G
Generalen
Sv: Lilla Kajsa finns inte mer..
Är det mig eller Pontevecchio du svarar?
Är det mig eller Pontevecchio du svarar?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
jag blir så trött. så sjukt trött.
Svarar alla..
Och jag tycker inte att det går att jämföra hästar eller hundar! Hästar är ute i en inhängnad hage och oftast så nöjer de sig med det, hundar aktiverar man och promenerar med, men en katt få inte ens gå ut... Vissa katter trivs säkert med att vara inne, men påstå inte att era katter trivs med det förrens de har fått se det andra, nämligen att vara ute! Oftast, inte alltid gillar de att vara ute. så är det även de som skriver att era katter är livrädda när de är ute i sele, men det är ju inte konstigt Eftersom de inte är vana vid att vara ute.
som sagt så är alla olika å jag vill inte bråka.. alla har rätt till en egen åsikt, men man kan inte säga att min katt trivs inne, (fast den aldrig har fått vara ute)
Svarar alla..
Hade jag bott istan så hade inte mina katter fått gå ut! men nu bor jag i ett litet samhälle, i utkanten.. så jag ser ingen anledning till att hålla mina katter inne.. De verkligen vill ut som Explicit säger, å jag vill inte tvinga dem att vara inne. De kommer ofta med möss som de fångat och som Explicit säger så jagar de löv på vägen. Det är klart att man är rädd om dem!
Och jag tycker inte att det går att jämföra hästar eller hundar! Hästar är ute i en inhängnad hage och oftast så nöjer de sig med det, hundar aktiverar man och promenerar med, men en katt få inte ens gå ut... Vissa katter trivs säkert med att vara inne, men påstå inte att era katter trivs med det förrens de har fått se det andra, nämligen att vara ute! Oftast, inte alltid gillar de att vara ute. så är det även de som skriver att era katter är livrädda när de är ute i sele, men det är ju inte konstigt Eftersom de inte är vana vid att vara ute.
som sagt så är alla olika å jag vill inte bråka.. alla har rätt till en egen åsikt, men man kan inte säga att min katt trivs inne, (fast den aldrig har fått vara ute)
Personligen så har jag haft både inne och utekatter i min dag.. När jag hade en Perser hona för typ 100 år sedan, så ville hon verkligen inte ut! Hon satt ibland på trappen och var nöjd med det, om hon kände sig riktigt äventyrlig så gick hon ett varv runt vårt hus men inte mer än så. Jag har också haft Norsk Skogskatt och nu vanlig bondkatt. De har samtliga velat vara ute och verkligen visat oss detta!!
(osv)
Och mina katter vill verkligen äta från min tallrik, de VILL verkligen para sig hej vilt med varandra, de vill springa ute, de vill så hisklans mycket.
Men, mitt ansvar som ägare gör att jag bestämmer över dem, jag har makten och bestämmer över deras liv. !
Klart att det går att jämföra med hästar och hundar, de är också domesticerade av oss människor. Tror du hästarna och hundarna hade nöjt sig med att gå i hagar/koppel om de visste bättre?
.Katter lever i kubik, inte i kvadrat.
Det vet jag förstås inte. Men lidelsen är troligtvis inte lika lång som en livstid.Hur vet du att katter som blir påkörda och dödade alltid får en snabb död?
"I jämförelse med att få leva ett liv utan ulopp för sina behov? Då tycker jag att du är dålig på att se saker ur djurens synvinkel."
"Jag har aldrig sagt att alla katter är lika och det finns de som vill vara inne, och mår bra av det."
Jag ber om ursäkt om du upplever att jag ser ner på dig. Jag har som sagt heller aldrig påstått att din katt inte trivs som innekatt.Och sen måste jag tyvärr plocka ner dig från dina höga hästar, du är inte speciellt mycket bättre på att det set ur djurens synvinkel. När katten väl dör, om det är en plågsam död, så är den inte lika glad över att ha levt ett liv ute som du är. Den enda som tänker på att "katten har ju ändå haft ett bra liv" är du. Du som människa. Ingen annan.
Hästar rids/tränas ju oftast en eller ett par timmar/dag då de får utlopp för energi och även bryta den tristess som det innebär att bara gå i en hage eller stå på stall.. Dom måste enligt lag få ha en kompis. Hundar, i alla fall mina, tränas och får dessutom gå på en långpromenad varje dag där dom får vara lösa. De har ett underbart liv!
Hur många katter sitter inne ensamma när folk jobbar 8 timmar, kanske spenderar 1 timme på att komma till och från jobbet, kommer hem och sen går och lägger sig och sover i ytterligare 8 timmar.. Tror inte att så många aktiverar sina katter så mkt att det stör. Hur kul tycker dom klätterträden är efter 2 månader?? Jag har inget så jag vet inte, men min innekatt som jag hade för flera år sedan övergav sitt träd ganska snart..
Vår vuxna katt jagar när han är ute, och spåren av hans äventyr ligger runt vår yttertrapp alternativt i köket. Han klättrar i riktiga träd och har ett alldeles underbart liv. Det går ju inte stänga in allt levande för att man är rädd.. Så gör vi ju inte med våra barn tex.
Det är ju skillnad om man bor i stan, men på landet ser jag ingen anledning till att inte låta katten komma ut om den vill det.
Att din kisse dog är jag självklart ledsen för, vad var det för sjukdom?
Men att påstå massa löjliga saker om innekatter (när du med säkerhet inte har någon erfarenhet av det) är oehört tröttsamt.
och att skriva på ett forum där majoriteten (?) har just innekatter att dem inte är lyckliga (Herregud, hade jag släppt ut mina pojkar hade dem fått panik, för att inte tala om alla risker jag hade VALT att utsätta dem för) känns anningen ogenomtänkt.
jag förstår inte hur det kan vara ok att hålla en katt inne utan frisk luft i ett helt liv.
För oss som ser våra katter sträääääckar ut i en lång galopp över gräsmattan vet att det där är sanning med modifikation. Mina katter garvar åt leksaker, de vill ha äkta vara. och nej, ditt klösträd är INTE lika högt som trädet utanför oss där mina katter kutar upp och ned.
Att hålla mina katter i fin kondition främjar deras hälsa. Hellre bra hälsa och dö genom olycka än avlida av dålig kondis.
Zizzy, jag är helt impad av dig..verkligen!! Jag antar att visa super sig rusiga på att ha makten över annat liv, och anser sig bäst veta vad som är bäst för dom! Finns ju ganska många exempel även i vår humanhistoria på det..
Är du inte det du själv också gör eftersom du bestämmer att dina katter ska få gå ut, utan uppsikt, och dessutom utsättas för alla dessa grymma öden? Dvs anser dig veta vad som är bäst för dom. Är det inte vad alla vi djurägare gör?