Linda ben!

W

Widén

Hejsan.

Varför lindar man benen?.
Det kan ju vara för att ge stöd i ridningen.
Men på vilket sätt ger man stöd igentligen?.

Och om man lindar med Flecee lindor behöver man inte ha någon padd under då?
Det kan ju vara ganska bökigt att linda med padd. Varför lindar man inte bara med flecee lindor om man ska linda?. Mycket enklare.!
Bortsätt från stallbandage där man alltid ska använda padd.
Tacksam för svar.

Sv: Linda ben!

Man ska alltid ha padd, när man lindar med fleece så kan det bli ojämnheter. (Det blir nästan Alltid ojämnheter.)
Det är sämre att linda med fleece utan padd, än att inte linda alls.

Lindorna ger mest skydd mot slag, den stödjande effekten tror jag inte är så överdrivet stor faktiskt eftersom man skulle vara tvungen att linda väldigt hårt..

Använd alltid pad! Risken för att bandagen annars "drar sig" och skapar ojämnt tryck och stasningar är annars mycket stor!

Att lindor skulle ge stöd tror jag är en seglivad myt. Värmen som lindorna ger till senorna däremot, kan göra skillnaden mellan en lindrig och en allvarlig skada, i vissa fall.

Varför lindar man benen?
Stallbandage: För att ge värme dvs öka blodcirkulationen
Träningsbandage: För att skydda mot slag och strykningar. Ett lindat ben får inget som helst "stöd" av en linda.
Och om man lindar med Flecee lindor behöver man inte ha någon padd under då? Linda aldrig utan padd under, gäller även fleecelindor. Att linda utan padd kan vara direkt skadligt.

Jag maste faktiskt erkanna att jag lindar utan padd med fleece lindor och har aldrig (dagligen 5-6 hastar) haft nagot som glidit eller stasats. Skyddar enbart mot lindrigt slag och anvands (av oss) enbart av hastar som aldrig slagit sig men man anda vill ha ngt slags skydd pa.

Vill man ha stod lindar man med tunn pad och elastiska lindor - sk brace bandage. Ger stod men inte tillrackligt for att helt undvika senskador. Mkt viktigt att det laggs ratt och stasar mycket illa om det inte gor korrekt. Tavlar flertalet av vara hastar med sadana lindor da de ocksa skyddar bra mot slag.

Stallbandage laggs alltid med padd!
Har bade varmande men ocksa kylande effekt. For kylande anvander jag gladpack for att orsaka en svettning som sedan kyler benet. Aven bra mot svullnader. Anvander aldrig stallbandage utan liniment av ngt slag eller back on track.
Sjalvklart ocksa blota bandage vid tex kyllera eller medicinerad linda (tex medicast).

Mycket viktigt (och anledning till avsked i min regi!) ar att lagga bandaget mot huden (annat an med fleece). Kan ge mkt svara tryck, skav och stasnings skador.

Vi har travhastar och jag har lindat i snart fyra ars tid.

Jag tror inte på att det ger stöd. Jag lindar för det är kul =)
Linda alltid med padd, om lindan skulle gå upp kan dra åt senan.

Har jobbat i fler olika tävlingstall på kontinenten där vi lindat alla hästarna inför ridning med akryllindor (aningens elastiska) utan pad under, för skydd. Aldrig varit med om problem.

Jag vet många som lindar för att det ska se fint ut, lindorna matchar schabraket och ryttarens klädsel osv.....

Jag lindar istället för att använda strykkappor. Hemma använder jag benskydd men när vi ska iväg så kommer lindorna på eftersom det är snyggare. Ridbandage ger, som flera andra sagt, inget stöd.

Alltid, alltid, alltid pad under oavsett vilka lindor du använder. Det är padden som har den främsta effekten, lindan är bara till för att hålla padden på plats och ge ytterligare skydd (mot strykningar och slag).

Den enda gången jag lindat utan paddar är vid hingstvisning och då har lindorna suttit på max 20 minuter - sedan av igen.

Jag lindar ofta min häst när jag ska rida, elastiska linor och alltid paddar. Huvudorsaken är att han slår på sig bak, sen att det ser prydligt ut är en bonus :)
Är det mkt geggigt ute så blir det dock benskydd eftersom jag är lat och inte gillar att tvätta i onödan :p

Liknande trådar

Hästvård Hej, skulle behöva köpa nya benpaddar och lindor. Vad ska man köpa? Tips på ngt prisvärt?Ska inte användas vid ridning utan mer som...
Svar
3
· Visningar
594
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
695
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
1 017
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka