Liknande symptom för vad? Kolik?

vaggvisa

Trådstartare
Har en kompis med ett varmblodssto, som idag inte mådde så bra :(
Jag vill inte höra ring veterinär eller liknande, utan vill bara veta om någon varit med om liknande och vad det har varit då.
Hästen i fråga är väldigt snäll, men idag så började hon sparka flera ggr "utan anledning". Till slut sparkade hon så fort man tog på henne. De står inte i vårt stall egentligen men var där idag, vet inte om de kommit hem eller om de fick stanna kvar över natten för när de skulle hem kom inte hästen in i transporten, går annars att lasta lätt.
Tydligen har hon blivit såhär en gång förut (att hon bara sparkar) och då fick hon kolik efteråt.
Kan det vara ett symptom för kolik? Vad kan det annars vara?
Vet inte om de tempade hästen eftersom hon sparkade, men hon åt normalt iaf.

Sv: Liknande symptom för vad? Kolik?

Väldigt svårt att säga.. Verkar ju konstigt med en häst som bara får för sig att börja sparka så.. Kan ju vara kolik, alla hästar är ju olika, och detta kanske är hennes sätt att påpeka att nåt är fel o gör ont? Hoppas det löser sig iallafall!

Har en kompis med ett varmblodssto, som idag inte mådde så bra :(
Jag vill inte höra ring veterinär eller liknande, utan vill bara veta om någon varit med om liknande och vad det har varit då.
Hästen i fråga är väldigt snäll, men idag så började hon sparka flera ggr "utan anledning". Till slut sparkade hon så fort man tog på henne. De står inte i vårt stall egentligen men var där idag, vet inte om de kommit hem eller om de fick stanna kvar över natten för när de skulle hem kom inte hästen in i transporten, går annars att lasta lätt.
Tydligen har hon blivit såhär en gång förut (att hon bara sparkar) och då fick hon kolik efteråt.
Kan det vara ett symptom för kolik? Vad kan det annars vara?
Vet inte om de tempade hästen eftersom hon sparkade, men hon åt normalt iaf.

Hej!

Om det har hänt förut och det då var kolik så är det ju en möljligt att det är så denna gång med.
Jag har även varit med om ett fall när en häst hade svårt för att kissa då vart den orolig och sparkade en del men jag har ingen aning är bara ett tips, hoppas att det löser sig!
har hon/han kollat ifall den har kissat som vanligt?? Som sagt bara ett tips??

Om hästen visat samma beteende vid kolik förr är det ju inte osannolikt att det upprepats.

Annars har jag sett detta beteende hos hästar som skadat sig i/haft pinnar som satt sig fast i svansen. Något har orsakat obehag bakifrån, och hästen slår omkring sig eftersom de inte begriper vad det är.

Kan var blodtrycksfall, hästen kan då visa upp samma symtom..

Men råd gör med veterinär, så att det inte är något allvarligt.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 678
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 367
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 536
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar