Linda hästen vid tränning!?

Sv: Linda hästen vid tränning!?

De blev eskardon paddar i fleece och de eskardon paddarna ni tipsade om, i marinblått. Ska pröva och linda min häst i morgon då jag ska träna. Få se om det blir någon succe!

Tack för tipsen!

:)

Lindar vid dressyrarbete. Använder kominerade lindor (fleece elastan) det fungerar lysande tycker jag.
Annars har jag endast fleece eller elastiska med Paddar. då från Mias.

De blev eskardon paddar i fleece och de eskardon paddarna ni tipsade om, i marinblått. Ska pröva och linda min häst i morgon då jag ska träna. Få se om det blir någon succe!

Tack för tipsen!

Oj såg nu att det blev lite fel:

De blev eskardon lindor i fleece och de eskardon paddarna ni tipsade om, i marinblått. Ska pröva och linda min häst i morgon då jag ska träna. Få se om det blir någon succe!

knappnål

Jag har frågat detta på flera tidigare trådar om benlindor.
Varför lindar ni hästarnas med med fleece vid träning??!
fleece ska användas vid transport-/stallbandagering och inget annat.
det gör mer skada än nytta vid träning, eftersom det inte släpper genom något syre.
så varför? för att det är snyggt? det finns säkert samma färger i elastiska lindor..?

Vad lindar du med när du tränar?

Det var jag som startade denna tråden och då frågade jag här vad folk tränar med för lindor, ca 90% av alla svarade fleece.

Jag tycker fleecet är perfekt! Det ger värme, stabilitet men man kan ju inte linda för hårt. Jag använder en padd under från eskadron. Fungerar perfekt, benen är torra och fina!

Måste bara fråga varför det ska komma in syre under lindorna?! Om man tänker på andra typer av skydd (strykkappor m.m.) så är de ju mycket tätatare än själva fleecet.

Hur vet du det att det är skadligt vid träning? Har du någon källa från exempelvis någon undersökning.

Stas är när blodfödret hindras. Inte vad man är ute efter vid träning precis...

Har också hört att för att det ska bli något stöd att tala om så måste man lina så hästen knappt kan röra sig. Men jag lindar ändå ibland för att jag vill inbilla mig att det kanske hjälper lite ändå och så är det snygg :p

jag lindar sällan, men när jag gör det så använder jag elastiska lindor med padd.
jag ska försöka förklara så gott jag kan.. När hästen trampar ner, lägger tyngd på benet, så spänns musklerna utåt (precis som om du spänner din arm.)
med fleece så hindrar man/kväver man blodet och musklerna.
vid träning ska det endast användas elastiska lindor.
jag tycker det är hemskt att det är så få hästmänniskor som vet om det!:eek:

knappnål

Jag har frågat detta på flera tidigare trådar om benlindor.
Varför lindar ni hästarnas med med fleece vid träning??!
fleece ska användas vid transport-/stallbandagering och inget annat.
det gör mer skada än nytta vid träning, eftersom det inte släpper genom något syre.
så varför? för att det är snyggt? det finns säkert samma färger i elastiska lindor..?

Satt just och hade samma funderingar!

Fleece = stallbandage för värmen skull - ger inget som helst STÖD.

Vid ridning så ska man använda padd och elestisk linda. Det ger stöd på ett helt annat sätt än vad fleece kan göra.

/Lizzie

Har också hört att för att det ska bli något stöd att tala om så måste man lina så hästen knappt kan röra sig.

Kan inte nån förklara vart h*n har hört att det inte blir nåt stöd? Alla har bara hört det av nån och därför så använder de fleece eftersom att det inte gör nån skillnad iomed att man ändå inte ger nåt stöd med elastiska.

Det jag menade med stöd var väl åt själva benet alltså med risk för slag. Men det kanske är fel ord att använd stöd till. Men jag vill att senan ska ligga fint och skönt inne i lindan och samtidigt vill jag har värme så benen blir torra.

kl*

Jag använder mias paddar, sen 50/50 lindor (dvs. hälften fleece hälften elastisk) Då tycker jag att det blir perfekt :) Man kan inte dra åt för hårt med fleecen, men får ändå stödet av elastiska!

...ponera att du är ute och springer i skogen och vrickar vristen = det gör ont och du får en liten stukning.
Nästa gång du är ute och springer har du lindat dina vrister med fleecelindor och samma sak händer denna gång = skadan blir inte lika stor eller obefintlig (tror jag...).

Jag får för mig att fleecelindorna duger till vanligt dressyrarbete i padock med bra underlag. De ger stabilitet, värme och det är svårare att linda för hårt (för löst märks ju ganska så snabbt).

...håller dock med om att pad + elastisk linda är det bästa om man kan linda.

Kan inte nån förklara vart h*n har hört att det inte blir nåt stöd? Alla har bara hört det av nån och därför så använder de fleece eftersom att det inte gör nån skillnad iomed att man ändå inte ger nåt stöd med elastiska.

En bekant hade diskuterat detta när hon gick anatomikursen på SLU.

...ponera att du är ute och springer i skogen och vrickar vristen = det gör ont och du får en liten stukning.
Nästa gång du är ute och springer har du lindat dina vrister med fleecelindor och samma sak händer denna gång = skadan blir inte lika stor eller obefintlig (tror jag...).

Jag får för mig att fleecelindorna duger till vanligt dressyrarbete i padock med bra underlag. De ger stabilitet, värme och det är svårare att linda för hårt (för löst märks ju ganska så snabbt).

...håller dock med om att pad + elastisk linda är det bästa om man kan linda.

Testa att linda med fleecelinda och spring får du se vad som händer? Det blir väldigt "stumt" och du kommer inte kunna röra fotleden. Ett elastiskt bandage ger fotleden rörelsefrihet, men ändå ett stöd. Ett arbetsbandage ska ge stöd och skydd - inte värme.

Felaktig bandagering kan ge skador på hästen, spelar ingen roll vilken typ av linda man använder. Och man ska vara försiktig med att använda lindor om man inte kan linda rätt. Då är det mycket bättre att använda skydd.

Att dessutom använda fleecelindor utan padd under är inte så smart. Fleece är ett material som rör sig = brändskador på hästen ben.

Många är rädda för att använda elastiska lindor för att man kan dra åt för hårt (då får man dra djävligt hårt...) däremot är det mycket lättare att det blir skador pga padden inte ligger korrekt under lindan. Man lägger skarven rakt på en sena, padden knögglar sig osv. Det behövs inte speciellt hårt tryck för att det då ska bli skador på benen.

Använder man en elastisk linda så är det inte så att den på något vis "efterdrar" och stasar benet när man lindat klart och satt fast lindan. För att få in känslan för hur mycket tryck man ska ha så kan man träna att linda på sig själv eller kompisar.

/Lizzie

Fast man lindar ju på nån muskel, utan bara över skenbenet/senan?

Senorna ska har rörelsefrihet även om man samtidigt vill ge dem stöd. Men framför allt så ger att arbetsbandage skydd mot sparkar och slag, kanske inte direkt en vrickning - om nu någon tror det. Det ger också stöd till senan mot övertänjning (har jag fått förklarat för mig för länge sedan).

/Lizzie

Vad duktig du är på benlindor :) men inget nytt undersolen för min del i alla fall.

Ja, ja det var ett dåligt exempel.

Här kommer några frågor som jag skulle vilja ha hjälp med:
Låt säga att du är ute och rider, hästen är lindad med elastisk linda och självklart med padd under. Hästen "vrickar foten" pga av att lindan är elastisk?
Nästa gång du är ute och rider har du lindat med fleece (med padd under) som är mer stumt - hästen "vrickar" inte "foten"?

En fråga till: Vad gör värme för skade på leder, senor mm på benen vid ridning?
Vad är det för skillnad mellan "fleece/pad-värme" och "elast./pad-värme"? För visst blir det lika varmt om inte varmare med elast/pad på benen?

Vad duktig du är på benlindor :) men inget nytt undersolen för min del i alla fall.

Ja, ja det var ett dåligt exempel.

Här kommer några frågor som jag skulle vilja ha hjälp med:
Låt säga att du är ute och rider, hästen är lindad med elastisk linda och självklart med padd under. Hästen "vrickar foten" pga av att lindan är elastisk?
Nästa gång du är ute och rider har du lindat med fleece (med padd under) som är mer stumt - hästen "vrickar" inte "foten"?

En fråga till: Vad gör värme för skade på leder, senor mm på benen vid ridning?
Vad är det för skillnad mellan "fleece/pad-värme" och "elast./pad-värme"? För visst blir det lika varmt om inte varmare med elast/pad på benen?

En häst kan inte "vricka foten" pga att lindan är elastisk. Lindan ska vara lindad så hårt att den ger stöd, men ändå är elastisk - det är liksom vitsen ;) . Om man lindar med en fleecelinda och den ska ge stöd så måste man dra åt jättehårt och då finns det inget elastiskt utrymme för lederna att kunna röra sig. Dessutom blir det ett ENORMT tryck på senorna, vilket kan ge senskador.

Stödet och skyddet man är ute efter är ju till för senorna och att förhindra att hästen strycker sig och får överben.

Det är inte värmen som är skadlig under ridning, utan det som kan hända är helt enkelt senskador pga fellindning eller paddar som ligger fel under lindorna med felaktigt tryck som följd och som ger senskador.

Vill man förhindra vrickningar så är det nog endast gipsbandage som hjälper ;) .

Kombinationen underlägg/elastisk linda ger stöd och skydd.
Kombinationen underlägg/fleecelinda ger stöd och värme.

Det som är allra viktigast är att man lindar på rätt sätt för att inte åsamka hästen skador - extra viktigt att tänka på när man använder elastiska lindor.

Nedanstående text är tagen ur boken "Hästhållning i praktiken".

"Linda säkert. Bandaget ska ha ett jämnt tryck över hela ytan. Därför måste de flesta bandage ha en padd under och varje varv lindas med samma styrka. Padden och lindan ska ligga åt samma håll. Lindan får aldrig gå utanför padden, och det sista varvet med bindningen får inte vara hårdare än övriga . Varje varv ska överlappa minst hälften, helst två tredjedelar, av det förra för att varven inte ska kunna glida isär."

Viktigt också att tänka på att padden ligger helt slätt an mot hästens ben och att inte skarven hamnar mot någon sena.

/Lizzie

Liknande trådar

Hästvård Melanom? Har ju hört talas om det här med skimmel sjukan, men jag har en brun häst? 23 år, så ja, äldre och kanske inte så konstigt i...
Svar
3
· Visningar
735
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Mimsan_
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 881
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar