Lilla Kajsa finns inte mer..

Sv: Lilla Kajsa finns inte mer..

Så att ett marsvin sitter i en liten bur i en lägenhet på stan, det tycker du är okej?

du säger imot dej själv.

Men hjälp. Är du sann?
Är innekatter utan kondition? Du tror inte att statistiken över katter som körs över varje år är mycket värre än katter som "avlider av dålig kondis"? Du får nog berätta vad du menar med "dålig kondis". Om det är allt som krävs för att dö skulle mer än halva USA avlida för att inte säga ett antal hundratusen, kanske miljoner människor här i Sverige.

:crazy:

ja det är ju ett faktum att folk dör av fetma, har du missat det?
hjärt och kärl är största dödsorsaken i sverige, där spelar kondition ofta stor roll.

jag har jobbat på försäkringsbolag, jag ser vad folk behandlar och avlivar sina katter för. Jag skulle med gott samveta aldrig kunna spärra in ett levande liv.

hjärt och kärl är största dödsorsaken i sverige, där spelar kondition ofta stor roll.

jag har jobbat på försäkringsbolag, jag ser vad folk behandlar och avlivar sina katter för. Jag skulle med gott samveta aldrig kunna spärra in ett levande liv.

Jag bad ju om att du skulle specificera, eller hur? :cool: Det är skillnad på att lida av fetma eller "bara" dålig kondis. Har du fört någon form av statistik på vilka av dessa katter som folk behandlar och avlivar som, jag gissar att du menar, beror på t ex fetma, som är innekatter? Har svårt att tro att ni sitter och frågar det ;). Tilläggas bör att jag har sett mängder av feta utekatter, som äter möss, råttor, fåglar m.m och ändå får fri tillgång till foder hemma också. Jag tror (eller åtminstone hoppas) att många fler med innekatter är mer medvetna om vad de ger sin katt till mat eftersom de naturligtvis inte rör på sig lika mycket som en utekatt. Jag har inte stött på en enda innekatt än som lider av fetma, utekatterna däremot... :crazy:

Jag skulle med gott samveta aldrig kunna spärra in ett levande liv.

Hästen spärrar du ju in, likaså kaniner, marsvin, fåglar och diverse smådjur som var människa har i sitt hem typ. Eller tycker du att vi ska släppa alla fria och låta naturen sköta sig självt, så som många gör med sina katter?

nej jag spärrar inte in min häst. Hon går i hage varje dag och rids i naturen. Hon väger dock 500kg så nej, henne kan jag inte ha lös. Hon är även ett flockdjur så ha henne lös betyder att ha fler hästar lösa. Men bodde jag tex på island där en 500kgs häst kunde gå lös hade jag gärna släppt lös henne.

katten väger 2 kg, den kan lös.

Burdjur och inomhusdjur har jag svårt för.

men vad har vikten med saken att göra?
Man kan väl likagärna gå ut med katten varje dag?
Min katt som tigare har kunnat gå ut bor nu i lägenhet o är nästan aldrig ute. Han gömmer sig under soffan när vi tar fram selen, han svskyr det verkligen. Han sitter vid dörren när han hör oss i trapphuset men när vi öppnar springer han ine med oss i lägenheten, han vill inte vara ute o det är inte ett dugg synd om honom.

Det stod i Aftonbladet igår att 70% av alla innekatter är överviktiga..
Hm, låter ju inte så bra..

Varför diskutera mer? det är ju en del som föredrar att ha sina katter inne, och några som mej som inte kan tänka sig att låta dem bara vara inne.. Vi måste acceptera att alla tycker olika och det är väl väldans tur det!
Alla älskar vi våra husdjur och gör det vi tror är bäst för dem..

Nej, det står att 70% av de katter som behandlas för övervikt är innekatter. Mao så är 30% av de som behandlas utekatter. Det framgår ingenstans hur många katter totalt sett som är överviktiga och jag har svårt att tro att det finns någon statistik över det.

Senast ändrad:

:crazy: Att min katt är raskatt och numera f d utställningskatt har verkligen ingenting med att jag inte släpper ut henne att göra. Det har med att göra att jag inte vill att hon kommer bort, för att sedan återkomma tufsig och mager några månader senare efter att ha varit instängd/blivit instängd, bli överkörd, bli misshandlad, bli jagad osv osv osv. Jag kan fortsätta i all oändlighet med elaka faror och grymma öden som en lösdrivande katt kan råka utför, och som otroligt många också gör sorgligt nog. Visst är det "bättre" om man bor på slätten, men katter vandrar långt och kan likväl bli offer för det. För övrigt blir inhägnad ganska jobbigt för de som bor i stan... :angel:

Jag är väl medveten om att katter vandrar långt.. Min grannes katt kan vara borta i x antal dagar, för att sedan återvända hem (utan skador). Min förra katt vandrade iväg och har inte kommit tillbaka än... (Hans bror som vi har kvar här hemma, var så gullig och jagade iväg honom...) och visst, det är inte alls kul, speciellt när man inte vet om han numera bor hemma hos en gammal tant o har det bra, eller om han råkat ut för bildöden...
Men jag ångrar ändå inte att mina katter får vara ute!
Men som sagt; vissa katter vill mer än något annat vara ute och andra kanske inte vill ut alls... Men jag vill att mina katter ska vara ute och röra på sig och trots allt leva ett kattliv. det är ju inte så att jag vägrar släppa in dom om de vill in (om det inte är jättefint väder ute, då får de vara kvar där ;))

Dock tycker jag att de som har katt i lägenhet, utan att kunna ha en inhängnad, måste släppa in massa frisk luft till katterna... Vet de som inte ens gör det, och det tycker jag inte om :mad:

Du tror inte att övevrikten kanske har med fodergivan att göra då? Det tror jag nämligen.
Men jag vet iofs utekatter som är överviktiga också, gemensamt är att alla överviktiga jag vet går på torrfoder.

Jag är väl medveten om att katter vandrar långt.. Min grannes katt kan vara borta i x antal dagar, för att sedan återvända hem (utan skador). Min förra katt vandrade iväg och har inte kommit tillbaka än... (Hans bror som vi har kvar här hemma, var så gullig och jagade iväg honom...) och visst, det är inte alls kul, speciellt när man inte vet om han numera bor hemma hos en gammal tant o har det bra, eller om han råkat ut för bildöden...
Men jag ångrar ändå inte att mina katter får vara ute!
Men som sagt; vissa katter vill mer än något annat vara ute och andra kanske inte vill ut alls... Men jag vill att mina katter ska vara ute och röra på sig och trots allt leva ett kattliv. det är ju inte så att jag vägrar släppa in dom om de vill in (om det inte är jättefint väder ute, då får de vara kvar där ;))

Dock tycker jag att de som har katt i lägenhet, utan att kunna ha en inhängnad, måste släppa in massa frisk luft till katterna... Vet de som inte ens gör det, och det tycker jag inte om :mad:

Jag tror iofs att dom flesta husen idag har en rätt bra ventilation...

Men jag tycker ändå att det kan va snällt o öppna ett fönster lite då och då... Fast då är det ju bra med nät för det, eller haspla, så de inte trillar ut... För det vill vi inte.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 399
Senast: Troll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka