Linda hästen vid tränning!?

Sv: Linda hästen vid tränning!?

Bra svarat!:bow:

"Linda säkert. Bandaget ska ha ett jämnt tryck över hela ytan. Därför måste de flesta bandage ha en padd under och varje varv lindas med samma styrka. Padden och lindan ska ligga åt samma håll. Lindan får aldrig gå utanför padden, och det sista varvet med bindningen får inte vara hårdare än övriga . Varje varv ska överlappa minst hälften, helst två tredjedelar, av det förra för att varven inte ska kunna glida isär."

Viktigt också att tänka på att padden ligger helt slätt an mot hästens ben och att inte skarven hamnar mot någon sena.

Just så ser det ut när jag har lindat! :)
Fast jag är ju förstås lite busig och lindar enbart med fleece ibland :eek:

måste bara fråga vad tycker du/ni om akryllindor då?

Jag brukar linda när jag rider dressyr eller när jag vet att jag ska ut & trava på hårda grusvägar/asfalt. Jag lindar med nån slags kombinations linda som är hälften elastisk & hälften fleece. Tycker att de funkar kanon. :D Köpta på Gekås :P

//Diana

måste bara fråga vad tycker du/ni om akryllindor då?

Akryllindorna är också lite elastiska utan att vara FÖR elastiska, används som arbetsbandage. Jag tycker att akryllindor är bra, inte lika lätt att dra åt för hårt som riktigt superelastiska lindor.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
735
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar