Lilla Kajsa finns inte mer..

Sv: Lilla Kajsa finns inte mer..

Är det mig eller Pontevecchio du svarar?

Svarar alla..
Hade jag bott istan så hade inte mina katter fått gå ut! men nu bor jag i ett litet samhälle, i utkanten.. så jag ser ingen anledning till att hålla mina katter inne.. De verkligen vill ut som Explicit säger, å jag vill inte tvinga dem att vara inne. De kommer ofta med möss som de fångat och som Explicit säger så jagar de löv på vägen. Det är klart att man är rädd om dem!
Och jag tycker inte att det går att jämföra hästar eller hundar! Hästar är ute i en inhängnad hage och oftast så nöjer de sig med det, hundar aktiverar man och promenerar med, men en katt få inte ens gå ut... Vissa katter trivs säkert med att vara inne, men påstå inte att era katter trivs med det förrens de har fått se det andra, nämligen att vara ute! Oftast, inte alltid gillar de att vara ute. så är det även de som skriver att era katter är livrädda när de är ute i sele, men det är ju inte konstigt :cool: Eftersom de inte är vana vid att vara ute.
som sagt så är alla olika å jag vill inte bråka.. alla har rätt till en egen åsikt, men man kan inte säga att min katt trivs inne, (fast den aldrig har fått vara ute) :grin:

Svarar alla..
Och jag tycker inte att det går att jämföra hästar eller hundar! Hästar är ute i en inhängnad hage och oftast så nöjer de sig med det, hundar aktiverar man och promenerar med, men en katt få inte ens gå ut... Vissa katter trivs säkert med att vara inne, men påstå inte att era katter trivs med det förrens de har fått se det andra, nämligen att vara ute! Oftast, inte alltid gillar de att vara ute. så är det även de som skriver att era katter är livrädda när de är ute i sele, men det är ju inte konstigt :cool: Eftersom de inte är vana vid att vara ute.
som sagt så är alla olika å jag vill inte bråka.. alla har rätt till en egen åsikt, men man kan inte säga att min katt trivs inne, (fast den aldrig har fått vara ute) :grin:

Klart att det går att jämföra med hästar och hundar, de är också domesticerade av oss människor. Tror du hästarna och hundarna hade nöjt sig med att gå i hagar/koppel om de visste bättre? De är avlade mycket mer målmedvetet än vad katter är. Sen kan man tycka att det är skillnad på bondkatt och raskatt, men enda skillnaden är att den ena inte har stamtavla medans den andra har. Allting har med individer att göra. Det går inte att dra alla över en kam inte ens bland katter.

Om det är mig du hänvisar till med den livrädda katten i sele så är vi ute varje dag med henne i princip, (som jag även sa innan levde hon sina första 12 veckor som utomhuskatt med lucka, och nej hon är inte raskatt heller) och hon har vant sig vid att gå ut i sele men hon sitter fortfarande framför porten och vill in efter 15-20 minuter utomhus oavsett väder ute. :)

Katter jagar. Det gör våra innekatter också. Dock är mössen i päls och plast ist för kött, inälvor, parasiter m.m. Dom har bollar av massor av olika slag. Man lär sig vilka som är roligast när man lärt känna sin katt. Alltså kan dom leka med sina "löv" året om.

Katter hoppar och skuttar och leker med varandra. Ja, det gör våra också. Dom har ett jättestort klösträd där dom klöser, klänger, hoppar och skuttar. Inga klösmärken på möblerna här inte. Fast vi har innekatter.Katter lever i kubik, inte i kvadrat.

Vissa VILL gå ut. Ja, våran ragdoll vill också gå ut. Då gör vi det. I sele. Grannarna är överlyckliga för att någon tar ansvar för sin katt. Just VÅrA katter kissar inte i ungarnas sandlådor eller grannarnas rabatter. Just VÅRA katter kissar och klöser inte på deras utemöbler med dynor. Just VÅRA katter väcker inte grannarna med kattslagsmål på nätterna.
Våran huskatt (bondkatt :grin: ) vill INTE gå ut. Trots att han varit utekatt tidigare innan han kom till oss. Han har varit utekatt i fyra år. Visst är han nyfiken i dörren. Men han vill bara vara ute i husse eller mattes famn. Han blir väldigt orolig nere på marken.

Det är kattens natur. Ja, hästar och hundar också. För en jävlans massa år sedan. Världen såg inte ut som den gjorde ens för 20 år sedan. Bebyggelse passar INTE för djur. Visst kan djur uppfattas som smarta. Men en katt ligger på en 5åring inteligensnivå. Hela livet. Och inte låter du din 5åring springa runt själv. Inte med tanke på trafiken, rovdjur och framför allt ANDRA mäniskor. Mäniskor är fruktansvärt elaka mot djur. Jag kan leta fram ett flertal artiklar om ktter som blivit misshandlade av främlingar om du vill.

Utställningskatter har sin päls. Ja, där har du delvis rätt. Man ÄR rädd om pälsen på utställningskatter. För det tar ett tag för en päls att växa ut och bli show-klar igen. Dom har oftast även en annan pälskvalitet än "bondkatter". Men det finns såklart huskatter med likadan pälskvalitet. Risken med "raskatter" är även att dom lätt blir stulna. För att folk tror att man kan avla på dom.

Att bli påkörd då. Många tror att det är en snabb död. Glöm inte att katter ofta drar sig undan när dom ska dö. Tänk att bli påkörd och sen dra sig undan för att dö. Inte fan dör man snabbt då. Och det är inte ens en bråkdel av försvunna katter som faktiskt hittas. Och det är inte direkt vanligt att ngn katt hittat en snäll dom att flytta in hos ist för att komma hem till sin älskade familj. Och innan ngn protesterar- visst händer det. Men se till statistiken av försvunna katter. Det är inte troligt.

Att folk inte stannar? Många märker inte ens att dom kört på en katt. Det blir inte större gupp än att det legat ngn lite större sten på vägen tex. En bil väger jäkligt mkt mer än en kattkropp. Har ni sett en överkörd katt någon gång så vet ni att det blir ganska platt om dom blivit överkörda av just hjulet.Då pratar jag bara om personbil nu alltså. Tänk då ett litet större fordon.

Senast ändrad:

Svarar alla..
Hade jag bott istan så hade inte mina katter fått gå ut! men nu bor jag i ett litet samhälle, i utkanten.. så jag ser ingen anledning till att hålla mina katter inne.. De verkligen vill ut som Explicit säger, å jag vill inte tvinga dem att vara inne. De kommer ofta med möss som de fångat och som Explicit säger så jagar de löv på vägen. Det är klart att man är rädd om dem!

:crazy:
Alltså... jag låter det här inlägget tala för sig själv. Är det bara tomma argument eller riktigt dåliga och dålig fakta du kan komma med? Tänk längre än näsan räcker. YlvaG och Amuletten har gett bra svar, själv orkar jag inte ens kommentera...

Att din kisse dog är jag självklart ledsen för, vad var det för sjukdom?

Men att påstå massa löjliga saker om innekatter (när du med säkerhet inte har någon erfarenhet av det) är oehört tröttsamt.
och att skriva på ett forum där majoriteten (?) har just innekatter att dem inte är lyckliga (Herregud, hade jag släppt ut mina pojkar hade dem fått panik, för att inte tala om alla risker jag hade VALT att utsätta dem för) känns anningen ogenomtänkt.

Personligen så har jag haft både inne och utekatter i min dag.. När jag hade en Perser hona för typ 100 år sedan, så ville hon verkligen inte ut! Hon satt ibland på trappen och var nöjd med det, om hon kände sig riktigt äventyrlig så gick hon ett varv runt vårt hus men inte mer än så. Jag har också haft Norsk Skogskatt och nu vanlig bondkatt. De har samtliga velat vara ute och verkligen visat oss detta!!

(osv)

Och mina katter vill verkligen äta från min tallrik, de VILL verkligen para sig hej vilt med varandra, de vill springa ute, de vill så hisklans mycket. :grin:
Men, mitt ansvar som ägare gör att jag bestämmer över dem, jag har makten och bestämmer över deras liv.
Katterna får inte äta från min tallrik för de kan få i sig sådant som inte är nyttigt för dem, de får verkligen inte para sig hur som helst pga att jag vill inte ha raskorsningar och för täta kullar, de får inte springa ute för jag bryr mig om deras hälsa osv.
Jag som är människa vårdar mina katter och ger dem gränslös kärlek och bryr mig, därför får de inte göra som de vill-för sitt eget bästa.

Vilket innebär att mina katter är strikta innekatter, men kan få gå ut i sele och så småningom ska de få en stor kattgård vid husknuten så de kan få lite frisk luft. Men om de mår dåligt över att bara vara inne nu?
Nej knappast!

Och mina katter vill verkligen äta från min tallrik, de VILL verkligen para sig hej vilt med varandra, de vill springa ute, de vill så hisklans mycket. :grin:
Men, mitt ansvar som ägare gör att jag bestämmer över dem, jag har makten och bestämmer över deras liv. !

Zizzy, jag är helt impad av dig..verkligen!! Jag antar att visa super sig rusiga på att ha makten över annat liv, och anser sig bäst veta vad som är bäst för dom! Finns ju ganska många exempel även i vår humanhistoria på det..

Mina katter äter Royal Canin eller Hill's, alltså högkvalitativ kattmat, dom är kastrerade och orsakar inga mer kattungar runt om i grannskapet. Vi har inga grannar och alltså inga som klagar på dom..

Denna tråden startade jag för att jag var/är ledsen över att min älskade Kajsa tyvärr blev överkörd.. TACK snälla ni för att ni har gjort den till en debattplats där ni vräker ur er allt ni bara kan komma på om ute/innekatter.. Känns jättebra! :(

Klart att det går att jämföra med hästar och hundar, de är också domesticerade av oss människor. Tror du hästarna och hundarna hade nöjt sig med att gå i hagar/koppel om de visste bättre?

Hästar rids/tränas ju oftast en eller ett par timmar/dag då de får utlopp för energi och även bryta den tristess som det innebär att bara gå i en hage eller stå på stall.. Dom måste enligt lag få ha en kompis. Hundar, i alla fall mina, tränas och får dessutom gå på en långpromenad varje dag där dom får vara lösa. De har ett underbart liv!

Hur många katter sitter inne ensamma när folk jobbar 8 timmar, kanske spenderar 1 timme på att komma till och från jobbet, kommer hem och sen går och lägger sig och sover i ytterligare 8 timmar.. Tror inte att så många aktiverar sina katter så mkt att det stör. Hur kul tycker dom klätterträden är efter 2 månader?? Jag har inget så jag vet inte, men min innekatt som jag hade för flera år sedan övergav sitt träd ganska snart..

Vår vuxna katt jagar när han är ute, och spåren av hans äventyr ligger runt vår yttertrapp alternativt i köket. Han klättrar i riktiga träd och har ett alldeles underbart liv. Det går ju inte stänga in allt levande för att man är rädd.. Så gör vi ju inte med våra barn tex.

Det är ju skillnad om man bor i stan, men på landet ser jag ingen anledning till att inte låta katten komma ut om den vill det.

TS: Jag beklagar sorgen efter din katt.

OT: Debatten om vad som är bäst för katten är rent löjlig! Som med allt annat får man se till individen, så varför dra till med ytterligheter för att platta till varandra? Att ha utekatt är att ta en medveten risk att den kan bli dödad eller svårt skadad. Jag har båda delarna, en katt som får vara ute dagtid men inne nattetid och en katt som får vara ute sommartid när vi är hemma men inne resten av året och alltid om vi åker hemifrån, ingen av dem mår dåligt av hur de har det.

Jag tror att alla vi kattägare gör vad som vi anser är det bästa för våra små med tanke på de förutsättningar vi har? När jag bodde i en stor lgh i centrala Sthlm hade jag en stor balkong som de fick vara ute på om de ville, när de inte "bara" nöjde sig med att jaga varandra runt väggarna. Nu när jag flyttat ut på landet har jag en stor inhägnad tomt med buskar och trän att klättra i, men jag vill ändå inte att de ska vara ute nattetid eller att min siames ska vara ute om vi inte är hemma eller om det är dåligt väder, de leker lika bra inomhus.

Om allt ska vara så naturligt så skulle vi varken låta dem komma in eller ge dem mat, vi inskränker alla på något vis på våra katters frihet.

.Katter lever i kubik, inte i kvadrat.

För oss som ser våra katter sträääääckar ut i en lång galopp över gräsmattan vet att det där är sanning med modifikation. Mina katter garvar åt leksaker, de vill ha äkta vara. och nej, ditt klösträd är INTE lika högt som trädet utanför oss där mina katter kutar upp och ned.

Att hålla mina katter i fin kondition främjar deras hälsa. Hellre bra hälsa och dö genom olycka än avlida av dålig kondis.

Hur vet du att katter som blir påkörda och dödade alltid får en snabb död?
Det vet jag förstås inte. Men lidelsen är troligtvis inte lika lång som en livstid.

"I jämförelse med att få leva ett liv utan ulopp för sina behov? Då tycker jag att du är dålig på att se saker ur djurens synvinkel."

"Jag har aldrig sagt att alla katter är lika och det finns de som vill vara inne, och mår bra av det."

Jag motsäger absolut inte mig själv. Jag säger inte att alla katter mår dåligt av att leva inne. Jag menar att de som gör de (enl min erfarenhet väldigt många) hellre bör få vara ute än att tvingas leva ett helt liv utan att få utlopp för sina behov. Förstår du hur jag menar?

Och sen måste jag tyvärr plocka ner dig från dina höga hästar, du är inte speciellt mycket bättre på att det set ur djurens synvinkel. När katten väl dör, om det är en plågsam död, så är den inte lika glad över att ha levt ett liv ute som du är. Den enda som tänker på att "katten har ju ändå haft ett bra liv" är du. Du som människa. Ingen annan.
Jag ber om ursäkt om du upplever att jag ser ner på dig. Jag har som sagt heller aldrig påstått att din katt inte trivs som innekatt.

Ärligt talat tror jag att få katter tänker efter att de dött. Och skulle de mot förmodan göra det så tror jag inte att de tänekr tillbaka oavsett hur de levt. Djur har förmågan att leva i nuet. Jag är fullständigt ointresserad av vad katten tänker när den dött. Det jag värderar är LIVSKVALITE för det är det enda vi kan påverka och vet ngt om.

Hästar rids/tränas ju oftast en eller ett par timmar/dag då de får utlopp för energi och även bryta den tristess som det innebär att bara gå i en hage eller stå på stall.. Dom måste enligt lag få ha en kompis. Hundar, i alla fall mina, tränas och får dessutom gå på en långpromenad varje dag där dom får vara lösa. De har ett underbart liv!

Hur många katter sitter inne ensamma när folk jobbar 8 timmar, kanske spenderar 1 timme på att komma till och från jobbet, kommer hem och sen går och lägger sig och sover i ytterligare 8 timmar.. Tror inte att så många aktiverar sina katter så mkt att det stör. Hur kul tycker dom klätterträden är efter 2 månader?? Jag har inget så jag vet inte, men min innekatt som jag hade för flera år sedan övergav sitt träd ganska snart..

Vår vuxna katt jagar när han är ute, och spåren av hans äventyr ligger runt vår yttertrapp alternativt i köket. Han klättrar i riktiga träd och har ett alldeles underbart liv. Det går ju inte stänga in allt levande för att man är rädd.. Så gör vi ju inte med våra barn tex.

Det är ju skillnad om man bor i stan, men på landet ser jag ingen anledning till att inte låta katten komma ut om den vill det.

:bow: Du tar orden ur munnen på mig!

Att din kisse dog är jag självklart ledsen för, vad var det för sjukdom?

Men att påstå massa löjliga saker om innekatter (när du med säkerhet inte har någon erfarenhet av det) är oehört tröttsamt.
och att skriva på ett forum där majoriteten (?) har just innekatter att dem inte är lyckliga (Herregud, hade jag släppt ut mina pojkar hade dem fått panik, för att inte tala om alla risker jag hade VALT att utsätta dem för) känns anningen ogenomtänkt.

har startat en egen tråd i kattforumet som heter Rip Sessan. men för att förklara kort så var det en misslyckad operation, där de skulle operera bort 9 ( :eek:) Urinstenar! Lilla kissens njurar var redan så dåliga så hon orkade inte :cry:

jag förstår inte hur det kan vara ok att hålla en katt inne utan frisk luft i ett helt liv.

Hört talas om sele, koppel? Promenader? Sånt man gör med hundar också, eller får de heller aldrig frisk luft i hela sitt liv?

För oss som ser våra katter sträääääckar ut i en lång galopp över gräsmattan vet att det där är sanning med modifikation. Mina katter garvar åt leksaker, de vill ha äkta vara. och nej, ditt klösträd är INTE lika högt som trädet utanför oss där mina katter kutar upp och ned.

Att hålla mina katter i fin kondition främjar deras hälsa. Hellre bra hälsa och dö genom olycka än avlida av dålig kondis.

Men hjälp. Är du sann?
Är innekatter utan kondition? Du tror inte att statistiken över katter som körs över varje år är mycket värre än katter som "avlider av dålig kondis"? Du får nog berätta vad du menar med "dålig kondis". Om det är allt som krävs för att dö skulle mer än halva USA avlida för att inte säga ett antal hundratusen, kanske miljoner människor här i Sverige.

:crazy:

Zizzy, jag är helt impad av dig..verkligen!! Jag antar att visa super sig rusiga på att ha makten över annat liv, och anser sig bäst veta vad som är bäst för dom! Finns ju ganska många exempel även i vår humanhistoria på det..

Är du inte det du själv också gör eftersom du bestämmer att dina katter ska få gå ut, utan uppsikt, och dessutom utsättas för alla dessa grymma öden? Dvs anser dig veta vad som är bäst för dom. Är det inte vad alla vi djurägare gör?

Är du inte det du själv också gör eftersom du bestämmer att dina katter ska få gå ut, utan uppsikt, och dessutom utsättas för alla dessa grymma öden? Dvs anser dig veta vad som är bäst för dom. Är det inte vad alla vi djurägare gör?

Mina katter har ett eget val! De kan välja om de bara vill ha det underbara livet som erbjuds inne eller använda sin lucka och gå ut i det livet som erbjuds ute.. Och dom väljer att gå ut och leka och busa, mitt i allt det där farliga vilket inte verkar bekymmra dom nämnvärt, och sen kommer dom in, äter god mat och ligger och myser i soffan..

Jag undrar hur många av de katter som lever hela sina liv inomhus hade valt att ta en sväng ute om dom fick chansen. Jag undrar, hur tänker du runt detta faktum att katter när dom får vara ute gärna går stora rundor i skog och mark för att sen komma tillbaka igen? Är det för dom ett onaturligt beteende? För det gör dom ju trots att dom levt som tamdjur under många år.. Eller är det mest naturligt för en katt att leva inomhus?

Och visst gör vi djurägare det vi tycker är rätt för våra djur.. Det är därför jag har katt, när jag bor på landet. Därför att jag skulle inte vilja bo i en stad där den inte kan få komma ut utan leva hela sitt liv på samma sätt som vissa djur gör på Zoo.. i bur. Då hade jag nog helt enkelt satsat på ett marsvin eller nått..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 399
Senast: Troll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka