"Ligg" men snabbare?

I

IrishDraft

Hur får man sin hund att kasta sig ner på komandot ligg? eller tja han behöver väl inte kasta sig ner, men det vore ju skoj om han kunde skynda sig lite mer... Jag har sökt lite på gamla trådar men hittade bara en jättekort tråd och det var inga riktigt bra svar som passade mig...

Så... hur tränar man lättast in med skojiga metoder att hunden ska lägga sig ner snabbare? I allt annat är han supersnabb, sitter direkt i linförigheten/fritt följ, stannar på "stå" innan jag sagt ordet klart... Reagerar på en sekund... Är väldigt entusiastisk i all lydnadsträning utom just liggandet... där tar han god tid på sig och jag har försökt med skutt och lek och att jag själv kastar mig ner på huk när jag säger kommandot, jag har provat att säga det snabbt, jag har provat att hjälpa till med handen på baken, då det oftast är den som sölar, men ibland sölar han fram istället... Lydnadsträning skall vara skoj för mig och hunden, så jag är ute efter tips som uppfattas som lite "skojiga" från hundens sida, annars tappar han bara intresset. (och jag :angel: )

Han är röntgad i höfter (Grad A) och armbågar (ua) och det ganska nyligen så det borde inte vara problemet... Jag kan inte märka att han har ont någon annanstans heller. Han är välmusklad och i god kondition och är inte rädd för att bli skitig eller kall vad jag kan utröna...

Så... har vi några lydnadsproffs härinne? ;)

Sv: "Ligg" men snabbare?

Svarar mig själv här... Eller kastar ut en idé...

Kan det fungera att hålla en godis i handen och om hunden inte lägger sig tillräckligt snabbt hoppar man iväg en bit och gör samma sak igen och hela tiden kortar tiden som man vill att hunden ska lägga sig ner på? eller ger hunden upp för att godisen hela tiden hoppar iväg och den inte förstår vad den ska göra?

Jag har bara kommenderat "ligg" och så fort hunden lagt sej har jag kastat en leksak, varpå hunden självmant har börjat lägga sej TOKFORT för att så snabbt som möjligt få leksaken :)
Om det inte fungerar så så låter ditt egna förslag som en god idé!

Sen kan det vara svårt för vissa hundar att lägga sej snabbt beroende på HUR dom lägger sej, såg en Rottis på träning som gjorde allt fort, utom läggandet den började att fälla bak som en fällkniv, varpå den sen backade in med benen och la sej med rumpan på sidan :crazy:
Så de kan man ju också tänka på:)

Jo leksaken har jag testat i ett tidigare skede (glömde skriva det för det var ett tag sen), men det är som att han nöjer sig för han får den ju ändå i slutändan, sen ska sägas att han är lite knepig med leksaker också... tycker inte att dom är roliga alla dagar... knäppisen, jag byter leksaker till höger och vänster men har lärt mig att vara väldigt återhållsam med leksakerna...

Jag är ju medveten om han lägger sig lite fel (är på gång att öva bort att han lägger sig på sidan, det har gått riktigt bra hittils), men det är som att han inte kan bestämma sig hur han ska lägga sig, oftast lägger han ner frambenen och sedan sänker han bakdelen låååångsamt... Men ibland sätter han sig först och så tar han frambenen lite i taget...

Har du något knep för att han ska lägga sig rätt? Jag har försökt att få honom att lägga sig "bakåt", är det rätt eller fel? det har funkat till den del att han åtmindstone inte lägger sig så mycket på sidan i platsliggandet längre..., men han lägger sig fortfarande lika långsamt

Nöjde sig dom med rottisen, eller försökte dom träna bort det? Eller det vet du kanske inte?

*grrr* det är nu jag hade behövt den där kursen som inte verkar komma igång i höst heller...

Jag har gjort så att jag har speedat upp både mig själv och hunden. Hon ska vara riktigt glad (lite på tårna), och jag också.
Mjäkar jag fram ett liiiiigg, så blir reaktionen därefter. Låter jag däremot speedad-hurtig-gud vad kul!, så blir hon mer taggad.
Sedan när hon fattat galoppen berömmer jag bara de snabba läggningarna. Berömmer med leksak, boll eller rösten.
Att lägga under gång är också något jag använt mig av, då hunden tycker det är hoppsan-hejsan-vanvettigt skoj.

Just att öka mitt eget tempo är det funkat bäst.
Min hund hakar på rätt snabbt.

jag har lite samma problem. min hund är stor och klumpig och har svårt för att lägga sig snabbt. att speeda upp honom funkar inte, då blir det ännu långsammare (ögonen blir stora som tefat, och tänk om man missar något, bäst att vara på helspänn = det blir långsamt).

jag har provat att klicka in snabbare lägganden, och det blev ju riktigt roligt att lägga sig, men eftersom han aldrig presenterar något snabbt läggande (det tar liksom stopp vid en viss hastighet) blev det svårt att klicka det.

det som har funkat bäst för oss är dels att jag petat honom på ryggen när han har stått vid sidan, att jag tränat massor med fjärr med godis bakom och fejkkastat en boll så att han sprungit bort från mig och gett ett liggkommando när han upptäcker att jag fortfarande har bollen. tillsammans har dessa metoder gett ett snabbare läggande. variation helt enkelt! och så fort han har lagt sig snabbt har jag blivit riktigt riktigt glad.

man ska också tänka på att alla hundar inte kan lägga sig lika snabbt som border collies. det tog ett tag för mig att inse att min kille aldrig kommer kunna lägga sig så. han är för klumpig helt enkelt. det kommer tillbaka i det mesta han gör, det blir liksom aldrig sådär snabbt och smidigt. men jag tycker att många domare har överseende med det. han har fått höga poäng på många moment som en BC hade gjort snabbare.

Jag gör precis som Kanelbulle skrev. Försöker få det till en spännande uppgift, så hunden blir lite mer exalterad. I inlärlingsstadiet håller jag en godis i handen och så säger jag "1,2,3 liiigg" och precis som när jag lärde in kommandot "ligg" så drar jag ner handen men i en snabb rörelse. Detta gör att hunden kastar sig ner efter godisen. Sen kan man även använda sig av "kan-du-ligg?" som kommando. Bara man hittar det som får sin egna hund att trippa extra på tå och gör vad som helst för. Då går det snabbt. Rå köttfärs eller leverkorv kan vara att rekomendera om man har en hungrig hund som jag har;)

Ska prova bollen, det kan vara något... Han borde ju kunna lägga sig snabbt, det är ju en flatte... Jag kan inte se något i hans fysik som borde hindra honom... Mitt eget förslag ( :p ) med godiset och att hoppa iväg har hittils visat sig ha potential det också, men jag behöver ändå alternera, han tröttnar så fort annars...

Jag gör precis som Kanelbulle skrev. Försöker få det till en spännande uppgift, så hunden blir lite mer exalterad. I inlärlingsstadiet håller jag en godis i handen och så säger jag "1,2,3 liiigg" och precis som när jag lärde in kommandot "ligg" så drar jag ner handen men i en snabb rörelse. Detta gör att hunden kastar sig ner efter godisen. Sen kan man även använda sig av "kan-du-ligg?" som kommando. Bara man hittar det som får sin egna hund att trippa extra på tå och gör vad som helst för. Då går det snabbt. Rå köttfärs eller leverkorv kan vara att rekomendera om man har en hungrig hund som jag har;)

Problemet är att det kvittar om han är så på tårna att han är på gränsen till omöjlig att lydnadsträna... (dvs. när han är som bäst och mest uppmärksam) dvs. när allting är jättespännande och varje kommando är den skojigaste uppgiften i världen, ligg blir ändå segt, han reagerar direkt, men hela momentet tar hundra år känns det som. All min lydnadsträning går ju ut på att ha hunden exalterad inför uppgiften... Men med just "ligg" har jag misslyckats... Använder jag handen så åker framdelen ner först och bakdelen står rakt upp i vädret... Godiset (köttbullar) anser han att han når och borde få (suck) ändå... Undra om det är hans intelligens som spelar mig ett spratt igen...

Om det är som du skrev, att han har problem med tekniken att lägga sej så skulle jag först focusera på det, innan farten på läggandet.

Jag föredrar egentligen att dom bara fäller undan benen och pang- så ligger dom, men det är ju svårt att träna in den tekniken :crazy:
Då skulle jag nog lära hunden att fälla ihop, alltså, först ner med framdelen och sen med bakdelen. Tror att det är säkraste sättet att få dom att inte lägga sej på sidan. Dessutom går det att "fälla ihop" ganska snabbt :)
Sen skulle jag bygga på farten därifrån, och det har du redan fått massa bra tips på tillvägagångssätt.
Sen håller jag med Cillamuffins, ibland är det inte rätt sätt att försöka "skruva" hunden till läggande då dom blir så exalterad att dom knappt kan koncentrera sej på att lägga sej med risk för att missa något ;)
Tycker att det oftast är lättare att få ett snabbt ligg när hunden rör sej, jag brukar backa med hunden framför mej när jag tränar stå/sitt/ligg.

Min hund som hatade liggkommandot förut har jag lärt att kasta sig ner när jag säger ligg genom att
ha en boll bakom ryggen,kommendera ligg när han ligger och tittar på mig säga varsågod och sen kasta bollen(men han är bolltokig).

Japp, tack så mycket det är bara att fortsätta att traggla så kanske det går bättre tillslut...

Annars får jag väl återuppliva tråden... :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka