ligamentskador

Sv: ligamentskador

Vilka ben är hon halt på? om hon t ex vrickade sig höger bak så brukar ju vänster fram bli överbelastat osv... Det kan inte vare en sån typ av hälta på det benet du inte visste om?
Min häst blev ju jättehalt på hf (förmodligen av vrickning) och någon vecka senare kom en liten liten hälta på vänster bak. Den var bara ½-1 grad på böjt spår, knappt något man märkte, men jag har haft min häst så länge så hennes rörelsemönster är memorerat riktigt bra!
Vet trodde iaf att denna hälta på vb berodde på hältan från höger fram, även om det vanligtvis är så att hältan vandrar bakifrån och fram.

Men ni vet inte alls vad det är för hälta i det andra benet då? tror du verkligen det är så illa att han/hon inte hålls att rida på? =(
usch, lider verkligen med dj... vet inte hur det kommer gå med min häst heller.. ska ner om sex dagar..

Din häst vrickade sig nog ännu mer än min...
Min häst var ca 2 grader halt utan böjprov på raktspår i början.
Men ajg fick inte tid på klinik förrän sex veckor (!!!!) senare.
Då var hon 1grader halt på raktspår, 2grader halt vid böjprov och 2 grader halt vid longering.
När jag kollade upp min häst igår (8 veckor efter incidenten) såg jag ingen hälta på rakt spår och jag kan inte säga att jag såg någon direkt hälta på böjt spår heller i så fall <1 grad. Jag har ju givetvis inte gjort något böjprov, det får experterna göra.
Men så idag när jag var ute med henne belv hon biten av något plus att en hund kom och jagade henne. Så det var riktig ciruks.
Hon stegrade och hoppade och sparkade och studsade! herregud säger jag bara... var sååå nära att tappa henne. Hoppas nu bara att det inte "gick upp" något.. ska ner och kolla henne snart när hon har lugnat sig lite.
Blir så förbannad på hundägare som inte har koll på sina hundar!!!!! =(=(=(

Men min häst hälta liknar din väldigt mycket, men din fick dock en mycket större reaktion vid böjprov än min.. men det kanske var för du var ute tidigare med skadan än jag..

6 veckor? Då ´känns det ju ändå som att det finns större hopp för dig än iaf att få veta exakt viken skada det är... :banana:

Det låter helt klart likt min i af. Reaggerar din häst om de klämmer med visitertång någonstans på höger framhov?? (bara nyfiken) Har ni provat?
Vet du var ev skada sitter , utsida lr insida av hoven?

Det värsta med såna här skador tycker jag är ju att veterinärerna inte riktigt kan fastställa vilken typ av skada det är. Som sagt vet som jag anlitat senaste halvåret tror ju på "mjukdelsskada i hoven, nåt infäste eller ngt... detta just eftersom att hon blir bättre i rörelse, efter ridning t ex... När han sprutat cortison i hoven har hon blivit bra en månad eller så, men det är ju smärtlindrande oxå, så det är ju svårt att veta...
JUST NU hoppas vi iaf att det är den nyss upptäckta hovsprickan hon har i trakten vä fram som ställer till det & inte ngt inne i hoven.
Något som är positivt är att jag kunnat hoppa lite små hinder & cavalettis & hon landar lika ofta på sin vänstra hov, som den högra... precis som det ska vara. (så hon borde ju inte ha sååå ont?) Men som sagt, böjt spår på hårt underlag fungerar inte!

I början på året när jag trodde att hon äntligen var bra (efter cortisonbeh. av hoven) så hoppade jag över ngra cavalettis & hon landade konstant i vänster galopp (som hon har svårare för i vanliga fall) bara för att hon inte vill sätta ner den onda vänsterfoten först.
(Observera att hon inte visade någon hälta alls annars & inte vid böjprov heller) P g a detta åkte vi in till vet & beh. hoven igen, samt vänster bakhas & bakknä, som hon också ömmade i (det är första gången någonsin som hon reaggerar på böjprov bak, men efter en behandling var detta borta lika snabbt, så det kan lika gärna vara ngt hon gjort i hagen...

Hursomhelst, jag ville säga också att hovgipset (+ sprutad hovled)& stå helt stilla i två månader fungerade vid skadetillfälle 1 (oktober 2003) då det misstänktes ligamentskada...
Hon blev ju faktiskt bra efter detta & reds & tävlades(!) i 6 månader innan skadetillfälle 2...
När skadan sedan kom tillbaka (det är ju inte säkert att det är samma, det kan ju ingen svara på, men 2 skador inom ett år på utsidan av vänster framhov? :crazy: ) i juli -04, så röntgade vi direkt & den där otydliga "hovbensreaktionen" syntes inte längre...
möjligen bara en liten "urkalkning" som vet kallade det, vad som nu menas med det(?)...
men det jag ville komma till var att andra gången hjälpte ju INTE vila & behandling av hovled (såsom första), vi provade PG-beslag & även en specialsko som avlastade den ömmande trakten vä fram (vet. kände nämligen med visitertång & fick en liten reaktion)

Specialskor hjälpte inte heller & detta var denna veterinärens sista förslag, då hästen var friskförklarad gång på gång vid böjprov, det enda som syntes var en ev litem markering på longeringen...

Jag bytte veterinär & sedan var det bara rörelse som gällde... (mest skritt, men även galopp i intervaller)
Vilket faktiskt har gjort hästen mkt bättre.... men ännu återstår det ju att se HUR bra hon egentligen kommer att bli..

Så vilket problem detta är egentligen, när det känns som att veterinärerna inte är säkra... *suck* Veterinären som jag har nu har i af gett mig goda hopp om att hon kommer att bli helt återställd, han säger sig ha sett flera hästar med denna typ av skada (troligen samma, men det verkar ju inte gå få reda på exakt)som blivit helt bra... MEN i varje enskilt fall har man fått ÄNDRA på NÅGOT. Framförallt ofta i hästens skoning, men även hur man rider, och eller på vilka underlag för att förhindra att problemet kommer tillbaka...
Han hade flera förslag åt mig, sidokappor, för att påskynda ev läkning i hoven att den vidgare sig ju inte lika mkt när hästen sätter ner hoven... PG, sulor osv kan vara värt att prova, även avlastningssko som jag försökte om man vet precis var i hoven det gör ont (hovslagaren svetsade till en ringsko som ej belastade den onda trakten)
Just nu går min häst med KILSULOR för att få upp trakten lite, då min vet menar att enn minskat genomtramp kan vara det där lilla extra som gör att hästen inte känner av sin skada. (kanske just eftersom min häst visar en så väldigt liten hälta också, å kan man tro att det kan vara det lilla ext´ra som hjälper...
Tycker faktiskt att hon blivit bättre med kilsulor också :D

Ja, jag hoppas du fick lite tips & hopp eller nåt av mitt lååånga inlägg...

P.S Jo, det är min "lilla" älskling på användarbilden :love: (skimmeln alltså)
Jag har haft henne sedan hon var 3år, nu är hon 8... D.S

Tack för ditt långa inlägg! =)

Nej, min häst reagerar verkligne ingenting med visitertång. De har klämt och klämt på alla ben och ställen i hoven men hon bara står och sover med hängande läpp och undrar vad dom pysslar med typ...
Skadan är dock lokaliserad till insidan på hoven. Man kan liksom känna som en bukla utmed kronranden på insidan, samt att hela kronranden är mer västskefylld.

Är bra att man fått höra hur det gått för dig. Då vet jag att jag ska vara väääldigt försiktig om hon nu blir friskförklarad. Kan ju hoppa över hoppning ett helt år liksom, och bara rida så skonsamt som möjligt. Kanske försöka hålla henne barfota så det blir mindre stötar, eller skor med sula.
Bryr mig om om ifall hon inte blir någon tävlingshäst, bara hon blir bra som motionshäst! =) Fast hon var ju himla fin tävlingshäst.. =/

Det är precis som du skriver, i tex ditt exempel om cavalettin där hästen landar lika ofta på båda hovarna, jag tror att det är i "vridningsmomentet" det gör ont på dem. På böjda spår.. samt när underlaget är hårt och de inte har nån stötdämpande sula under de hårda järnskorna...

Jättefiiin din häst var!! =)
Är det ett halvblod? =)

Jo min är ett halvblod e. Silbersee :love:
Vad är det för häst du har? Ålder, ras? Har ni tävlat nåt tilsammans & i vilken gren...? *nyfiken*

Ja det verkar ju vara problem med stötdämpningen faktiskt...
Ändå hjälpte inte PG-beslag ett dugg.
Problemet är att man blir så nojjig... Idag t ex var jag ute & red först skrittade på en hårt grusväg innan jag galopperade på utebanan... Var bara tvungen att trava några steg på grusvägen, fastän vi inte ska göra det :angel: & OK, halt är hon inte , men det är ändå nåt som inte stämmer, som att hon sparar vänsterfoten lite & inte vågar trycka ifrån på samma sätt, hon är väl rädd att det ska ta ont.
På banan var hon fin i galoppen & när jag travade några varv på slutet kändes det OK. Problemet nu är att hon ska gå på mjuka underlag, men inte på volt... dom håller på att bygga om ridbanan här där hon står så den är alldeles för liten egentligen... För mkt svängar blir det, jag borde rida ut... Men VAR??? här har vi bara steniga grusvägar och det är för hårt för henne, vet inte heller nån bra äng jag kan rida på, dom är för ojämna... På stigarna skogen är det också bara skritt som gäller *suck*

Håller på att bli tokig på att sitta & känna efter, jag sitter upp, skrittar iväg & tänker "hur känns hon idag, stel, hmm, tar hon i med vänstersidan lika mkt, här kommer en uuppförsbacke, hur känns hon nu, och nerför... oj, det var värre... små, små nyanser som man försöker hitta... Egentligen ska man bara strunta i att sitta & känna efter om hästen är halt hela tiden tror jag... men det gååår ju inte :eek:

Hon ser verkligen urmysig ut! :love: Vad tävlar ni i? något mer än hoppning?
Min häst är en korsning Lipizzaner/Oldenburger och är i år 12!
Vi har tilsammans vinster och placeringar Upp till LB hopp och LB:2 dressyr. Pga att hon är så mångsiding har jag också testat fälttävlan ett par gånger.. men jag vågar inte rida så fort i terrängen som behövs för placering... :angel:
Och så har hon ju blivit skadad nu när man är som mest "uppe i" fälttävlingarna så det kommer nog aldrig mer bli av. :(

Hehe, jag är precis likadan själv.. ;) Man vill ju veta om de har ont.. och jag skulle nog med bli frestad av att trava några steg på grusvägen för att känna :angel:
Jag ser det ju så att har de ont då så är de ju inte helt bra och då är det ju viktigt att veta det. :crazy:
Jag har samma problem själv om jag nu får börja sätta igång min häst snart. Har en pytteliten ridbana och en jätteknölig skog där jag inte ens får promenera med henne. Och några stenhårda grusvägar.. Är lite sugen på att testa köpa boots och rida henne på det, nu när det ändå kommer bli så långt tävlingsuppehåll. Det är ju bara fram det behövs i mitt fall, hon har alltid gått oskodd bak utan problem :D

Det är asjobbigt när man inte vet att allt är okej... man inbillar sig ju inte lite heller :confused:
Hästen kanske är helt ohalt men man själv får för sig att den inte är.. :confused:
Som nu när min häst blev uppjadag av en hund.. nu inbillar jag mig att hon reagerar mer på höger varv på böjtspår igen efter alla hpp och skutt hon gjorde :confused: :cry:
Men jag är inte säker.. kan ju vara inbillning, men nog tycker jag att det inte ser lika bra ut längre.. :crazy:

Senast ändrad:

Akupunktur ska visst vara bra har jag luskat fram, mot mystiska hältor och ligamentskador, men det ska utföras av veterinär eller på veterinärs rekommendation. Prova det, kanske?

Spännande kombination med Lippizaner+oldenburgare!
Det är bra att ni är uppmärksamma på detaljerna, det tror jag är det som gäller, verkligen, och man lär sej mycket på det själv, tror jag! Men skriver ni dagbok, också? Man brukar ju minnas lite fel och lite ungefär.

Det är jätteviktigt att ta god tid på sej med läkningen, men det är svårt när både häst och ryttare gillar små glada galoppruscher! Man får verkligen ha självdisciplin! Själv tänker jag leta efter en möjlighet att ha min häst på lösdrift över vintern så hon får röra på sej jämt över hela dygnet, så mycket som hon känner för själv, kanske bli av med några överskottskilon och framförallt slippa ha långtråkigt i en box 20 timmar per dygn bara för att hon inte ska ridas... i en flock kan de pyssla lite med varandra och gå och strosa och det brukar bli mysigt för dem. Så frestas jag inte börja rida för tidigt!

I vårat stall är hästarna jämt halta, än den ena, än den andra, (och förkylda på vintrarna,) så man har ju sett en hel del hur de behandlar hältor. Det brukar bli behandling i leden och ett nogrannt uppträningsschema med början på boxvila eller skritt 10+10 min/dag och återbesök var tredje vecka. Efter ett par-tre månader brukar de tävla för fullt igen. Men man undrar lite om alla hältor kanske kan ha att göra med att ägarna envisas med att hålla sina hästar ståendes inne i box så mycket sommar som vinter... det kan inte vara bra för dem...

Men vi har väl fått extra svåra hältor som tar år att läka.

Det där med akupunktur låt ju intressant! :idea:
Har nämligen haft ute en som har palperat min häst en gång och han trodde att hon skulle vara väldigt motaglig för ankupunktur.

Hehe, jo det är en liten annorlunda korsning. Hon ser lite speciell ut också. Lätt att känna igen! :D
Nej, någon dagbok för jag inte. Men lägger väl på minnet så fort jag reagerar på att hon beter sig lite annorlunda, eller visar nån tendens till att ha ont.. ;)

Jo, man får ju räkna med lång läketid förmodligen. Men det är väl så med när det gäller ligamentskada att man känner inget som helst förrän det redan har gått upp i såna fall. Alltså, traskar man över gränsen lite, lite så är allt redan förstört.. Så det gäller ju verkligen att vara försiktig...

Jo, jag har också funderat på det här med lösdrigt.. har dock inte så bra tillgång till det. Hon måste ju ha hästkompis också!
Men fri rörelse är ju jätteviktigt! Ska verkligen försöka ha henne ute i hagen så länge det bara går på dagarna och kvällarna! :D

Vi får hålla tummarna för våra pållar!

Nu har jag varit nere med min häst och fått min diagnos!
Precis som vi tyckte var våra skador lika och det är nu konstaterat att min häst också råkat ut för en ligamentskada efter en svår vrickning vid betessläppet!

De kollade med ultraljud och fastställde det således..

Prognosen ser kanske inte jätterolig ut... Skadan hände 16 maj nu i sommar och OM hon någonsin kommer att bli helt återställd tar det MINST sex månader!!!!
Hon får inte ens gå ut i en hage, utan abra i en sjukhage så liten att hon inte kan springa.
De säger ju det att om hon nu skulle råka slå upp sin skada så är det mycket svårare att få den att läka en andra gång. De skrev ut en salva till mig som jag ska smörja ovan på ligamentet plus att de vill att hon ska så med back-on-track... Hur nu det ska gå när skadan sitter i hoven.. =S men men..

För min del ser historien kortfattat ut såhär:

16 maj:skadan skedde

22 Juni: Vi åkte ner, de misstänkte ringkota eller fång, men mycket osäkra. Behandling boxvila i tre veckor, samt några dagar ute i sjukhage. Hon fick spruta i hovled och fenylbutazon i tio dagar

15 Juli: återbesök, en 2gradig hälta hade minskats till 1 grader på böjtspår. De slog på speciella skor så hon lättare skulle "rulla över" för att inte överanstränga hovleden. Behandling i hovled plus fenylbutazon i tio dagar. Nu misstänktes ligamentskada.

3 Augusti: återbesök, fastställt ligamentskada. Behandling med två sprutor i hovled. Hältan hade minskats lite på böjprov och på böjt spår, men man såg fortfarande att hon inte gick rent.

Hur ser din historia ut? din är längre än min.. skulle va kul att jämföra om du orkar skriva ner!

/K.A.

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
533
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama