Sv: ligamentskador
6 veckor? Då ´känns det ju ändå som att det finns större hopp för dig än iaf att få veta exakt viken skada det är...
Det låter helt klart likt min i af. Reaggerar din häst om de klämmer med visitertång någonstans på höger framhov?? (bara nyfiken) Har ni provat?
Vet du var ev skada sitter , utsida lr insida av hoven?
Det värsta med såna här skador tycker jag är ju att veterinärerna inte riktigt kan fastställa vilken typ av skada det är. Som sagt vet som jag anlitat senaste halvåret tror ju på "mjukdelsskada i hoven, nåt infäste eller ngt... detta just eftersom att hon blir bättre i rörelse, efter ridning t ex... När han sprutat cortison i hoven har hon blivit bra en månad eller så, men det är ju smärtlindrande oxå, så det är ju svårt att veta...
JUST NU hoppas vi iaf att det är den nyss upptäckta hovsprickan hon har i trakten vä fram som ställer till det & inte ngt inne i hoven.
Något som är positivt är att jag kunnat hoppa lite små hinder & cavalettis & hon landar lika ofta på sin vänstra hov, som den högra... precis som det ska vara. (så hon borde ju inte ha sååå ont?) Men som sagt, böjt spår på hårt underlag fungerar inte!
I början på året när jag trodde att hon äntligen var bra (efter cortisonbeh. av hoven) så hoppade jag över ngra cavalettis & hon landade konstant i vänster galopp (som hon har svårare för i vanliga fall) bara för att hon inte vill sätta ner den onda vänsterfoten först.
(Observera att hon inte visade någon hälta alls annars & inte vid böjprov heller) P g a detta åkte vi in till vet & beh. hoven igen, samt vänster bakhas & bakknä, som hon också ömmade i (det är första gången någonsin som hon reaggerar på böjprov bak, men efter en behandling var detta borta lika snabbt, så det kan lika gärna vara ngt hon gjort i hagen...
Hursomhelst, jag ville säga också att hovgipset (+ sprutad hovled)& stå helt stilla i två månader fungerade vid skadetillfälle 1 (oktober 2003) då det misstänktes ligamentskada...
Hon blev ju faktiskt bra efter detta & reds & tävlades(!) i 6 månader innan skadetillfälle 2...
När skadan sedan kom tillbaka (det är ju inte säkert att det är samma, det kan ju ingen svara på, men 2 skador inom ett år på utsidan av vänster framhov?
) i juli -04, så röntgade vi direkt & den där otydliga "hovbensreaktionen" syntes inte längre...
möjligen bara en liten "urkalkning" som vet kallade det, vad som nu menas med det(?)...
men det jag ville komma till var att andra gången hjälpte ju INTE vila & behandling av hovled (såsom första), vi provade PG-beslag & även en specialsko som avlastade den ömmande trakten vä fram (vet. kände nämligen med visitertång & fick en liten reaktion)
Specialskor hjälpte inte heller & detta var denna veterinärens sista förslag, då hästen var friskförklarad gång på gång vid böjprov, det enda som syntes var en ev litem markering på longeringen...
Jag bytte veterinär & sedan var det bara rörelse som gällde... (mest skritt, men även galopp i intervaller)
Vilket faktiskt har gjort hästen mkt bättre.... men ännu återstår det ju att se HUR bra hon egentligen kommer att bli..
Så vilket problem detta är egentligen, när det känns som att veterinärerna inte är säkra... *suck* Veterinären som jag har nu har i af gett mig goda hopp om att hon kommer att bli helt återställd, han säger sig ha sett flera hästar med denna typ av skada (troligen samma, men det verkar ju inte gå få reda på exakt)som blivit helt bra... MEN i varje enskilt fall har man fått ÄNDRA på NÅGOT. Framförallt ofta i hästens skoning, men även hur man rider, och eller på vilka underlag för att förhindra att problemet kommer tillbaka...
Han hade flera förslag åt mig, sidokappor, för att påskynda ev läkning i hoven att den vidgare sig ju inte lika mkt när hästen sätter ner hoven... PG, sulor osv kan vara värt att prova, även avlastningssko som jag försökte om man vet precis var i hoven det gör ont (hovslagaren svetsade till en ringsko som ej belastade den onda trakten)
Just nu går min häst med KILSULOR för att få upp trakten lite, då min vet menar att enn minskat genomtramp kan vara det där lilla extra som gör att hästen inte känner av sin skada. (kanske just eftersom min häst visar en så väldigt liten hälta också, å kan man tro att det kan vara det lilla ext´ra som hjälper...
Tycker faktiskt att hon blivit bättre med kilsulor också
Ja, jag hoppas du fick lite tips & hopp eller nåt av mitt lååånga inlägg...
P.S Jo, det är min "lilla" älskling på användarbilden
(skimmeln alltså)
Jag har haft henne sedan hon var 3år, nu är hon 8... D.S