Linda ben på bete

Zolimita

Trådstartare
Ni som brukar linda benen efter hårdare pass,lindar ni även om hästen går ut på bete sedan och sover ute? Vanliga paddar el BoT?

Sv: Linda ben på bete

Det skulle jag inte våga göra. Mina hästar iaf kan ha en hel del spring i benen sent på kvällarna:angel:. I så fall med säkerhetstejp över spännena. Eller att man köper skydd som sa ersätta stallbanage som består av ett stycke.

Jag har ju nära till hagen så jag kan ta av dem innan jag går och sover.Ska på kurs med tanten i helgen och vill vara lite extra rädd om henne.

Ni som brukar linda benen efter hårdare pass,lindar ni även om hästen går ut på bete sedan och sover ute? Vanliga paddar el BoT?

Huvudsyftet med att linda över natt är väl snarast att benen skall vara varma så att blodcirkulationen hålls igång när hästen står still, så att ev. småbristningar fortare kan läka. När hästen går ut hålls ju blodcirkulationen ändå igång när hästen rör sig.

Att bandagera för att ge stöd görs väl snarare vid ansträningningen eller om hästen har problem i ett ben och man vill ge stöd till det andra.

Hälsning Maja

Okej, jo då kanske man kan det ur säkerhetssynpunkt. Men som stopek säger så kanske det inte är nödvändigt över huvudtaget iom att de inte är instängda utan kan röra sig hela natten:)

Nu går inte min ute på bete men rider jag ett hårt pass på morgonen och hon ska ut i hagen efter det så lindar jag inte benen, eftersom hon rör sig i hagen får hon en naturlig blodcirkulation i benen och då behövs ingen extra värme från benlindor. Däremot är hon alltid lindad om passet rids på kvällen och hon inte kommer ut i hage efter det utan blir stillastående i box. Så du behöver nog inte linda henne, men vill du ändå göra det skulle jag rekommendera BoT kardborrewraps som sitter bättre på plats lr liknande alt.

Svarar er alla, nu står hon inne och vilar med Bot,får gå ut i hagen senare ikväll och då tar jag av bandagen:idea:
Ja,jag är lite hönsig och rädd om tanten:D

håller med. skulle inte våga ha lindor i hagen över natten. tänk om nåt händer och så kan man inte gripa in.

Skulle aldrig falla mig in, skaderisken att gå med lindor i hage över natten är alltför stor. Det är knappast nödvändigt heller då blodcirkulationen hålls igång betydligt bättre än när de står stilla på box utan möjlighet att röra sig på samma sätt.

Svarar er alla, nu står hon inne och vilar med Bot,får gå ut i hagen senare ikväll och då tar jag av bandagen

Du får naturligtvis göra som du vill, men benen mår bättre av att du släpper henne i hagen direkt. Om du först lindar och ställer i box stoppar du ju cirkulationen. Allt jobb också gör du henne en otjänst liksom.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 086
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
428
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
289
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka