Linda hästen vid tränning!?

P

PansParis

Jag har tänkt att linda min häst vid markarbetspassen som är lite hårdare, för stödets skull.
Vilken typ av linda tycker ni är bäst vid dressyrträning? Använder ni padd i så fall vilken typ av padd.

Har ni även tips på märke på paddar och lindor som har extra bra kvalitet eller funktion, så är jag väldigt tacksam för tips!

(Finns säkert 100 trådar om detta men jag har sökt men hittar inte rätt...)

upptäckte nu lite stavfel i överskriften - sorry!

:)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Linda hästen vid tränning!?

Måste dock försvara mig lite om att jag är mega okunnig om lindor... Jag är gammal hoppryttare.... :crazy:

Jag brukar linda med fleecelindor eller kombinationslindor(de med flecce innerst o sen elastiskt). Vanliga flecce har Mias RS jättebra kvalitet på o kombinationslindorna är nog equilitylines bäst.

Jag har iof mina favvisar(som inte tillverkas längre) eclipse värmebandage. Back on tracks flecce är oxå bra...

Tack! Använder du någon padd ?!

Jag tycker faktiskt att börjes paddar är bra, när man har tvättat de ungefär 2 gånmger så drar de ihop sig så man kan vika ner de utan att det ser dumt ut, Har horze benlindor som jag tycker är jättebra(elastiska) och jump tec som jag har köpt på mässan (fleece) :bump:

Jag föredrar fleece lindor, utan padd. Men när jag har elastiska lindor har jag alltid padd! :rofl:

Ja precis... så var det!

Tack för alla svar! I morgon blir det att linda... ska försöka mig på ett par kombinationslindor .... då slipper jag ju padden oxå!

:bow:

Jag använder bommulslindor och paddar, typ mias eller neopren. Ska jag roida extra hårt händer det att jag lindar med Back on Track paddarna. Gillar inte elactiska lindor, lätt att man lindar för hårt! Fleec lindor är oxå super bra ;)

Jag använder eskadronpaddar alltid, och lindar med fleecelindor över det.

fleece lindor med:

eskadorns climatexpaddar
mias teddypaddar
eller
eskadron vetaperen (? stavning) paddar

:bow:

jag brukar linda med fleecelindor och underlägg som jag inte vet vad det är för märke på.. jag tänker köpa back on track underlägg, det märket är jättebra! har ett sånt täcke och är jättenöjd med det :D det gör så att blodcirkulatiionen kommer igång och gör musklerna avsrända.. det finns massor av back on track saker, både till människor och hästar! :)

bakskydden jag har är av märket eskadron (eller hur det nu stavas) och det är bra kvalité på dom med.. :D jag såg i göteborg horse show att en del toppryttare hade eskradon på sina hopphästar så det är ett ganska stort märke :)

Ja, eskadron är liksom stortstort. Det är dom som även "har" pikeur.

Använder fleecelindor eller back-on-tracks kombinationslindor, vilket funkar utmärkt.

Senast ändrad:

jag lindar alltid när jag tränar dressyr. med Mias fleecepaddar + fleecelindor.

Jag har fleece, elastiska eller akryl lindor.
Och alltid padd under oavsett vilka jag väljer.
Tycker att alla är lika bra och tar de som för dagen matchar schabraket. :p

Hej!

För att linda så att hästen får ett riktigt stöd, måste man typ linda så blodflödet stoppas och då är ju lindningen i sej ganska onödig.

Däremot tycker jag gott man kan linda för att det är snyggt. När jag tränar dressyr blir det med vinrött dressyrschabrak och vinröda elastiska lindor, självklart med vita paddar under- vill inte riskera några stasningar här inte!. Vi blir såå snygga för självklart är även jag vinrött klädd..

/ Lavinia, matchningsfreak

Jag har tänkt att linda min häst vid markarbetspassen som är lite hårdare, för stödets skull.
Vilken typ av linda tycker ni är bäst vid dressyrträning? Använder ni padd i så fall vilken typ av padd.

Har ni även tips på märke på paddar och lindor som har extra bra kvalitet eller funktion, så är jag väldigt tacksam för tips!

(Finns säkert 100 trådar om detta men jag har sökt men hittar inte rätt...)

upptäckte nu lite stavfel i överskriften - sorry!

Jag lindar med paddar och fleecelindor. Har även ett par i typ bomull/akryl. Jag vill inte ha för stretchiga eftersom det är lätt at dra åt för hårt även om man är van.. :crazy:
Jag har filtpaddar med skumgummi emellan (Hööks) och även lindor från Hööks. Matchar alltid allting jag me ;) har mest marinblått och vitt för stilrenheten.

Senast ändrad:

Var på granngården igår och tittade på lindor men då fick jag helt hjärnsläpp vad jag skulle ha och kunde därför inte bestämma mig. Jag har bestämt mig för Eskadron climatex paddar men sen lindorna kan jag inte bestämma mig för. Fleece verkar bäst men blir inte de väldigt stora och klumpiga om man använder padd till. Därmed funderade jag starkt på att köpa "vanliga" lindor utan elastisitet... men de hade inte det.... Så då funderar jag igen om det är bäst med fleece.

Nu till frågan blir det inte väldigt klumpigt med fleece lindor + padd... Är det då att föredra en vanlig bomulls linda i ställer. :confused:

Om ni har bild på era lindade hästar får ni gärna lägga in!

Liknande trådar

Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
735
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar