Ligger SIF under ridsportförbundet ?

carinah

Trådstartare
Vet att det inte gjorde det tidigare, men en person jag pratade med härom dagen sa att SIF låg under ridsportförbundet sen några år tillbaka.

Sv: Ligger SIF under ridsportförbundet ?

Nej men de samarbetar.
För att sif ska kunna ligga under ridsportförbundet krävs ju att sif skippar att vara ett förbund vilket hade varit trist.
Rätta mej ngn om det ändrats sen sist jag läste på.

Ok, hon jag pratade med var säker på att de låg under ridsportförbundet, vilket jag tvivlade på.
De jag främst ville visa henne med det var att ridsporten ses som en av de större sporterna, men då tror jag inte ens att de räknat med islandshästarna och westernhästarna som iaf tidigare stått utanför förbundet.

Jo, visst är det så att avel och sport inte får lov att vara ett förbund för stt gå med i ridsportförbundet?

Western är ju speciellt, med utbrytare osv.

Det SIF vill gå med i är Riksidrottsförbundet. De vill dock inte att vi kommer in som "eget" förbund, utan att vi skall ligga under Ridsportsförbundet. Problemet har då varit att vi har sport och avel i samma förbund, vilket de inte godkänt hittills. Göran Montan har jobbat hårt för frågan, och har uttalat att han fortsätter med detta efter att ha avgått som SIFs ordförande.

Personligen tycker jag det är lite hårklyveri att inte godkänna SIF som eget förbund; inom bollsporten finns ju flera separatanslutna förbund som ändå har snarlika sporter (bandy, innebandy, fotboll, handboll osv har ju alla egna förbund rakt under RF). För Ridsportförbundet så blir det också som så att det riskerar bli fler som "vill dela på kakan" - vilket kanske inte är det starkaste incitamentet för att släppa in fler deltagare?

Personligen hoppas jag att vi finner en lösning, redan i dag så har vi många gemensamma intressen och det skulle troligen berika båda sidor.

Precis, som det är i dag så räknas ju inte Island/ western till ridsporten.
Vilket betyder att ridsporten är mycket större än vad som visas på papper....

Är det inte så att reining räknas men inte övriga westerngrenar?

Det har jag för mig att jag hört också?

Liknande trådar

Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 337
Senast: Murray
·
Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
1 413
Senast: Acto
·
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
6 910
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London