Linda med padd

N

nellyy

Jag lindar min häst väldigt ofta, nästan varje gång jag rider. Oftast bara med fleecelinder eftersom jag gillar dom bäst men ibland elastiska med paddar.
Jag har lärt mig att med fleece behöver man inte ha padd, men när jag hörde med en veterinär sa han att man alltid skulle ha padd ALDRIG linda direkt på hästen. Man förstör senorna och tillsist kan det bli så hemskt att hästen inte går att rida normalt.
Har aldrig sett nån som lindat fleece med padd, så jag frågar er nu, vad tror ni? Jag lindar inte padd längre.. kan det ligga något i de han säger? :confused:

Sv: Linda med padd

alltid alltid alltid padd under lindor, oavsett material på lindorna!

sen förstår jag iofs inte varför man lindar med fleecebandage till träning.. men det är en helt annan diskussion

sen förstår jag iofs inte varför man lindar med fleecebandage till träning.. men det är en helt annan diskussion

Det gör jag för min gamla häst så lätt får skav och det är jättesvårt att hitta skydd som passar och inte ger skav. Hon har väldigt smala ben och skydd som passar henne i omfång är alldeles för korta. Skydd till en b-ponny är alldeles för korta till en häst på 162 cm, jag har provat. ;)

Hon kan slå sig själv på benen ibland så jag vill gärna ha skydd. Elastiska lindor tycker jag inte om utan har hittat flera set med ganska tunna lindor av fleece (det stod fleece på förpackningen i alla fall). Med en relativt tunn padd (ingen stallbandagepadd direkt) tycker jag det funkar utmärkt. I stället för att lägga ner en förmögenhet på skydd som ger skav efter en användning och sedan blir liggande i sadelkammaren.

först borde du utkröna om din häst verkligen behöver lindas. Att linda ben kan i förlängningen göra att hästen blir svagare i benen eftersom de är vana att gå med stöd.

så frågan: Alltid med pad säger jag oavsett linda. Men är fleecet väldigt tjock kanske det går bra utan pad. jag är lite anti fleece just för att det inte är elastiskt vilket gör det svårt för senor mm att röra sig. prova och linda dina egna ben får du se :) Fleecelindor är ju egentligen mest tjäna som "stallbandage" då du vill ge hästen stöd i box och hage. Padden är en stor del i stödet.

Hansbo tror jag har lindor som jag använder på min gamling som behöver stöd. där är padden en del av lindorna, dvs den första delen är pad som man lindar på sen kommer elastisk binda. Tycker de funkar bra. Finns liknande i andra märken men där är padden så tunn och den elastiska delen under all kritik...

i syvende o sist handlar det nog om smak

har alltid, alltid pad under när jag lindar, är livrädd för att få någon skarv som ligger och gnor/skaver på fel ställe. Fleece kan bränna riktigt läskigt om det vill sej illa, en gammal sköthäst fick stora vätskande sår efter att fleecelindan gått upp och han trampade på den. Paden skyddar ju ändå lite grann mot sånt. Fick också lära mej att man inte behövde pad under fleecelindor, men efter en sommar som hästskötare i Strömsholm fick jag tänka om :)

ALLTID ALLTID pad under alla typer av lindor, dvs både elastiska, fleece och "kombi lindor".
Kan bli riktigt fula skador och stas annars.

Jag tycker inte speciellt mycket om att rida med "vanliga" senskydd, dels för att dom får lätt skav av dom och för att jag har svårt att hitta några som passar bra, antingen för stora eller försmå, och min häst strycker så det är därför jag nästan alltid lindar.. men jag lindar nu oftast med elastiska linder och paddar såklart, sen så är det väldigt fint att linda och hästens ben bli finare också..
Men tycker ni att det är fel/dåligt att linda? :confused:

först borde du utkröna om din häst verkligen behöver lindas. Att linda ben kan i förlängningen göra att hästen blir svagare i benen eftersom de är vana att gå med stöd.

så frågan: Alltid med pad säger jag oavsett linda. Men är fleecet väldigt tjock kanske det går bra utan pad. jag är lite anti fleece just för att det inte är elastiskt vilket gör det svårt för senor mm att röra sig. prova och linda dina egna ben får du se :) Fleecelindor är ju egentligen mest tjäna som "stallbandage" då du vill ge hästen stöd i box och hage. Padden är en stor del i stödet.

Hansbo tror jag har lindor som jag använder på min gamling som behöver stöd. där är padden en del av lindorna, dvs den första delen är pad som man lindar på sen kommer elastisk binda. Tycker de funkar bra. Finns liknande i andra märken men där är padden så tunn och den elastiska delen under all kritik...

i syvende o sist handlar det nog om smak

Fast Hansbos lindor enligt din beskrivning: tänk efter:
padd har man för att det tryckfördelar och hindrar ojämnt tryck via lindans skarvar varje varv man snör lindan.
den där paddningen ger ju bara ännu större skarvar och ojämnt tryck. Tycker de är vansinniga!

TS: precis som övriga redan sagt: ALLTID padd under lindor, även fleece.
Tyvärr är det ett försäljnings argument att fleece inte skulle behöva lindor, som tyvärr alltför många köper. :crazy:

Fast Hansbos lindor enligt din beskrivning: tänk efter:
padd har man för att det tryckfördelar och hindrar ojämnt tryck via lindans skarvar varje varv man snör lindan.
den där paddningen ger ju bara ännu större skarvar och ojämnt tryck. Tycker de är vansinniga!

TS: precis som övriga redan sagt: ALLTID padd under lindor, även fleece.
Tyvärr är det ett försäljnings argument att fleece inte skulle behöva lindor, som tyvärr alltför många köper. :crazy:

kollade mer noggrant, inte HANSBO!!!!! utan källqvists sorry för det :)

men i övrigt måste jag säga att jag tycker dom funkar toppen. har inte märkt av några problem med skarvarna alls. Dock bara det märket... annars får det bli traditionell pad :)

Senast ändrad:

Jaja, skit samma vilket märke, principen är ju densamma oavsett dock. :crazy:

bara för att det inte blir problem betyder ju inte att det är säkert för den skull. tillochmed att linda med enbart fleece, där skarvarna blir betydligt mindre, är ju inte rekommenderat. Så uppfinningen med paddad insida på lindan är ännu galnare, det vidhåller jag verkligen!

Jaja, skit samma vilket märke, principen är ju densamma oavsett dock. :crazy:

bara för att det inte blir problem betyder ju inte att det är säkert för den skull. tillochmed att linda med enbart fleece, där skarvarna blir betydligt mindre, är ju inte rekommenderat. Så uppfinningen med paddad insida på lindan är ännu galnare, det vidhåller jag verkligen!

hehe ja, som sagt, har inte haft problem med dessa lindor alls, har haft den modellen till min gamling sedan 2003 utan skador, och det är väl det jag kan basera det på att jag tycker det funkar bra. De känns inte det minsta bulliga eller ojämna och som sagt, aldrig haft skador eller sår, eller skav eller nått. :)

men i övrigt håller jag med dig fullständigt. skulle aldrig linda utan padd, inte ens med fleece.

Och jag tycker faktiskt att märke spelar roll då paddelens tjocklek och kvalitet och elasticiteten är sjukt olika på olika märken. Såklart det spelar roll!

ALLTID padd under ALLA lindor. Padden är som sagt till för att utjämna trycket. Det måste inte bli tjockt och bulligt bara för att man har padd.

Just kombilindor är något som jag verkligen avskyr eftersom de marknadsförs som om de inte behövde padd.

ALLTID padd under ALLA lindor. Padden är som sagt till för att utjämna trycket. Det måste inte bli tjockt och bulligt bara för att man har padd.

Just kombilindor är något som jag verkligen avskyr eftersom de marknadsförs som om de inte behövde padd.
:bow::bow::bow:

Kunde inte sagt det bättre. Jag lindar inte för att det ska vara snyggt utan för att det ska skydda!

Jag håller med dig, och jag har länge efterlyst att det borde klassas som falsk marknadsföring, med tanke på skade risken, som är oerhört prominent.
MaRomer: jag tror inte att folk lindar för att det skall vara snyggt och skippar padden pga. det. Jag tror marknadsföringen och brist på kunskap att allt som marknadsförs inte är sant, tyvärr vilseleder många. Vilket är beklagligt.

om skaderisken ahde varit så hög hade vi nog sett fler skador än vad vi gör.

dock håller jag med er i stort, gillar inte heller kombi, bara de jag har och det står jag för :)

jag tror veterinär klinikerna ser tillräckligt, det är ju därifrån rapporterna kommer : )

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
587
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka