B

BadRomance

Jag har en valack som jämt får liggsår på haserna, så illa så att det till och med blöder :( Har provat allting känns det som; torv, spån, torvmix, med bädd, utan bädd, hasskydd (men då sparkade han så mkt i boxen att han blev jättesvullen och fick typ en inflamation). Just nu står han på MKT spån utan bädd. Har ni några tips? Funderar på om man ska sätta upp typ gummimattor på väggarna längst ner, för det borde ju komma av att han ligger och trycker mot väggen, eftersom han har så pass mkt spån i boxen kan det ju inte vara pga för lite bädd. Har ni några erfarenheter av detta?

Sv: Liggsår

Prova att mocka med vallar.
Alltså lägg upp vallar längs väggarna med spån, det skall vara ordentilgt med spån som du kastar upp längs alla väggarna. Jag brukar ha på alla utom där krubban och dörren sitter.
Försök oxå att få en fast botten i boxen i boxen, vänd inte spånet så det blir löst och åker omkring. Man vill inte se betonggolvet på morgonen.
Öppna bara där han har kissat och låt det andra vara så blir det fast och tjockt att ligga på.

Hur får han liggsår om du har bädd? Om det är väggarna han skaver mot så borde du ju kunna testa med gummiplattor på väggarna, och kanske lägga ut mycket halm just kring väggarna? Kanske byta till större box om det är möjligt?

Är det golvet han skaver mot får du nog försöka med bädd en gång till, och låt den sätta sig ordentligt och mocka bara ut den helt när det är absolut nödvändigt.

Mitt sto hemma är likadant, och vi har bädd till henne. Bädden mockar vi ut helt så sällan som det går, just för att den fasta botten ska vara kvar. I början när man bör bädd kan hon få till liggsår på haserna även om hon har jättemycket spån.

Det är säkert av golvet. Brukar resultera i piphas. Jag har gummimattor i boxarna för att slippa det.

Ush, liggsår är så tråkiga saker!
Förra vintern hade jag samma problem med min lilla häst, försökte med hasskydd osv men de satt aldrig på plats, till våren läkte det ju men annars så spånade jag bara mycket :P
Han har dock inte fått så mkt liggsår i år(varför vet jag inte?), jag är bara glad för det x)

Istället fick mitt halvblod ordentliga sår på yttersidan av haserna, men han är ju rätt tung så det blir väl lättare att få sår.. brukar ta "sjukhustejp" på haserna om jag ser att det börjar bli sår, har faktiskt fungerat bra :angel: ser dock lite kul ut om man glömt ta bort det på morgonen.. har bara tagit två bitar och gjort som ett kryss liksom.
Nu har han jättetjockt lager spån och jag mockar bara kiss var tredje dag kanske och då bara en liten fläck i taget.. så har nån sorts "halv-bädd" och det har läkt ihop för oss nu.. boxen är mjuk & skön att gå i med ;) skönt det! Han har väldigt stor box dock men ligger alltid intill väggen ändå av någon anledning..

Liknande trådar

Hästvård Hur gör man?! Gammelman har ett ben som inte är som alla andra... Troligtvis ett gammalt lymfangitben... Givetvis drar han på sig...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 531
Senast: skuggi
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 716
Senast: LenaH
·
J
Hästvård jag har ett sto, ett riktigt grisigt sto när det gäller renlighet i boxen. hon river upp allt spån längs kanterna och därav får liggsår...
Svar
14
· Visningar
2 111
Senast: Sundbro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama