pulkaskurk

Trådstartare
Krångelhästar som inte kan hålla sams i hagen har nu gjort att min lilleputt kommer att få gå ensam minst till våren/sommaren.

Problemet då blir att det inte finns någon ligghall över just nu och som ni alla vet är det ett helvete att börja flytta stolp nu så det får vänta tills tjälen gått ur backen.

Så då till frågan, finns det något lämpligt sätt att bygga en tillfällig ligghall?
Måste man sätta fast den i backen på något sätt? Typ som att gräva ned plintar eller går det att göra på något annat enklare sätt?
Gärna så ekonomiskt som möjligt.

Då det som sagt är högst tillfälligt och såfort tjälen gått ur backen finns det möjlighet att bygga om hagarna för att få en egen bra ligghall.

Är iof även intresserad av om det finns någon färdig modulbyggd ligghall man kan köpa till vettigt pris?
Hur fäster man en färdig ligghall? Någon som flyttat på en modulbyggd ligghall?
Jättejobbigt eller är det överkomligt?

Tips och råd mottages tacksamt, har idétorka just nu...

Sv: Ligghall

Jag tror det hade funkat bra med en utebox om du ändå planerat låta hästen gå själv. (går ju att köpa fler i framtiden om han får sällskap)

Ibland kommer beg. Uteboxar på blocket. De borde ju gå att ställa på syllar eller de kanske står rakt på marken? Annars är de väl rätt dyra kan jag tänka mig...

Kanske värt att kolla upp iaf.

Sv: Ligghall

Jag tror det hade funkat bra med en utebox om du ändå planerat låta hästen gå själv. (går ju att köpa fler i framtiden om han får sällskap)

Ibland kommer beg. Uteboxar på blocket. De borde ju gå att ställa på syllar eller de kanske står rakt på marken? Annars är de väl rätt dyra kan jag tänka mig...

Kanske värt att kolla upp iaf.

Jo för tillfället kommer han att få gå ensam ett tag framöver iaf.
Jag är himla kluven hur jag ska göra med ligghall.
Å ena sidan vill jag inte lägga ut massor med pengar på något som är högst tillfälligt.
Å andra sidan kanske han får gå själv ett tag framöver och då är det ju bra att ha något ordentligt...
Eftersom jag dessutom står inackorderad vill jag relativt enkelt kunna ta med mig ligghallen om/när jag flyttar om jag lägger ned någon större summa på den.
Då vi letar efter egen gård vore det på såvis smidigt om man kunde göra den större för fler hästar eller om man skulle köpa en lite större på en gång men det känns ganska galet...

I nuläget lutar det åt att bygga en egen mini-ligghall på 9 kvadrat själva under helgen.
Då kan man enkelt ta med sig den sen.. Och det borde gå att förlänga den om det behövs :)
Har ett gäng syllar som jag kan ställa ligghallen på, så hoppas den står stadigt på den istället för att behöva gräva ned något.
Som tur är så är marken väldigt platt just där den ska stå :)

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 020
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 591
Senast: Pratsch
·
Anläggning Efter alla smittor i vinter har vi från och med i höst beslutat att flytta våra avelsston till en hage en bit ifrån oss. På det viset...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 791
Senast: Fibusen
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar