Liiiten jordbit i hösilagabalen - hur göra?

C

cafu

Hittade för första gången en liten, liten jordklump i mitt hösilage med ts på ca 65%.

Jordklumpen var helt torr (torkad) och jag kunde inte hitta fler än denna lilla bit när jag tittade igenom området närmast.

Saken är att jag redan hade hunnit fodra hästarna med yttersta delen av balen, som såg torr och fräsch ut för övrigt.

Hur hade ni gjort? Slängt hela balen eller fortsatt att fodra?

Sv: Liiiten jordbit i hösilagabalen - hur göra?

Jag hade fortsatt! Så länge det inte luktar illa eller är mögligt!
Hästar är väldigt duktiga på att inte äta vad som helst så det är inget att oroa sig över en jordklump. Den spottar dom ut om de öht får den i munnen.
Jag hittade en golfboll i en bal hos oss för ett tag sedan!

Tack för svar! Det är dock inte jordklumpen i sig jag är orolig för, utan risken för att botulism-bakterien har spridit sig i hela balen....

Louise skrev:
Jag hade fortsatt! Så länge det inte luktar illa eller är mögligt!
Hästar är väldigt duktiga på att inte äta vad som helst så det är inget att oroa sig över en jordklump. Den spottar dom ut om de öht får den i munnen.
Jag hittade en golfboll i en bal hos oss för ett tag sedan!

Skulle inte bekymrat mig såvida det inte ligger massor med jord/stenar/odyl i balen och man kan misstänka att silaget är slaget för lågt.

Jag har varit med om balar där det ligger stora sjok med lera/jord = dessa kasseras + argt samtal med leverantören.

Bara hästen är vaccinerad mot Botulism så är det ingen fara!

2-åringen är, men inte 20-åringen...

Louise skrev:
Bara hästen är vaccinerad mot Botulism så är det ingen fara!

Ser inte det som någon anledning till att kassera balen.

Tack för alla svar, nu tror jag att jag går ut och fortsätter att fodra ur balen. Man ska ju vara försiktig, men behöver ju inte heller överdriva.

Men botulismbakterier kan väl inte överleva en ts på 50% och däröver???

;) Krocket

Intressant - har för mig att jag också läste detta nyss i en annan tråd. I så fall är det ju helt onödigt att vaccinera om man fodrar med hösilage (till skillnad från ensilage)?

krocket skrev:
Men botulismbakterier kan väl inte överleva en ts på 50% och däröver???

;) Krocket

Har i och för sig för mig att jag läste att någon förståsigpåare påstod att till och med hö kan medföra botulism??????????

Jag vet inte om jag vill kalla mej förståsigpåare, men det är sant att botulism kan finnas även i torrt hö.

Immer

att vacc. är inget fullgott skydd mot botulism..! djursjukhuset i skara ger/gav hästarna där hösilage, när jag påtalade att min häst inte va vacc. sa dom att det har ingen betydelse, det ger ändå inte fullgott skydd, och dom rekomenderade inte att vacc.
däremot skulle man vara väldigt försiktig, så man inte köppte hösilage som va klippt för nära marken, så jord kunde finnas med....!

Ja, jag vet att vaccination inte ger ett fullgott skydd eftersom vaccinet bara är verksamt mot några av de olika typer av botulism som finns. Dessutom kan det finnas risker med att vaccinera.
Det är i jord samt i kadaver som bakterierna finns, så det är riktigt att man inte ska slå gräset för kort och riskera att jord kommer med i balen. Om ett kadaver har kommit in i balen brukar det lukta väldigt illa, men inte alltid.

Immer

Förlåt :o mitt inlägg va inte riktat till dig...:crazy:

I slutet av balen hittade jag faktiskt lite mer jord, slängde därför resten och öppnade en ny. Den verkade fin, men efter att ha fodrat några kakor hittade jag jord även i denna! Små, torra klumpar. Dessutom bitar av vad såg ut som torkad gödsel. Balen luktar dock gott och normalt i övrigt. Känns så jobbigt att behöva kassera flera balar i rad, men vill ju inte ta risken heller....usch! Hur hade ni gjort nu? Har ju redan fodrat med bägge balarna. Hur lång tid tar det innan man märker eventuella problem genom symptom på hästarna?

cafu skrev:
Tack för alla svar, nu tror jag att jag går ut och fortsätter att fodra ur balen. Man ska ju vara försiktig, men behöver ju inte heller överdriva.

jag hade absolut kasserat..! dumt att chansa!!!!

Tänk om det är jord i nästa bal också :eek:

och i nästa, och nästa...

Tänk om det varit jord även i tidigare balar?

Visserligen har säljaren sagt att det bara är att reklamera och få nya balar, men ska det verkligen vara så här att ha hösilage?

Att en enstaka bal kan ha möglat pga t ex att det gått hål är ju en sak, trodde dock inte det var så här vanligt med jord i balarna!!!

hillevie skrev:
jag hade absolut kasserat..! dumt att chansa!!!!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 730
Hästvård En av herrarna här är sedan ett bra tag rasslig i magen. Det kommer en hel del vatten i samband med avföringen, som ibland är...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 855
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hösilaget ingår i min stallhyra men jag är fundersam. Det är väldigt lite plast på "sidorna" av storbalarna. Man kan se rutnätet som...
Svar
12
· Visningar
1 578
Senast: Boe
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 520
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama