Lilla Kajsa finns inte mer..

Sv: Lilla Kajsa finns inte mer..

varför inte bara acceptera att vi tycker olika! jag tycker det är hemskt med innekatter, du tycker det är hemskt att vi släpper ut våra..
förlorade förra helgen en av våra katter, men det pga av sjukdom! hon blev bara 3 år! så jag orkar inte ta någon disskution med någon.. Vill du veta mer kan du kolla under kattforumet, rubriken är RIP Sessan..

Hej på er!

Tack ALLA för stöd i allt detta tråkiga med lilla Kajsa!! Är fortfarande väldigt ledsen, och vi har ett ljus tänt ute vid vägen varje kväll som jag hoppas gör att den som körde på henne får dåligt samvete om dom kör förbi igen!!
Vi beslutade att skaffa en ny katt eftersom Tom (vår andra katt) varit runt och letat i hela huset på Kajsas favoritställen, utan att hitta henne såklart, och han var ju så glad när Kajsa kom in i huset..

Detta beslut har nu lett till massa funderingar, så ni som läser detta.. Läs gärna och kom med era tankar på tråden HJÄLP OSS FORT!!

Men nu blir jag... jag förstår fortfarande inte vad som är så hemskt med innekatter? Vart tog dina argument vägen? Försvann dom?

Vad är skillnaden i att hästen går i en stor hage med sin flock och att man kan ge sin katt en stor bostad och en stor rastgård istället för att släppa ut den vind för våg utan koll? Gör du så med barnen också? Nej just det, de är väl utrustade med mobiler åtminstone... att det skulle vara "naturligast" för katten håller inte som argument då den varit domesticerad i så många år och då skulle vi få släppa ut häst och hund så att de också får ströva planlöst om vi nu ska vara så "naturliga". Den tiden då våra tamkatters förfäder fortfarande var vilda såg världen liiiite annorlunda ut... :cool:

*kl*
Först till TS: Det är hemskt tråkigt när sådant händer och jag beklagar så hemskt mkt!

Till OT: Jag har en innekatt, en bondkatt, som var utekatt därifrån vi köpte henne, en helt underbar liten tjej. Som vi har haft inomhus med utomhuspromenader i sele, något hon inte alls gillade i början, hon var livrädd för gräs, ljuden, allt som inte var som i lägenheten helt enkelt, hon satt mest i min famn de första gångerna. Nu trivs hon däremot bra ute i selen, men så fort det närmar sig människor, andra katter, hundar etc. så blir hon som den lilla kattungen i min famn igen superrädd.
Så det är inte alla katter som gillar omständigheterna med att vara ute. Varför skulle de göra det? Katter glömmer mycket fortare än vi människor, de kommer inte ihåg saker på samma sätt som vi, så våran katt har helt enkelt glömt hur det är att vara "fri" ute.
Jag skulle aldrig släppa ut henne utan sele här heller eftersom vi bor i stan med 2 större vägar med 500m åt båda hållen, vilket innebär att jag har gjort mitt aktiva val i att ha min katt inne och "lycklig", för det skulle åtminstonde jag säga att hon är, även fast hon inte får springa ut och in som hon vill.

varför inte bara acceptera att vi tycker olika! jag tycker det är hemskt med innekatter, du tycker det är hemskt att vi släpper ut våra..
förlorade förra helgen en av våra katter, men det pga av sjukdom! hon blev bara 3 år! så jag orkar inte ta någon disskution med någon.. Vill du veta mer kan du kolla under kattforumet, rubriken är RIP Sessan..

Varför kan du inte acceptera att vi tycker olika?
Du skrev "Alla katter är inte lika men de flesta katter vill vara ute!" vilket du inte har en gnutta kunskap om.

Personligen så har jag haft både inne och utekatter i min dag.. När jag hade en Perser hona för typ 100 år sedan, så ville hon verkligen inte ut! Hon satt ibland på trappen och var nöjd med det, om hon kände sig riktigt äventyrlig så gick hon ett varv runt vårt hus men inte mer än så. Jag har också haft Norsk Skogskatt och nu vanlig bondkatt. De har samtliga velat vara ute och verkligen visat oss detta!!

Det klart att man utsätter dom för mer faror än vad dom har inne, men samtidigt så är det ju en del av deras natur att gå på lite stråt runt i trakten.. Våra utekatter har alla varit mkt stolta över deras möss och annat elände de fångat ute och stolt släpat in dom för att visa oss även om inte jag personligen varit lika glad över deras bedrifter.. ;-)

Jag blev så ledsen över Kajsa, och sörjer henne än.. Men även om hon nu hade oturen att bli överkörd så kan jag ändå inte glömma vad roligt hon hade när hon susade runt och jagade flygande löv ute när solen sken.. Och hur hon och Tom sprang runt och dök in i ena hålet i krypgrunden och ut genom andra.

Jag vill inte ha någon mer Perser, tycker att det var djurplågeri för hon hade banne mig problem med både ögon och andning trots att hon var sk classic. Jag håller mig nog till bondkatter och hoppas att dom också vill ha en balans mellan inne och uteliv.
Jag tycker inte att man kan jämföra hästar i en hage, eller barn med mobiltelefoner.. Rävar, lodjur, mink, mård mm mm lever ju fritt ute och många katter är ju väldigt kloka när det kommer till vägar och andra faror ute..

Tyvärr hann inte Kajsa bli så klok, men jag hoppas nu att hon har det bra och är evigt glad och busig jagandes något vackert löv där solen alltid skiner!

Rävar, lodjur, mink, mård mm mm lever ju fritt ute och många katter är ju väldigt kloka när det kommer till vägar och andra faror ute..

Fast det är ju vilda djur också. Det är trots allt viss skillnad på vilda djur och tamdjur.

Jag vill dessutom minnas att jag läst i en rapport från Agria att trafikolycksfall är den klart vanligaste dödsorsaken bland katter (sett bland försäkrade katter då, så mörkertalet lär vara enormt) och att antalet trafikdödade katter dessutom ökar stort, så att katter är väldigt kloka när det gäller att hålla sig undan från bilar och trafik kan man nog inte påstå, tyvärr.

Men jag beklagar verkligen din sorg över Kajsa. Det är aldrig lätt att förlora ett djur... :(

håller med dig i allt du säger :bow:
Min katt Skippy har tidigare gått u under uppsikt men är numer bara innekatt o det fungerar toppen, vi stimulerar honom o han är en lycklig katt.
Bor min mitt ute på landet o har långt till större vägar då tycker jag det är okej med ute katter. Men bor man nära en väg eller i ett samhälle kan jag verkligen inte förstå det.

Vad jag ofta ser när jag är ute och kör är katter som jagar. En katt i jakttagen uppmärksammar tyvärr inte trafiken. Många gånger kan jag tuta och väsnas och det spelar ingen roll. Jag får stanna i alla fall. Vår katt är mycket försiktig med trafiken. Men jagar han litar jag inte på honom.

jag blir så trött. så sjukt trött. :mad:

Jag tycker att det är jättesorgligt med lilla Kajsa, och alla andra små katter som är ute och blir påkörda...

Jag förstår dom som har utställningskatter som inte vill att de ska gå ute (det kan inte vara kul med lera o kvistar o kardborrar och allt som fastnar i den jättepälsen som de flesta av dem har), men då tycker jag att de ska ha en inhägnad som de kan gå ut i när de vill, så att de kan få lite frisk luft!

Min katt skulle inte vilja vara innekatt, och jag vill inte ha henne som det heller, men då bor ju jag ute på slätten också, långt ifrån stora vägar... Skulle inte vilja att hon gick ut om jag bodde i stan eller nära en stor väg (fast då kanske jag hellre valt att inte ha någon kisse heller....)

Tror dock inte att en katt som inte varit ute vantrivs med livet som innekatt.

Jag kan också mycket väl förstå att många många katter dör i trafiken, men jag tror att det ofta även kan bero på dumma bilister....

Och till sist: Skäms alla ni som inte stannar när ni kört på en kissekatt!!!! :mad:Tycker att det är det minsta man kan begära, att man åtminstonde säger till att man råkat köra på en katt, så att den inte ligger i ett dike och kanske lider....

Jag förstår dom som har utställningskatter som inte vill att de ska gå ute (det kan inte vara kul med lera o kvistar o kardborrar och allt som fastnar i den jättepälsen som de flesta av dem har), men då tycker jag att de ska ha en inhägnad som de kan gå ut i när de vill, så att de kan få lite frisk luft!

:crazy: Att min katt är raskatt och numera f d utställningskatt har verkligen ingenting med att jag inte släpper ut henne att göra. Det har med att göra att jag inte vill att hon kommer bort, för att sedan återkomma tufsig och mager några månader senare efter att ha varit instängd/blivit instängd, bli överkörd, bli misshandlad, bli jagad osv osv osv. Jag kan fortsätta i all oändlighet med elaka faror och grymma öden som en lösdrivande katt kan råka utför, och som otroligt många också gör sorgligt nog. Visst är det "bättre" om man bor på slätten, men katter vandrar långt och kan likväl bli offer för det. För övrigt blir inhägnad ganska jobbigt för de som bor i stan... :angel:

Jag tycker inte att man kan jämföra hästar i en hage, eller barn med mobiltelefoner.. Rävar, lodjur, mink, mård mm mm lever ju fritt ute och många katter är ju väldigt kloka när det kommer till vägar och andra faror ute..

:eek:
Du tycker inte att jag kan jämföra lösdrivande katter med barn utan mobiltelefon, men själv sitter du och jämför en art som varit domesticerad i förmodligen mer än 10 000 år med vilda djur?!

Men hey, jag kan inte sitta här längre, måste gå ut och släppa ut alla hundar i närheten så att de kan driva fritt för det gör ju vargen... :cool:

är det inte rätt hemskt att dö av fetma eller astma som innekatt också?
helt onaturliga sjukdomar framkallade av boendemiljön och aveln.

de flesta hundar rastas ett par gånger om dagen, står nåns häst på box blir det ramaskri. men katter.. det räcker om de är ute 1ggr om året i sele.

Fetma är något man som djurägare själv kan reglera. Jag förstår inte varför du väljer att jämföra dessa som är en piss i havet om man jämför med alla katter som körs över varje år?

Har man hund och tomt så kan hunden sträva fritt på den. Bor man i stan rastar man hunden många gånger fler än bara ett par. De flesta småtränar även med sina hundar, även om de bara är sällskap. Katter kan lätt stimuleras inomhus också, eller med rastgård om man har möjligheten. De har dessutom en kattlåda att gå på :grin:. Du låter väldigt trångsynt i dina svar.

Hallå där! Jag menar bara att om man ser procentuellt på alla katter i landet så skulle jag tro att större delen har tillgång till att komma ut, i alla fall om dom bor på landet så som vi gör. När jag växte upp så hörde man aldrig talas om katter som bara var innekatter. Och självklart händer ju massor av olyckor, vilket ju är fruktansvärt.. Men jag känner massor av katter, inklusive vår Tom, som hittills varit väldigt duktig och varit väldigt försiktiga när det kommer till bilar.

Min perser ville inte ut, medans de bondkatter jag haft verkligen har velat ut och riktigt kämpat för att komma ut. Bor man då så dom kan gå ute, och man inte har stora vägar precis utanför så ser jag ingen anledning till att ha dom som innekatter..
Man är ju alltid rädd för att djur ska skada sig, liksom man är rädd om sina barn, men ni menar väl inte att alla katter ska hållas inne jämt?? Katter har ju ockås en viktig roll att fylla som mus/råttjägare på gårdar mm..

Tycker flera verkar bli väldigt aggresiva i denna diskussion.. Undrar varför..

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 399
Senast: Troll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka