A
Anniiis__
Sv: Linda hästen vid tränning!?
Fleece + bomullspadar
Fleece + bomullspadar
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De blev eskardon paddar i fleece och de eskardon paddarna ni tipsade om, i marinblått. Ska pröva och linda min häst i morgon då jag ska träna. Få se om det blir någon succe!
Tack för tipsen!
knappnål
Jag har frågat detta på flera tidigare trådar om benlindor.
Varför lindar ni hästarnas med med fleece vid träning??!
fleece ska användas vid transport-/stallbandagering och inget annat.
det gör mer skada än nytta vid träning, eftersom det inte släpper genom något syre.
så varför? för att det är snyggt? det finns säkert samma färger i elastiska lindor..?
När hästen trampar ner, lägger tyngd på benet, så spänns musklerna utåt (precis som om du spänner din arm.)
Har också hört att för att det ska bli något stöd att tala om så måste man lina så hästen knappt kan röra sig.
Kan inte nån förklara vart h*n har hört att det inte blir nåt stöd? Alla har bara hört det av nån och därför så använder de fleece eftersom att det inte gör nån skillnad iomed att man ändå inte ger nåt stöd med elastiska.
...ponera att du är ute och springer i skogen och vrickar vristen = det gör ont och du får en liten stukning.
Nästa gång du är ute och springer har du lindat dina vrister med fleecelindor och samma sak händer denna gång = skadan blir inte lika stor eller obefintlig (tror jag...).
Jag får för mig att fleecelindorna duger till vanligt dressyrarbete i padock med bra underlag. De ger stabilitet, värme och det är svårare att linda för hårt (för löst märks ju ganska så snabbt).
...håller dock med om att pad + elastisk linda är det bästa om man kan linda.
Fast man lindar ju på nån muskel, utan bara över skenbenet/senan?
Vad duktig du är på benlindor men inget nytt undersolen för min del i alla fall.
Ja, ja det var ett dåligt exempel.
Här kommer några frågor som jag skulle vilja ha hjälp med:
Låt säga att du är ute och rider, hästen är lindad med elastisk linda och självklart med padd under. Hästen "vrickar foten" pga av att lindan är elastisk?
Nästa gång du är ute och rider har du lindat med fleece (med padd under) som är mer stumt - hästen "vrickar" inte "foten"?
En fråga till: Vad gör värme för skade på leder, senor mm på benen vid ridning?
Vad är det för skillnad mellan "fleece/pad-värme" och "elast./pad-värme"? För visst blir det lika varmt om inte varmare med elast/pad på benen?