Evita_peron

Trådstartare
Hej!
Jag och min kompis har köpt två stycken hästar som vi har haft nu i en månad. Men eftersom det här är våra första hästar så har jag många frågor och undringar. Både är fd travhästar men har ridits senaste året, stoet är framåt och ska inte ha så mycke energi enligt förra ägaren mesans vallacken kunde man ge nästan hur mycket som helst utan att man märkte det. Vi har köpt Linamix av den förra ägaren för det var dom ju vana med sen förut, men nu undrar jag. Vad är Linamix? Det är ju pellets men kan man jämföra det med någon annan sorts kraft foder? Vi ger dom även Krafft müsli blå, men kan man gå över till något annat kraft foder hos tex Krafft?:confused:
Väldigt tacksam för svar!
 
Sv: Linamix?

På Linamix är det rekommenderade intaget 100 gr per 100 kg kroppsvikt och dag av tillverkaren, så fri mängd håller jag inte med om.

Den kan blandas med vilken typ av foder som helst, vilket kraftfoder som hästarna kan ha behov av hänger på vilka värden grovfodret innehåller.
 
Sv: Linamix?

Stoet är helt normal i hullet, hon har ju varit gravare men nu ser hon mer "normal" ut tycker jag. Vallacken är 5 år och har inte så mycket muskler men det jobbar vi på, lite tunn är han också. Han har blivit bättre men man ser fortfarande lite revben :crazy:
 
Sv: Linamix?

Eftersom det är sommar och betessäsong så tycker jag att det allra bästa fodret för en häst är att gå i en gräshage. De flesta hästar klarar sig på att bara gå på bete.

Linamix innehåller tydligen linfrö. Det hade jag inte gett i större mängder även om det innehåller nyttiga fetter och alltså är bra i mindre mängder.
 
Sv: Linamix?

Tänk på att man inte kan gissa sig till en foderstat. Istället behöver man räkna ut den med utgång från grovfodrets värden och lägga till kraftfoder och tillskott där grovfodret inte räcker till.
 
Sv: Linamix?

Tack så jättemycket för svaren! :bow:
Vi får köpa hö av en tjej som har köpt hem massa men hon har inte fått någon analys på höet men säger att det är bra..:crazy:
Vi har vant dom vid att få foder två ggr per dag, ska vi dra ner på det? Ska dom bara få äta gräset i hagen och när vi har ridit eller arbetat dom andra sätt få kraftfoder? Ger ni era hö nu på sommaren? Vi ger dom både hö och kraft nu för dom var vana med det men också för att vallacken var lite tunn som sagt. :crazy:
 
Sv: Linamix?

Men hur kan man säga det? Att höet är bra, finns inte en sportslig att veta det utan analys tyvärr, så där har hon väldigt fel.
 
Sv: Linamix?

Det bästa är om hästägare börjar kräva analys på allt grovfoder de köper, då kommer producenterna bli så illa tvungna att göra det för att få sitt foder sålt. Och om allt fler producenter börjar erbjuda grovfoder med analys kanske det blir en god cirkel i o m att hästägare i sin tur får upp ögonen för hur viktigt det är att veta grovfodrets värden.
 
Sv: Linamix?

Nej, mina hästar får inte hö på sommaren, har man bara ordentligt bete räcker det gott och väl med GRÄS!!:banana:
Men däremot får de lite kraftfoder efter ridturen, med betoning på LITE, c:a 1 dl bara.
 
Sv: Linamix?

Vi håller på att drar ner på kraftfoder och höet, så dom bara får kraftfoder efter dom har jobbats. Men som sagt så var den ena lite tunn och därför så har vi gett kraftfoder också.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 633
Senast: Dopy
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 248
Senast: Bobloblaw
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp