Linear rebel sadel

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!
Nu när jag var på SM såg jag en väldigt speciell sadel på marknaden. Jag fick en ordentlig genomgång av säljaren och fick provsitta, och jag är verkligen nyfiken och helt såld på sadeln! Den är skithäftig, verkar vara jätte bra för hästens rygg och jag satt hur bra som helst i den. Inga jobbiga knästöd eller uppbyggt säte som stör, utan jag kan sitta som jag vill. Det är dock en sadel som inte funnits på marknaden länge, så jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av den? Det verkar ju helt suveränt att man kan byta ut olika delar, att den tål att sköljas av och att bommen är jord av kolfiber.

För er som inte vet vad jag pratar om för sadel, klicka in på deras hemsida http://www.linear.se/DynPage.aspx?id=37472&mn1=2254&mn2=2321

Jag vill veta vad ni tycker och tänker om den här sadeln!

//Julia

Sv: Linear rebel sadel

Ja, den är jättebra och han berättade en del för mej och jag har läst och sett den förut - tror det var Globen sist??

men.... jag känner mej inet helt exalterad över den.

Jag beställde istället - ÄNTLGEN :banana: - Anne- Maries underbara Isafold-sadel som hon syr själv. Det är mer i min smak. Nu när de var här kom hon o hennes man över och mätte på hemvägen.

Men självklart - Linear är helt byggd på hästens behov mm, toppen. Men jag tror, man måste ha en väldsig känsla för att köpa den. *Vill ha*-känsla.

Ja, jag tycker att den verkade som gjord för mig och mina behov =)

När det gäller A-M sadel har jag tyvärr mycket dålig erfarenhet av den sadeln. Eftersom hon har ett järn i framvalvet men sadeln är så mjuk i övrigt, blir det ett väldigt tryck fram på hästens rygg (det är även det område som islandshästar verkar ha mest problem med att lyfta upp). Jag har ridit fyra hästar som har haft denna sadel (utprovad efter hästens rygg) och alla ryggarna ser hemska ut. De ser precis ut som sadeln, om du förstår vad jag menar. Det är tydligt att det trycker mest fram, då de är nersjunkna där. Jag tycker dessutom att de är oerhört obekväma att rida i. Knästöden puttar bak skänklarna och uppbyggnaden för rumpan bak på sadeln börjar så tidigt så att man puttas frammåt. Det är en fin idé att allting ska vara så mjukt, men tryckfördelningen blir mycket sämre och särskilt när hon har järnet fram i sadeln. Då är det nog bättre med en bom i kolfiber tror jag.

Jag vill inte skrämma upp dig på något vis, sadeln kanske passar dig och din häst utmärlt. Jag vill bara dela med mig av mina erfarenheter. Det är ju en sadel som kostar rätt mycket, så det är ju trist om den är kass...

//Julia

Det finns en tråd på utrustning om den som du borde läsa:

HÄR

Ur hästens synpunkt vet jag själv inte mer än vad försäljaren sa och jag skulle vilja veta lite mer obejktivt om hur den igentligen fungerar. Min egen personliga uppfattning är att jag tycker den är ful och inte specielt bekväm :angel:

Det är lugnt. Jag har sett den via Silverkedjan och där har den inte lämnat något tryck alls som jag kunde se. Jag har, som jag förstått, inte sett några negativa effekter av Anne-Maries sadel på andra håll heller.

Senast ändrad:

Tack! intressant läsning =)

Jag skulle väldigt gärna vilja prova sadeln på en häst. På bocken satt jag verkligen perfekt, jag fullkomligt älskade den! Idén är ju fantastisk =) Hoppas att fler tillverkare får nya idéer och att kolfiberbommar blir vanligare. Jag har ju tur, behöver inte välja sadel än på ett tag. Men denna sadel ska jag verkligen följa med spänning!

//Julia

Jag har inte testat sadeln till häst, men en vän till mig har. Det är hon som sitter och ler på en svart häst som ser chockad ut på planschen!
Det verkar vara en trevlig sadel tycker jag utifrån det jag har hört. En annorlunda sadel som, iallafall jag, tyckte var väldigt "läskig" i början för att jag var ovan vid den typen av sadlar. Men jag har fullt förtroende på PM, som varit med och tagit fram den, och jag tror på starkt på den. Om jag hade pengar....

Jag såg den oxå på sm och tittade o klämde lite på den.

Hur den fungerar på hästens rygg har jag ingen aning om då jag aldrig brydde mig om o fråga.

Den kändes stenhård när man kände den tyckte jag iaf och så är den ju sååå himla ful:angel:

Men smaken e som baken:p

Ja, den är inte vacker, men det bryr jag mig inte så mycket om. Det viktigaste för mig är att hitta en sadel som är vänlig och bra för hästen. Kolfiber bommen är ju väldigt flexibel och paddarna finns ju i olika storlekar och kan formas efter hästens behov, vilket är bra. Jag antar att det är sisten som du menade var stenhård? Själv tycker jag att det var just det som var bra... det är inte för mycket trams på sadeln liksom Inga bylsiga stöd och mjuka säten som man sjunker ner i och gör att man inte kan känna sittbenen. Jag tyckte att man satt helt perfekt i den!

//Julia

När det gäller A-M sadel har jag tyvärr mycket dålig erfarenhet av den sadeln. Eftersom hon har ett järn i framvalvet men sadeln är så mjuk i övrigt, blir det ett väldigt tryck fram på hästens rygg (det är även det område som islandshästar verkar ha mest problem med att lyfta upp). Jag har ridit fyra hästar som har haft denna sadel (utprovad efter hästens rygg) och alla ryggarna ser hemska ut. De ser precis ut som sadeln, om du förstår vad jag menar. Det är tydligt att det trycker mest fram, då de är nersjunkna där. Jag tycker dessutom att de är oerhört obekväma att rida i. Knästöden puttar bak skänklarna och uppbyggnaden för rumpan bak på sadeln börjar så tidigt så att man puttas frammåt. Det är en fin idé att allting ska vara så mjukt, men tryckfördelningen blir mycket sämre och särskilt när hon har järnet fram i sadeln. Då är det nog bättre med en bom i kolfiber tror jag.
//Julia

Detta känner jag inte alls igen....

Jag har en Isafold sadel sen minst 4 år tillbaka och den är underbar!
Jag rider dom flesta hästar i den, både smala och tjocka och den ligger bra på alla.
När det gäller knästöden så får man ju beställa dom så dom passar ryttarens ben. I rätt storlek i förhållande till ryttarens ben så ger dom ett fantastiskt stöd (men jag vet att ryttare som lätt faller mot stolsits tycker dom är i vägen), Även sitsen anpassas ju till ryttaren och sadeln du har provat kanske var gjord för en mindre rumpa än din:crazy: Min sadel passar både min rumpa och mina ben och jag sitter mjukt och skönt i den med jättebra stöd för skänklarna.
Ingen av mina hästar verkar heller missnöjda med sadeln (inte är dom insjunkna heller, just nu hellre utbuktande....av fett:o)

Så jag har bara guld att tilldela denna underbara sadel:bow::bow:

Jag rider dom flesta hästar i den, både smala och tjocka och den ligger bra på alla.
När det gäller knästöden så får man ju beställa dom så dom passar ryttarens ben. I rätt storlek i förhållande till ryttarens ben så ger dom ett fantastiskt stöd (men jag vet att ryttare som lätt faller mot stolsits tycker dom är i vägen), Även sitsen anpassas ju till ryttaren och sadeln du har provat kanske var gjord för en mindre rumpa än din:crazy: Min sadel passar både min rumpa och mina ben och jag sitter mjukt och skönt i den med jättebra stöd för skänklarna.
Ingen av mina hästar verkar heller missnöjda med sadeln (inte är dom insjunkna heller, just nu hellre utbuktande....av fett:o)

Bra att få lite sagt ang A-M som gör fina hantverk i bl a träns och underbara sadlar. Hon har ju hållit på i väldigt många år och får hela tiden nya kunder för sina handgjorda sadlar.

A-M´s sadlar är inte direkt något spontanköp efter som det kräver lite tänkande. Trots allt en del pengar och skall passa den häst man mest skall använda och en själv.

Har inte läst hela tråden men är den sadeln godkänd att ha på tävling?
*bara nyfiken*

Sadlarna som jag provade i den modell som Balderum Norr har köpt var utformade efter de hästar jag red. Sitsarna var sedan gjorda efter hästarnas ägare, som båda hade större rumpa än jag :smirk:. Det var ingen jätte stor skillnad, men den fanns där. Jag har definitivt inga som helst tendenser att sitta i stolsits, men jag hade problem att sitta bra i denna sadel. En annan tjej som också red en av dessa hästar har fått stora problem med sin svank (hon har tidigare aldrig svankat då hon rider, men i denna sadel gör hon det). Hästarna som har dessa sadlar ser som sagt hemska ut i ryggarna. Den ena var en unghäst som bara haft denna sadel och som jag tränade.

Jag är bara glad att ni inte har samma erfarenheter för hästarnas skull. A-M gör ett fantastiskt jobb och hon skall verkligen ha stort beröm för sitt arbete, men jag tror inte på hennes koncept.

//Julia

Hej!
Nu när jag var på SM såg jag en väldigt speciell sadel på marknaden. Jag fick en ordentlig genomgång av säljaren och fick provsitta, och jag är verkligen nyfiken och helt såld på sadeln! Den är skithäftig, verkar vara jätte bra för hästens rygg och jag satt hur bra som helst i den. Inga jobbiga knästöd eller uppbyggt säte som stör, utan jag kan sitta som jag vill. Det är dock en sadel som inte funnits på marknaden länge, så jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av den? Det verkar ju helt suveränt att man kan byta ut olika delar, att den tål att sköljas av och att bommen är jord av kolfiber.

För er som inte vet vad jag pratar om för sadel, klicka in på deras hemsida http://www.linear.se/DynPage.aspx?id=37472&mn1=2254&mn2=2321

Jag vill veta vad ni tycker och tänker om den här sadeln!

//Julia

Min spontana reaktion är att bli nyfiken, men den är ful o och jag vill ha ordentliga knästöd. Sedan är jag lite rädd för den tekniska finessen med stigbyglarna. Hur mycket tål den??? Fult är det också! Och så är den dyr. Vi får se hur den utvecklas. Jag är alltid lite skeptisk och väntar nog tills ettt antal ridit i den och man gjort en del förbättringar. Om jag nu fastnar för den... Har inte sett den IRL och blir inte riktigt klok på bilderna.

Min spontana reaktion är att bli nyfiken, men den är ful o och jag vill ha ordentliga knästöd. Sedan är jag lite rädd för den tekniska finessen med stigbyglarna. Hur mycket tål den??? Fult är det också! Och så är den dyr. Vi får se hur den utvecklas. Jag är alltid lite skeptisk och väntar nog tills ettt antal ridit i den och man gjort en del förbättringar. Om jag nu fastnar för den... Har inte sett den IRL och blir inte riktigt klok på bilderna.

Ja, min första reaktion var också nyfikenhet =) Jag var också skeptisk mot stigbygelfinessen, men försäljaren förklarade att man skulle byta ut snöret ungefär en gång per år eller vartannat år. Det kostade en hundralapp och man kunde enkelt göra det själv. Snöret kan man köpa av återförsäljaren eller på en båtfirma.

Ja, jag väntar gärna och ser vad andra säger när de ridit i den ett tag. Det passar mig ganska bra, jag ska ju ändå inte köpa sadel förän om något år eller så =)

//Julia

Jag har ridit i den :bump: Jag har ingen islandshäst, men jag red i den på min nordsvensk, och där satt den jättebra och var sjukt bekväm ( vilket jag INTE trodde faktiskt). Däremot provade min sambo den på sin arab häromdagen och då tyckte han att den var obekväm.
Jag tycker sadeln är fulare från marken än när man ser den på hästen - när den ligger på ser det lite minimalistiskt ut, och det tycker jag är snyggt :)
Framför allt väger den inget och det gillar jag. Vi får se, jag kan nog tänke mig köpa en sedan, när allt kommit iordning :bump:

Kul med någon som ridit i den!

Har du ridit i den under en längre period eller bara testat en gång?

//julia

Jag har ridit i den :bump: Jag har ingen islandshäst, men jag red i den på min nordsvensk, och där satt den jättebra och var sjukt bekväm ( vilket jag INTE trodde faktiskt). Däremot provade min sambo den på sin arab häromdagen och då tyckte han att den var obekväm.
Jag tycker sadeln är fulare från marken än när man ser den på hästen - när den ligger på ser det lite minimalistiskt ut, och det tycker jag är snyggt :)
Framför allt väger den inget och det gillar jag. Vi får se, jag kan nog tänke mig köpa en sedan, när allt kommit iordning :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka