Lilla Kajsa finns inte mer..

E

Explicit

Igår kväll tog vår tid med lilla Kajsa slut.:cry:
Hon hade varit hos oss i ca 1 månad, den lilla sammetskatten.
Hon var inne i ca 2 veckor och sedan fick hon gå ut och var ute dagtid.
Dom har ju egen kattlucka och kan gå in och ut som dom vill. Hon och Tom blev som ler och långhalm..

Igår kväll så kom hon & Tom in och åt, och jag satt i telefon. Dom åt och sen gick tog det bara en stund och så kom min man springande och sa att lillkissen har blivit påkörd.

Det fanns inget att göra, grannen fick komma och skjuta henne. Hon hade fått smällen i huvudet så jag hoppas att hon inte led.. :confused:
Min man begravde henne, och jag gråter fortfarande..

VARFÖR stängde jag inte luckan??? Varför, varför, varför..:cry:
Jag gick ut och tände ett litet ljus vid vägen där hon blev påkörd. Jag saknar henne så och Tom är åter ensam igen.. :cry:

Förlåt lilla sammetskatten.. Förlåt..
/ M

Sv: Lilla Kajsa finns inte mer..

Usch, jag känner mig så skyldig.. Mår fysiskt illa alltså över att jag inte stängde luckan när hon kom in..

klandre inte dig själv! min kisse dog natten mellan lördag å söndag.. :cry:
har en egen tråd om det som heter Rip Sessan.
men jag ger dej tröstkramar för jag vet nu hur det känns att misat en vän! men man får se det så att livet går vidare.. ´Fast jag förstår inte hur jag ska klare mig utan Sessan.. :(´
Tröstkramar till dej och som sagt så ska du inte klandra dig själv..

Tack snälla ni!! Pratade igår med de som kom först till platsen och de trodde att hon var död, men kände när de lyfte upp henne att hon fortfarande levde men hon rörde sig inte. Tydligen var största skadorna i huvudet och framparti så hon trodde inte att hon var medveten vad som hände.. vilket är det jag nu mår så dåligt över.. :´(

Förstod hon, led hon, var hon rädd???
Tänder ett litet ljus varje kväll ute vid vägen för henne och det kommer ta tid innan detta går över..
TACK igen för era kommentarer!!

Va jättetråkigt att det gick så illa. :(

Jag anser dock att det är endast för vår egen del som vi väljer att inte låta katterna gå ut. Hellre ett kort lyckligt liv än ett långt olyckligt. Katten led aldrig av detta. Endast ni som är kvar och saknar henne.

Ni gjorde helt rätt val som lät henne vara ute.

:bow: ja jag håller med dej, mina kissar är galna om de inte får gå ut å de verkligen älskar att vara ute.

Min katt är då riktigt lycklig, som innekatt. Hon är förvisso raskatt och har alltid varit inomhus. Dessa grymma öden är dessvärre en del av konsekvenserna av vad som kan hända när man släpper ut katten vind för våg, men det är ju givetvis varje kattägares val.

TS: jättesynd, man får bara hoppas att hon inte led :(. Ska ni skaffa ny kisse?

Min katt är då riktigt lycklig, som innekatt. Hon är förvisso raskatt och har alltid varit inomhus. Dessa grymma öden är dessvärre en del av konsekvenserna av vad som kan hända när man släpper ut katten vind för våg, men det är ju givetvis varje kattägares val.
Grymma öden? Tycker du att det är ett grymt öde att dö en snabb död? I jämförelse med att få leva ett liv utan ulopp för sina behov? Då tycker jag att du är dålig på att se saker ur djurens synvinkel.

Hellre dör jag hastigt och lustigt än att leva fångad i en tillvaro där jag inte trivs. Såsom många innekatter har det idag. DET är grymt. Att se en katt lida i flera år för sin egen skull och inte bry sig om att göra ngt åt det. Att som de flesta gör - blunda för hur djuret mår.

Men jag påstår inte att din katt lider. Jag har aldrig sagt att alla katter är lika och det finns de som vill vara inne, och mår bra av det. Det tråkiga är att vi tar för givet att dra alla över en kam och väljer att tro att alla katter är lika. Dvs att alla katter passar att vara innekatt. Det är att blunda för verkligheten pga egoism.

De enda som lider i TS trådstart är människorna som saknar en förlorad vän och familjemedlem. Katten hade troligen ett bra liv.

Grymma öden? Tycker du att det är ett grymt öde att dö en snabb död? I jämförelse med att få leva ett liv utan ulopp för sina behov? Då tycker jag att du är dålig på att se saker ur djurens synvinkel.

Hellre dör jag hastigt och lustigt än att leva fångad i en tillvaro där jag inte trivs. Såsom många innekatter har det idag. DET är grymt. Att se en katt lida i flera år för sin egen skull och inte bry sig om att göra ngt åt det. Att som de flesta gör - blunda för hur djuret mår.

Men jag påstår inte att din katt lider. Jag har aldrig sagt att alla katter är lika och det finns de som vill vara inne, och mår bra av det. Det tråkiga är att vi tar för givet att dra alla över en kam och väljer att tro att alla katter är lika. Dvs att alla katter passar att vara innekatt. Det är att blunda för verkligheten pga egoism.

De enda som lider i TS trådstart är människorna som saknar en förlorad vän och familjemedlem. Katten hade troligen ett bra liv.

Hur vet du att katter som blir påkörda och dödade alltid får en snabb död? Som bussförare med 250 kollegor i mitt garage så är mina erfarenheter inte detsamma som dina. Alla som kan hantera en innekatt kan ge dom utlopp för sina behov även inne, det går att hitta på substitut för alla saker dom kan göra ute. Sen finns det katter som inte går att ha inne, men dom flesta klarar ändå detta galant om man ger dom det dom behöver och vill ha.
Sen motsäger du dig själv:

"I jämförelse med att få leva ett liv utan ulopp för sina behov? Då tycker jag att du är dålig på att se saker ur djurens synvinkel."

"Jag har aldrig sagt att alla katter är lika och det finns de som vill vara inne, och mår bra av det."

Och sen måste jag tyvärr plocka ner dig från dina höga hästar, du är inte speciellt mycket bättre på att det set ur djurens synvinkel. När katten väl dör, om det är en plågsam död, så är den inte lika glad över att ha levt ett liv ute som du är. Den enda som tänker på att "katten har ju ändå haft ett bra liv" är du. Du som människa. Ingen annan.

varför denna kritik?? Ta hänsyn till ts!! mina katter är ute och jag skulle inte kunna tänka mig att spärra in mina katter!! Alla katter är inte lika men de flesta katter vill vara ute! Låt katt vara katt!!! Min blir galna om de inte får vara ute!
som sagt respektera tråden, och om ni vill så kan ni skapa en egen tråd!!!

Jag har inte skrivit nån kritik om TS. Jag har min ståndpunkt fast, men jag har inte sagt nått negativt om er utekattägare i denna tråd. Dom enda 2 som har sagt nått kritiskt är du och tintilar som rackar ner på mig som innekattägare. Så den enda som inte respekterar folk är du. Som inte respekterar varken mig eller mina katter.

Senast ändrad:

:bow:
Du tog orden ut munnen på mig.

Man kan likväl bygga en inhägnad rastgård åt katterna också, precis som man har staket till både hästen och hunden. För inte släpper du väl ut dom så som du gör med katten, hoppas jag? Rent krasst sett så kostar en kattunge av den ras jag har runt 8000 kr, inte vill jag riskera att den på något vis kommer bort, blir instängd, misshandlad, kidnappad eller dör en snabb/långsam död ute på vägen någonstans. Den mår toppen inomhus, det gör även de bondkatter som mamma och pappa nu har i lägenhet efter att ha sålt huset. Så visst går det, men har man en katt som fått vara ute sen barnsben så är det ju väldigt olika hur de sedan klarar en inomhusvistelse istället.

Jag dömer inte TS, utan är införstådd med konsekvenserna med lösdrivande uteliv och det antar jag att TS också är eftersom hon har gjort ett aktivt val och helt enkelt ansett att det var det bästa för hennes katt.

så du tror inte att jag älskar mina katter då eller?? bara för att jag släpper ut dem? Jag har nu 2 st bondkatter och som du vet så är de billiga. men bara för att en katt kostar 8000 så älskar man ju inte den mer för det! Det är ju personligheten man älskar, inte värdet :cool:
Vi kommer inte längre i diskutionen vissa vill att sina katter ska få vara ute och vissa vill ha dem inne, fine för mig så länge mina katter trivs!

Känner så otroligt mycket med dig. Vet precis eftersom även jag fått en katt överkörd. Ta inte på dig någon skuld. Olyckor händer.

Nu vet jag inte riktigt hur du läser, men vart har jag påstått att du inte älskar dina katter...? :crazy: Jag har inte heller påstått att min katt skulle vara mer värd än din på något annat sätt än just pengamässigt.

Många tröstekramar till dig och de dina.

Glömde, du har inte svarat på om du släpper ut hunden och hästen på samma sätt?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 557
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Celinehenn
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 399
Senast: Troll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka