Linda skadat, svullet ben.

S

Sunset20

Min häst har busat i hagen och skadat sig på ena benet, ganska ytligt sår, men han är ganska svullen i benet och svullnaden har knappt gått ner nått på 2 dagar så jag tänkte linda benen men vet inte om det är bra när han har sår där eller? Alltså linda med vanlig padd och sen stallbandage över.
Har inte ridit nått utan bara gått promenader sen skadan skedde.

Sv: Linda skadat, svullet ben.

Om han är rejält svullen och det inte gått ner knappt alls på 2 dygn är det läge att låta veterinär titta på det. Han kan ha skadat sig mer än det lilla ytliga såret, t ex skadat senor etc.

Halt? Värme? Öm? Feber? Ändras svullnaden av att han rör sig? Var sitter såret? Är svullnaden hård eller mer mjuk/svampig? Var sitter den?

Nja inte rejält men man ser att han är svullen om man kollar på det andra benet.
Inte halt, varm eller öm. Feber har jag inte kollat men kanske skulle göra de imorn..
Har bara gått korta promenader runt stallet så svullnaden har inte ändrat sig nått. Sitter på vänster bak, i mitten på benet typ.
Han har varit lite tjock till och från i båda bakbenen förut, och svullnaden nu är väl varken hård eller mjuk. Svullnaden är störst längst ner på benet, men går upp lite.

Vet inte hur man lägger in bilder, så skickar en länk ist: http://www.pixbox.se/pic_show_id31808144.html
Gammal bild som jag har ritat på, de e ju inte ens samma ben som jag har ritat på men hittade ingen annan..
Men där de e rött är såret å där de är grönt är han mest svullen.

Är han svullen just över 'hela' kotan som du ritat (dvs hela området gröna ringen täcker), eller mer i 'bakkant' av benet?

Vad gäller linda över sår så de flesta sår läker bäst luftigt, dvs utan att stängas in av lindor. Sen beror det ju väldigt mkt på typ av sår osv.

Nja mer i bakkant.
Jo jag har oxå tänkt så, men tänkte att svullnaden kanske går ner om man lindar?? Kanske kan prova över natten imorn å se om det blir bättre.

Det kan ju vara kotsenskidan då, eller senan, beror på hur det sitter och svårt gissa över nätet.

Men är hästen inte markant mindre svullen på mån morgon skulle jag slå vet en pling.

Min häst har busat i hagen och skadat sig på ena benet, ganska ytligt sår, men han är ganska svullen i benet och svullnaden har knappt gått ner nått på 2 dagar så jag tänkte linda benen men vet inte om det är bra när han har sår där eller? Alltså linda med vanlig padd och sen stallbandage över.
Har inte ridit nått utan bara gått promenader sen skadan skedde.

Han går väl ute i hagen och rör på sig om dagarna?
För det där lilla är inget att oroa sig för om han inte är halt el. dyligt.
Det är sånt en del får ibland, som barn i sandlådan med "lite blåmärken".
En del är mer känsliga än andra. Om man vet att hästen brukar svullna lätt av små sår så kan man lägga ett bandage indränkt med SVAG jodopaxlösning(som svagt te), över natten och ta bort på morgonen innan han går ut i hagen så brukar svullnaden gå ner kanska snabbt. Viktigt att hästen rör på sig och ej står inne i box. Upprepa max ett par tre nätter, och noga med att inte ha för stark jodopax då det kan bli hud irritationer. Annars fungerar jodopax utmärkt just till småsår och har en decinficerande verkan.(ska dock inte användas till större och färska
sår då det är bättre att skölja med ren koksaltlösning för att inte skada sårvävnaden för mycket.Ger bättre,finare läkning.)
Lyck till:)

De kan ju dock vara så att svullnaden trillar neråt, detta kna ju tyvärr ge lymfangit...Kan nog rekommendera att foortsätta promenera, sårtvätt gånger fler/dag sedan kan man ju självklart göra ett stallbandage men de bör inte sitta på så länge och man bör skydda såret...Men jag hade nog kontaktat veternär om svullnaedn inte går ner...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
1 054
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 607
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 921
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 858
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka