Liggplatser i rastgård?

Snuffsan

Trådstartare
Min kompis har stor rastgård till sina hundar (hon har kennel). Hundarna bor i hundhus (byggbarack) som är uppvärmd och har "bäddar upphöjda från golvet" (sängar). De kan gå ut och in i rastgård-hundhus som de vill genom en hundlucka. Rastgården är stor och delad på två bitar, en med tak en utan. I rastgården finns lite leksaker och det går minst 5 hundar tillsammans där. Hundar som har det väldigt bra enligt mina mått. Nu var det en inspektör ute och hon hävdade att hundarna måste ha upphöjda liggplatser i rastgården. Min kompis har några elkabelrullar i rastgården som de kan ligga på men de underkändes eftersom det är ett litet hål i mitten och det får liggplatser inte ha.

Hundarna har ju tillgång till liggplatser inne, måste man verkligen ha ute också då? Jag tycker det verkar nitiskt, men jag är ju inte hunduppfödare. Någon som hittar något i reglerna om det här?

Senast ändrad:
Sv: Liggplatser i rastgård?

Jag kan inte lagen, men jag vet att pappa var himla noga med att ha upphöjd liggplats även ute i hundgården när vi använde oss av det. Så förmodligen var det väl krav på det, annars hade han säkert också tyckt att det räckte med hans uppvärmda hundhus etc.

Spika en masonitebit över hålen!
Vojne vilken petimeter till inspektör *skakar på huvudet*

Ja hon var gnällig.

Hon hävdade även att hundarna ska promeneras 1½ timme varje dag (hundar utan rastgård ska promeneras minst 3 timmar). De här hundarna är ute och busar på ett stort fält varje dag, men det tyckte hon inte man kan räkna. Det var typ koppel på för att räknas som promenad. *suck*
När jag sa att hundarna faktiskt är ute på fältet i grupp och leker så kvittrade hon förtjust "Oh så kul, då jagar de kanske lite kaniner och fåglar så de har roligt". Eeh, nä, Hundarna ska gå att kalla in om de jagar upp en hare annars är de koppel på. Det förstog hon inte. Stadsbo *mutter*.

Anledningen till inspektionen var att min bekant är på semester och jag och min dotter har tillsyn på hundarna så länge. Någon i närheten har sett att det inte är tänt i huset hos min bekant på kvällarna och anmält att hundarna är lämnade vind för våg. Vilket de alltså inte är. Den som har anmält har dessutom matat hundarna varje dag utan vår vetskap så de ser nu ut som gödda grisar. Och eftersom inspektören vägrar berätta vem som matat dem kan vi inte få reda på vad de blivit matade med och få puckot att sluta.

Inspektören insåg att hundarna är välskötta men gnällde alltså om hålet i liggplatserna i rastgården. Jo hon gnällde för att vi inte vet vad de olika hundarna heter. Tja.... den röda, vit tofs, fåntratten och den svarta duger bra när vi pratar om dem.:angel: Att de sen har långa, flotta kennelnamn är väl ganska oväsentligt.

Är ju krav på upphöjd plats ute, så där har hon ju en poäng. Så var väl hålet i rullarna som var problemet. Spika igen det? Antagligen samma överdrivet fjolliga tänk som när de inspekterar häststallar förr, att det fick vara max X eller minst Y cm mellanrum. Om det var X + 5 mm så njet. Att hästen i fråga omöjligtvis kunde få in någon kroppsdel där var som irrelevant.

Men de måste ha upphöjd utkiksplats ute, där har hon helt rätt.

SJVFS 2008:5
Saknr L 102

2 KAP. SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR HÅLLANDE AV HUND
Förvaringsutrymmen

2 § I en rastgård ska det finnas en utsiktspost i form av en från marken upphöjd liggplats. Liggplatsen ska vara minst 0,5 m hög och vara så stor att varje hund utan problem kan ligga ner i naturlig ställning. Små raser och hundar med nedsatt rörlighet ska ha landgång eller trappa om de ej förmår att hoppa upp själva.

Allmänna råd till 2 kap. 2 §
Liggplatsen bör vara lika med mankhöjden på hunden, för att möjliggöra att hunden kan använda utrymmet under liggplatsen för att få en liggplats i skuggan. (Mitt tillägg: Det är ju krav på att de har skugga ute, så ett bord löser båda 'kraven')

Dock, var fick hon rastningstiden ifrån?

Det jag hittar är enbart:

12 § Hundar som hålls inomhus utan fri tillgång till rastgård, ska rastas utomhus regelbundet med hänsyn till hundens ålder och hälsotillstånd
Hundar som permanent hålls i rastgård ska dagligen rastas på annan plats.

Dvs inget alls om koppel eller ej koppel, eller någon tidsrymd? Så där yrade hon i mössan tror jag, din rastning är helt okej. Finns btw ingen bestämt 'tidsram' för inomhushundar/hundar utan rastgård heller, för hur länge de ska promeneras. Bara att de ska rastas regelbundet, och sen i ett allmänt råd (ej tvingande) att de bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar oftare.

Om du vill läsa hela: http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf

Hon krävde filt i hundhuset också.... Hundarna har alltså två sängar, 90 breda, med skumgummimadrass med överdrag i ett uppvärmt hus. De ligger i en hög där och myser. Men de ska ha filt att krypa under tyckte hon. Obs, det är en ras med rejäl päls och vi runt nollgradigt ute.

Man inser hur fånigt alltihop var då inspektören frågade mig om kennelägaren brukade prata om kennelklubben. Prata om tänkte jag, vaddå? Och svarade naturligtvis "Va? Vaddå prata om kennelklubben?" "Ja, det finns något som heter kennelklubben, SKK brukar man säga. Hon borde kanske ta kontakt med dem, det är bra att vara med om man föder upp hundar."

Min kompis är en av de ledande uppfödarna/utställarna av sin ras i landet, ställer ut internationellt, säljer hundar både inom och utanför Sverige, och då man kommer in i hundhuset är det första man ser en hel vägg med rosetter. Vad tror ni, har hon hört talas om kennelklubben? :angel:

Filt är ett BÖR, står (kanske ej ordagrant) 'hundar bör ges tillfälle att bädda'. Krav är det inte. Och inte ens 'bör'-delen är för de ska kunna 'krypa under'. Undrar om hon tycker hundar som har hundkoja ska ha en filt därinne med *s*

Känns som den där damen hade väl mycket EGNA, PRIVATA åsikter?? (Gillade btw ävad roligt då får de kanske jaga lite hare'.. hon kanske skulle ha nån koll på andra lagar också, t ex att hundar inte får jaga 'hur som helst för det är kul'. Tyvärr hälsar tiken här ;))

Skrattade högt framför datorn åt kennelklubbskommentaren. Spec som man ju måste vara med för att få regga sina hundar. Men du kanske skulle 'tipsa henne' *s*

I mina rastgårdar löste jag upphöjd liggplats väldigt enkelt genom att skruva fast en spånskiva på en trätrall. På det lade jag sedan en dyna för att göra det mjukt. Nästan gratis och väldigt enkelt att ordna.

Fast det är inte 'reglementsenligt', det ute är ju en 'utsiktspost' och ska ju vara minst 50 cm högt, och det blir väl inte en trall? Två däremot (om man har skugga på annat vis) borde ju göra susen =)

I en av mina hundgårdar har jag en lastpall upphöjd med fyra vedklossar och en sliten gammal matta ovanpå lastallen. Den gick igenom utan problem när inspektören var här i november. Och den är inte ens "fast", lastpallen vilar bara på stockbitarna.

Mm, det enda är ju att det ska vara slät yta och (minst) 50 cm över mark. Så bara man höjer lastpallen eller tar två så är det ju lugnt.

Sen måste de ha möjlighet till skugga med, så många kör ju helt enkelt ett bord som utkiksplats.

Fast det är inte 'reglementsenligt', det ute är ju en 'utsiktspost' och ska ju vara minst 50 cm högt, och det blir väl inte en trall? Två däremot (om man har skugga på annat vis) borde ju göra susen =)

Hm. Ja vårat blev både godkänt av miljö och hälsokontoret samt av skk. Men det kanske är andra regler för hundpensionat som jag hade och åretruntboende för privathållna hundar?

Jag hade ett valoigt bord, men det blev förstört av regnet..
Blev alldeles skevt och ramlade ihop:rofl:

Jag skulle vilja kunna snickra ihop ett riktigt snyggt "bord" i rejält virke, olja in och ha i hundgården.. Och önskar att jag hade råd och lägga plattor i hela hundgården med avspolningsmöjligheter..
Nu har jag spån som underlag, iof fungerar det jätte bra, bara slänga på göselstacken när det blir ofräscht. Ja mina hundar gör i hundgården när jag är på jobbet.

Beror på, generellt är det ingen skillnad, däremot så skiljer det om de bara under 'kortare perioder' rastas i rastgården men bor inomhus etc övrig tid, då är det inte samma krav.

T ex om du har din hund i rastgården några h/dag, är det inte samma krav på om den är där 'mer permanent'. Reglementet finns i länken jag bifogade. Sen, bedömningen tenderar ju att skilja sig (tyvärr eg även om jag i ett sådant här fall inte tycker det spelar roll) från inspektör till inspektör.

Mina boxdörrar är underkända av en inspektör, ett mellanrum är lite för stort. Två andra inspektörer har rakt av godkänt exakt samma boxdörrar med 'lite för stort här, men den här hästen kan inte få igenom hoven iaf, har du föl eller någon med väldigt små hovar i boxen sen kan du ju täcka för'

Tror det var Piru som visade bilder, på ett kanonsnyggt 'egenbyggt' bord. Var rejäla reglar, typ 1 dm vardera sidan, kvadratiska, som ben, och sen en skiva ovanpå. Borde inte vara så svårt att bygga själv inbilla jag mig? Mät, såga, skruva fast skivan?

OM jag får ritning så kan jag nog fixa utan större problem, men att komma på själv, nja det är jag inte så duktig på.. :o

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 109
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Det här är ett "jag har aldrig varit såhär arg i hela mitt liv så jag måste skriva av mig"-inlägg. Long story kind of short: I början...
Svar
9
· Visningar
2 379
Senast: Inte_Ung
·
T
Övr. Hund Är det någon här som har en show husky och kan berätta lite om dem? Jag ska skaffa en hund om några månader/ett år när jag har tagit... 2 3
Svar
52
· Visningar
8 804
Senast: Tessu
·
Hästvård Kele strikes again :crazy: Alla hästarna sov ute inatt eftersom bara Vision ville in, och när han insåg han skulle bli ensam inne... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 973
Senast: Kassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31