bättre ändå än vad det var i början.
Hästen är arbetsnarkoman och älskar att jobba kan tilläggas och är mest nöjd med livet när hon fått springa FORT FORT, (även om en häst som ligger på enligt mig är stel någonstans och "vill ha hjälp" att slippa jobba med stela delar när de biter fast i bettet =inte bra tecken). Hon är alltså glad, stel och benet är skapligt. Ska börja rida henne igen och få henne mjukare men inte i djup sand. Massage och stretching är självklarheter liksom hjälp med laser. Kylningen är a och o.

Ingen häst är den andre lik och man får prova sig fram. Ibland bryter jag mönstret och använder andra liniment och metoder. Man blir aldrig fullärd och det är det som är kul. Kyla först och värme sen där det är "ont" eller risk för "ont" är det viktigaste. Vid jobb ska det som jobbar hållas varmt om möjligt och kylas direkt efteråt. Muskler gillar radital efter massage men ibland masserar jag in blue lotion också. Hästarna har alltid alltid täcken om de är fuktiga och alltid täcken utom när det är sommar i övrigt. Vanliga bandage fungerar mycket bättre på ben, ex över natten, än enbart liniment -förutsatt att man lindar rätt. "Back on track"-paddar är jättebra, varje häst har ett par egna och så använder jag dem där de bäst behövs. Varierad träning och mycket kärlek är också viktigt. :)

Nu har jag skrivit alldeles för mycket...

/Katrin

PS! Håller med om att det inte finns någon anledning att övergöra det hela när hästen är på "amatörnivå", dvs inte presterar på topp. Ni som hobbyrider (eller motsv nivå) har oftast inte så hårt slitage på hästarna att det behövs annat än ett par lindade ben då och då. Kalla ben = friska ben. Glad häst = antagligen ganska frisk häst. Lindar ofta blöta ben förresten, kanske inte det bästa men hinner inte med alla annars, om benen blir knottriga eller sväller extra av detta så har det inte fallit bra ut. Liniment på blöta ben har jag aldrig haft problem med. Dåliga karleder, knottriga ben, sår mm, Tvätta med grönsåpa!!! (Skölj ordentligt och torka med ren handduk). Milt och superbra i alla fall!!! NU ska jag sluta skriva...

Senast ändrad av en moderator:

Det finns särskilda kylslangar som man kan sätta på hästarnas ben. Tror inte det kostar särskilt mycket och man spar mycket tid. Somliga hästar tycker det är lite läskigt första gångerna men med en liten morot eller annat godis kommer man långt. Kan sätta på vattnet före man tar på slangarna runt benet/benen också så blir det inte en chock när det helt plötsligt kommer vatten på benen.

KL*

Och om man nu t.ex masserar hästen pga stelhet i ryggmusklerna dagligen är väl det bästa att sätta på ENDAST värmande linement efter massagen/ridningen och t.ex ett stalltäcke ovanpå för att förhindra i möjligaste mån att de blir stela igen.. eller?

Ja så tycker jag också. Enda är att det nog inte är bra att masssera varje dag för musklerna måste få tid att jobba med effekten av massagen. Hade en häst som såg ut som en bodybuilder och som vi tog in en massör på särskilt (en som var riktigt duktig på att massera). Hästen skulle starta en vecka senare men vi fick låta bli eftersom han var så starkt påverkad av massagen (en hel vecka alltså). Seg och trög var han. Andra hästar kan nästan bli ömma av själva massagen till slut om man inte gör uppehåll då och då. Sen beror det ju på om man ständigt gnor på samma ställe eller ej mm så klart. Aldrig exakt vetenskap och hästarna brukar ju säga om det känns bra eller ej...
/Katrin

Kl

Det är för mycket fixande med hästars ben öht, de flesta rider inte så hårt att det behövs något alls.

Det är för mycket fixande med hästar överhuvudtaget håller jag med om också. :cool:
Men att göra något förebyggande för att främja hästens hälsa kan (i de flesta fall) bara vara bra. :)

*kl*
Nån som vet hur bra sånadär kyldamasker man lägger i frysen och sen sätter på hästens ben är? Blir de kanske för kalla?

Man MÅSTE inte använda liniment alls, men många ( t ex jag) tycker att det funkar bra.

Värmande liniment på hästens muskler, arnika funkar prima, men EFTER passen. Använd INTE liniment på ryggen om du kommer att sadla en stund senare så kan det fräta.
Arnika är ettg bra grungliniment, det funkar bra på benen också.

Men arnika är inte alltid värmande... Om man provar på sig själv känns det ingen skillnad alls på vissa typer av arnika.
Då kan man undra vad det ger för effekt? Om den effekten är värt pysslandet?

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 018
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
882
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 854
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3