Waco

Trådstartare
Hur gör man?!
Gammelman har ett ben som inte är som alla andra... Troligtvis ett gammalt lymfangitben... Givetvis drar han på sig liggsår på hasen på just detta ben. Han är alltid lite svullen (dålig cirkulation) och saknar päls på hasen. Minsta lilla skrubbsår tar veckor att läka och så fort han läkt ihop lite så drar han upp det. Samma problem konstant under de snart 7 år jag ägt honom.

Han har bädd i boxen som håller bra. Det är i hagen när han rullar sig som han drar upp det. Han går i gräshage tillsammans med unghästen.

Idag ledsnade jag när han åter igen dragit upp skrubbsår. La bomull och lindade med Vetrap runt om. Hoppas att det håller natten och i hagen imorgon. Är lite rädd att unghästen ska pilla loss det. Har ingen vidare bra erfarenhet av hasskydd heller. De brukar bara åka ner.

Finns det något som fungerar?

Jag köpte back on track hasskydd åt min häst som hade problem med liggsår.
Jag var nöjd med det skyddet. Satt bra på plats.
Det kan man ju ha på i hagen också:)

Jag köpte back on track hasskydd åt min häst som hade problem med liggsår.
Jag var nöjd med det skyddet. Satt bra på plats.
Det kan man ju ha på i hagen också:)

De har ju dock hål vid hasspetsen, det gör nog att de sitter bättre. Tyvärr är det precis där min är behov av skydd. Sedan står det att de ej bör användas på natten då de ej är lämpliga för häst som ligger ner. Det tycker jag låter sådär...

Hur gör man?!
Gammelman har ett ben som inte är som alla andra... Troligtvis ett gammalt lymfangitben... Givetvis drar han på sig liggsår på hasen på just detta ben. Han är alltid lite svullen (dålig cirkulation) och saknar päls på hasen. Minsta lilla skrubbsår tar veckor att läka och så fort han läkt ihop lite så drar han upp det. Samma problem konstant under de snart 7 år jag ägt honom.

Han har bädd i boxen som håller bra. Det är i hagen när han rullar sig som han drar upp det. Han går i gräshage tillsammans med unghästen.

Idag ledsnade jag när han åter igen dragit upp skrubbsår. La bomull och lindade med Vetrap runt om. Hoppas att det håller natten och i hagen imorgon. Är lite rädd att unghästen ska pilla loss det. Har ingen vidare bra erfarenhet av hasskydd heller. De brukar bara åka ner.

Finns det något som fungerar?
Hasskydd?

De har ju dock hål vid hasspetsen, det gör nog att de sitter bättre. Tyvärr är det precis där min är behov av skydd. Sedan står det att de ej bör användas på natten då de ej är lämpliga för häst som ligger ner. Det tycker jag låter sådär...

Finns väl två olika varianter? Ett med hål och ett utan?

Typiskt att det är i hagen, jag blev så irriterad på kanande hasskydd inne i stallet så jag övergick till att sätta höga transportskydd utanpå stallbandaget. Men ute är det inte optimalt.

Har du tips på något som sitter kvar när de rör sig i hagen? Jag tycker de flesta inte ens klarar en natt i boxen.
Min gammelman hade då och då BoT hasskydd (utan "hål") och BoT-paddar på bakbenen i hagen. För att värma upp dem innan skoningen.. Hasade inte ner

Mitt bot hasskydd utan hål satt helt ok. Däremot sprack det i sömmarna så fick laga det, men funktionen var ju densamma.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att...
2
Svar
28
· Visningar
18 648
Hästvård Jag behöver lite tips och råd... Pållen har haft lite otur den senaste månaden. Han fick först lymfangit på höger bakben på grund av...
Svar
6
· Visningar
3 076
Senast: feel
·
Hästvård Kanske redan finns en sådan tråd? Men jag har inte sett någon så jag gör väl en iallafall. :) Hur sjuka/friska var era hästar under...
Svar
12
· Visningar
1 028
Senast: Angelina
·
D
Hästvård Jag har sen i augusti en shetlandsvallack på foder. Dels för sällskap åt ett fjordsto vi har här och dels för att han är körd och jag...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 992
Senast: Luna10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar