Lilla enöga?

vindvissla

Trådstartare
För 10 dagar sedan blev hunden sparkad av hästen mitt över ögat. Det svullnade upp som en pingisboll och inuti ögat var det bara blod. Vi åkte såklart till veterinären som gav smärtstillande och något mot svullnaden. Vi fick en tid till dagen efter och då röntgade de. Hon fick droppar och smärtstillande med sig hem. Röntgen visade på en liten fraktur på skallen men ingen hjärnskada. Men ögat är skadat och de kunde inte säga mer förrän svullnaden gått ner.

Fram till i förrgår var ögat fortfarande helt fel, tittade upp i himlen lixom. Idag är första dagen man kan se själva ögat ordentligt och det är nästan helt grått. Ibland reagerar hon när man håller handen framför och ibland inte alls.

Om hon är blind på detta ögat, måste man då ta ut det? Kan det inte få vara kvar? Kan det hända att hon bara har nedsatt syn även fast ögat är lite grått?

Vi ska till vet igen efter helgen men jag vill bara höra vad ni med enögda hunderfarenheter har att säga....

Tack
 
Sv: Lilla enöga?

"Blindade" dom inte ögat???

Tror nog att ögat måste avlägsnas om det blir såpass illa...

Lessen.
 
Sv: Lilla enöga?

Huvudsaken är ju att hunden ändå kommer att må bra, när den är återställd. Den klarar väl sig på ett öga?

Hoppas det ordnar sig.

/Fanny.
 
Sv: Lilla enöga?

Min ena hund hade fått små sår i ögonen men det ena var värre.
Vi var bla. på djursjukhuset i Göteborg med henne...

Jag förstod det som att om hunden har ett ökat tryck i ögat så kan man behöva ta bort det pga. att det gör ont.
Detta testades på våran då man trodde att hon kanske var tvungen att ta bort det.
Jag kan tänka mig att det är samma här. Om hunden har ett tryck på ögat som orsakar smärta så tar man nog bort det. Om ögat är "dött" gör man nog samma sak.
Däremot om hunden kommer bli blind och den inte har ont eller om ögat sakta dör...så tror jag nog hunden kan ha kvar det.

Hoppas din hund tillfrisknar snart..
 
Sv: Lilla enöga?

Jag kände en gång en enögd hund och hon levde helt normalt. :) (Mer än så vet jag tyvärr inte då det inte var någon nära bekantskap.)
 
Sv: Lilla enöga?

Nej man behöver inte ta bort ögat för att hunden blivit blind på det men det är vanligt att man efterben krftig skada får en allvarlig o smärtsam inflammation som gör att ögat måste tas bort.
En enögd hund klarar sig oftast väldigt bra.
Jag undrar vad Gnist menar med att blinda?
PL
 
Sv: Lilla enöga?

Nej man behöver inte ta bort ögat för att hunden blivit blind på det men det är vanligt att man efterben krftig skada får en allvarlig o smärtsam inflammation som gör att ögat måste tas bort.
En enögd hund klarar sig oftast väldigt bra.
Jag undrar vad Gnist menar med att blinda?
PL

syr man inte ihop ögonlocken med varann så ögat får vila?
 
Sv: Lilla enöga?

Det var jag som skriv blinda....jag menar att man mörklägger ögat o skyddar det från ljus.

Jag är Värmlänning vettu :rofl:
 
Sv: Lilla enöga?

Hon har haft det stängt mest hela tiden fram tills idag. Hon har också sovit mycket men jag antar att det är ganska naturligt. När hon är uppe så leker hon dock som vanligt.
Hon verkar inte vara så besvärad av det för tillfället, det är inte rinnigt eller så. Ett tag strök hon sej mycket mot byxbenen, men det kliar väl när det läker.

Jag tror säkert att hon klarar sej med ett öga, men för syns skull så har jag nog hellre en hund med två ögon än med ett. Om hunden mår bra såklart...
 
Sv: Lilla enöga?

Jag vet en Cavalier som bara hade ett öga och han klarade sig utmärkt...det hade tydligen bara trillat ut ett flertal ggr under lek så tillslut tog dom bara bort det.
 
Sv: Lilla enöga?

Hör inte hit! men kom att tänka på en TV program för hundra år sedan när olika personer fick visa upp knäppa saker de kunde göra. Det var en kvinna där som spärrade upp ögonen järnet så båda ögonbollarna liksom trängde ut ganska långt! Skitäckligt!!! Nå´n mer som kommer ihåg?
 
Sv: Lilla enöga?

Man brukar sy upp tredje ögonlocket för att skydda ögat under läkningen.
 
Sv: Lilla enöga?

Jag jobbar som volonter i Grekland po ett katt och hundhem. Vi har en liten hund der som nyss fott operera bort sitt ena oga, och hon klarar sig lika bra utan ogat som innan..!!:)
 
Sv: Lilla enöga?

Hör inte hit! men kom att tänka på en TV program för hundra år sedan när olika personer fick visa upp knäppa saker de kunde göra. Det var en kvinna där som spärrade upp ögonen järnet så båda ögonbollarna liksom trängde ut ganska långt! Skitäckligt!!! Nå´n mer som kommer ihåg?

Jag såg det på nätet för inte så länge sen...va jätte vidrigt :eek:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 198
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 583
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp