Linement eller kylbalsam

S

super_fantan

Hej!
Tycker det är ganska krångligt ,när ska man använda vad:confused:?Det verkar som om alla säger olika. Jag har använt arnika massage linement efter hårda ridpass och ibland innan.
Vi säger att jag rider ett hårt ridpass
vad ska jag då ha före resp. efter passet?
Vad är din åsikt?
/Fanny:p

Sv: Linement eller kylbalsam

Hej!
Tycker det är ganska krångligt ,när ska man använda vad:confused:?Det verkar som om alla säger olika. Jag har använt arnika massage linement efter hårda ridpass och ibland innan.
Vi säger att jag rider ett hårt ridpass
vad ska jag då ha före resp. efter passet?
Vad är din åsikt?
/Fanny:p

Glömmde säga att jag masserar in det på senor och muskler (ben och rygg)

Jag har lärt mig att det ska vara kylande på hästens ben, och värmande på övriga kroppen.

Jag brukar borsta i cirklar och med stora rörelser och massera lite innan ridpasset för att få igång blodcirkulationen och mjuka upp musklerna lite, och strecha och massera efter ridpasset.

Brukar även spola av hästens ben efter ridpasset (mest på sommaren) , dock inte med iskallt vatten.

det bästa för att kyla av hästens ben e vanligt kallt vatten 5 min på varje ben. kylbalsam/lera fungerar bara så länge den e blöt/fuktig. när den har stelnat verkar den inte längre

Lär er detta! Kyla appliceras när man vill dra ihop blodcellerna och minska genomblödning. Värme, precis tvärtom!

Lär er detta! Kyla appliceras när man vill dra ihop blodcellerna och minska genomblödning. Värme, precis tvärtom!

Jag har nyligen fått min första foderhäst och undrar lite om just detta, du han har fått svullna framben. Troligen beror det på överansträngning. Jag skulle gissa på linement (som först kyler och sen värmer) och desutom lindor nattetid + i hagen. men är inte helt säker. Tänker jag rätt?

Han är aningen varm, precis ovanför kotorna. Och det verkar som att det går ner av lätt motion.

Jag har lärt mig att man måste spola 20 min på varje ben för att få en kylande effekt, annars blir blir det motsatt effekt.

Jag har lärt mig att man måste spola 20 min på varje ben för att få en kylande effekt, annars blir blir det motsatt effekt.

Det har jag också hört, men tänk dig detta i praktiken, :smirk: att stå men en häststackare i 1 timme och 20 min varje dag. Tänk om andra vill använda slangen/spolspiltan? har detsutom det problemet att min häst ogillar vattenslangen, tog 1,5 månad innan jag kunde spola honom första gången.

KL
Många olika åsikter. ;) Det senaste jag läste var i equipage där ett nytt test från slu visar att hästens ben ska hållas kalla/skydd som andas under ridpasset. Detta borde gå emot att man ska ha lindor som värmer ganska mycket?? Nån som vet mer om det?(lite ot men iaf...)

Ang. liniment. Arnika ökar genomblödningen, tex förhindrar svullnader. Blue Lotion kyler först, sen värmer. Isbalsam kyler (som namnet :p). Sen finns det såna som bara värmer också.
Jag skulle ha smörjt in blue lotion efter ett hårt träningspass. Alt. isbalsam eller liknande över natten (efter passet) och sen värmande liniment (alkoholbaserat) eller lindor dagen efter. För att minska svullnad när hästen står still efter ansträngning. Använder inte vanlig arnika, tycker inte det ger så mycket effekt.

Jag har Blue Lotion, är det bra till svullna ben? det är alltså inte gallor utan troligtvis överansträngning. Kan man då använda lindor ovanpå linement?
Om man först använder kylande direkt efter ridningen, hur länge ska man vänta innan man smörjer in med linement? eller är det en dålig ide?

Jag har Blue Lotion, är det bra till svullna ben? det är alltså inte gallor utan troligtvis överansträngning. Kan man då använda lindor ovanpå linement?
Om man först använder kylande direkt efter ridningen, hur länge ska man vänta innan man smörjer in med linement? eller är det en dålig ide?

Ja, eller iaf för att förhindra svullna ben. Så man smörjer det direkt efter ridningen. Att linda över linementet är ett risktagande, lätt för blistringsskador. :crazy:
Om man tar (enbart) kylande efter ridning ska man vänta över natten eller några timmar iaf. (läste detta i ridsport som en veterinär skrivit)

Ja, eller iaf för att förhindra svullna ben. Så man smörjer det direkt efter ridningen. Att linda över linementet är ett risktagande, lätt för blistringsskador. :crazy:
Om man tar (enbart) kylande efter ridning ska man vänta över natten eller några timmar iaf. (läste detta i ridsport som en veterinär skrivit)

Jag har inte lindor utan såna där med pad o kardborrknäppning, men det kanske är samma sak?

Senast ändrad av en moderator:

nägon som har nåt bra förslag på vad jag ska ha för nå till min pålle?... jag brukar linementera efter att jag har hoppat eller kört ett hårt dressyrpass.. vad ska jag ha på benen? och vad ska jag ha på ryggen? hon har haft gallor bak men hon har inga nu och har inte haft det på 1 år (sen jag köpte henne) hon har oxå förr haft lite ryggproblem men det märker jag inte heller av.... har tydligen haft en senskada förr men vet inte om det stämmer... står inget om reservationer eller ngt i försäkringspapperna. fick bara höra det av en.:smirk:

Jag har kylgel/lera på benen. Arnika på övriga kroppen. På hennes muskelskada har jag ett liniment som först kyler och sen värmer.

Det bästa är ju kyla och sen värma. Brukar kyla efter ett hårt pass och nästa pass rider jag med lindor. Frågade veterinären som hon tyckte det var bra och hon sa att det var jättebra att göra så.

Om jag har möjlighet försöker jag sätta på stallbandage under natten, men det är inte alltid jag har tid att låta kylgelen/lera torka så jag kan gör det och då blir det oftast lindor dagen efter.

Senast ändrad:

Jag kan ha helt fel nu så de är inte illa menat, jag bara tänker utifrån mig själv. Har själv muskelskada och skulle bli skit sur om någon kylde den efter hårt jobb. Jag tror då mycket mer på att bara ha på värmande, de är iaf de som hjälper för mig, att kyla en muskelskada känns inte rätt, även omd e värmer sedan!

Jo det är klart, tar både lång tid och tålamod från häst och ägare. OCh då är kylbalsam ett bättre alternativ.
Jag ville bara delge det jag lärt mig, så att man inte tror att man uppnår en kylande effekt efter 5 min spolande och det resulterar i värmande effekt istället. :)

Blue Lotion kan användans både med och utan bandage, vilket står på flaskan ;) Det är ett "snällare" sorts liniment. Men som Ellyne säger, man ska vara försiktig med att använda bandage på liniment eftersom det kan bli blistringsskador av det.

Jo det är klart, tar både lång tid och tålamod från häst och ägare. OCh då är kylbalsam ett bättre alternativ.
Jag ville bara delge det jag lärt mig, så att man inte tror att man uppnår en kylande effekt efter 5 min spolande och det resulterar i värmande effekt istället. :)

Blue Lotion kan användans både med och utan bandage, vilket står på flaskan ;) Det är ett "snällare" sorts liniment. Men som Ellyne säger, man ska vara försiktig med att använda bandage på liniment eftersom det kan bli blistringsskador av det.

En tjej i stallet sa idag att man absolut inte får smörja in linement på blöta ben, pga "frätning/blistringseffekt". Stämmer det?

nägon som har nåt bra förslag på vad jag ska ha för nå till min pålle?... jag brukar linementera efter att jag har hoppat eller kört ett hårt dressyrpass.. vad ska jag ha på benen? och vad ska jag ha på ryggen? hon har haft gallor bak men hon har inga nu och har inte haft det på 1 år (sen jag köpte henne) hon har oxå förr haft lite ryggproblem men det märker jag inte heller av.... har tydligen haft en senskada förr men vet inte om det stämmer... står inget om reservationer eller ngt i försäkringspapperna. fick bara höra det av en.:smirk:

Som någon skrev tidigare, kyla till benen (senor) och värme till muskler.

Jag kan ha helt fel nu så de är inte illa menat, jag bara tänker utifrån mig själv. Har själv muskelskada och skulle bli skit sur om någon kylde den efter hårt jobb. Jag tror då mycket mer på att bara ha på värmande, de är iaf de som hjälper för mig, att kyla en muskelskada känns inte rätt, även omd e värmer sedan!

Enligt kiropraktorn är det det bästa, och tydligen är det det eftersom skadan är mkt mkt bättre. Det kylls ju först och värms sedan så det är ju det som ger effekten. Har själv testat linimentet och det är ju inte så att det blir iskallt.

Sen har hon även BoT på det (inte direkt när linimentet är påsatt asså, väntar en stund för att inte få blistringseffekt) så hon blir aldrig kall på muskeln.

Senast ändrad:

En tjej i stallet sa idag att man absolut inte får smörja in linement på blöta ben, pga "frätning/blistringseffekt". Stämmer det?

Jag vågar inte svara på det med 100% säkerhet. Jag har hört samma sak dock. Man ska tydligen inte linda blöta ben heller, av samma anledning.

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 018
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
882
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 854
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halvautomatiska vapen?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Svensk politik nr 3