linda ben vid hovböld? symptom?

zalleg

Trådstartare
Har en fundering.. en ponny i mitt stall har ev. en hovböld. Vet inte vem som gissat på detta.
Vad är symptomen för hovböld?
Hästen har gått orent fram, ägarna kan ej säga på vilket ben. Hovarna är jämnvarma, ingen svullnad i benen.
De lindade benen över natten till igår. Vet ej hur det gått.
Om det nu är en hovböld, är detta rätt sätt att behandla den? Tills hovis eller vet kommer ut såklart. Eller kan det bli värre?

Sv: linda ben vid hovböld? symptom?

Symptomen på en hovböld kan vara olika.
Oftast blir hästen relät halt ibland kommer det smygande under några dagar ibland blir dom blockhalta som från ingenstans. Ofta får dom puls i benet och värme i hoven. Ibland svullna ibland inte.
Det man kan göra är att ta en visitertång och klämma i sulan för att se om det blir en reaktion.

Det man ska göra är ett varmvåtomslag runt hoven och ställa in på box fram till att det är konstaterat om det är en böld eller inte! Symptomen är väldigt lika hovbensfraktur och med en fraktur vill man inte ha dom ute i hagen!

Se till att få en Hovslagare att komma och kolla på hoven så snart som möjligt.

Ang att Linda eller ej så är det inte fel att lägga ett stödbandage men för böldens del gör det varken till eller från.

Hoppas det går bra med hästen!

Sv: linda ben vid hovböld? symptom?

Glömde. Ett klassiskt symptom på en böld i trakten är att hästen står på tå och inte vill sätta ner trakten. Inte som när den vilar utan den lyfter trakten kanske en cm bara.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 245
Senast: Sirap
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 174
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka