ligamentskador

K

knasan

Någon som vet hur man kan hjälpa läkningen av ligamentskador kring kotleden? Enligt veterinär ska jag massera in liniment e.d. samt skritta, men någon som vet något mer?

Sv: ligamentskador

Arnika-gel (den bruna) är värmande och hjälper ofta till rätt mycket.
Finns också laserbehandlingar som man kan göra. Det har jag själv gjort på min häst med gott resultat.
Värme är ju bra. Back-on-track kankse vore en bra idé?

Om man väljer laser, hur färsk måste skadan vara för att det ska hjälpa?

Vet inte om det spelar någon roll ärligt talat. Jag visste inte ens om att min häst hade ligamentskada, hon visade ju ingen störning i rörelserna. Det kankse bara behövs fler behandlingar om skadan är äldre, men jag vet inte om det spelar någon roll.
Men har veterinären rekommenderat back-on-track? Det tycker jag låter bra om det rör sig om kotleden.
Det var höftområdet på min häst som behandlades...

Har en häst med galla i kronleden och ligamenskador. Rejäl vrickning.Har varit rejält halt, men blivit bättre. Har vilat två månader och ska fortsätta vila två till.

Enligt vår vet så har ligamentskador lång läkningstid. Månader. Och det är vila som gäller. Vila och åter vila.

Norrland

en galla i kronleden efter rejäl vrickning... utreddes detta på klinik, eller hur fick du reda på detta?

Hältutredd på klinik. Röntgad, ultraljudad. På ultraljudet kunde man se en galla i kronleden.
Hästen blev halt efter en incident när han höll på att gå omkull. Där vrickade han sig så att ligamenten blev uttöjda, och den skadan tar tid att läka. Har inte frågat specifikt om gallan i kronleden, om den uppkommit av vrickningen, men jag har tolkat veterinärerna så. Han var ua före incidenten vid böjprov.

Norrland

Det syntes inte det minsta pålagringar på kronbenet på röntgen på din häst?
Röngenundersökningen var helt ua, med andra ord? inga röntgenförädringar alls?

knasan skrev:
Någon som vet hur man kan hjälpa läkningen av ligamentskador kring kotleden? Enligt veterinär ska jag massera in liniment e.d. samt skritta, men någon som vet något mer?

Min pålla hade en skada på collateralligamentet hö bak förra året. Detta efter en rejält vrickning. Hade "gipsbandage" på i 3 veckor för att stabilisera leden och sedan så var det vila som gällde. Det tog totalt 6 månader för henne att bli bra. Under konvalecentperioden så masserade jag in arnikaliniment och hade stallbandage på nattetid.

Skritta fick jag göra först när hon var helt haltfri, och det tog som sagt 6 mån.

/Lizzie

Väldigt lindriga pålagringar. Mycket lite med tanke på hästens ålder, 19 år. Enligt vet är det så lite pålagringar att de inte påverkar. Hästens problem beror alltså INTE på pålagringar. Det är två olika veterinärer som röntgat och ultraljudat (dock har de samarbetat), och båda har bedömt att de små, små pålagringar som finns inte påverkar.

Hurså, tyckte du att det lät konstigt med en galla i kronleden? Det är kotleden, kronleden och ligamenten som är skadade.

Norrland

Nej, jag tyckte inte alls det lät konstigt! =)
Min häst har varit helt nu ett tag. Hältan försvinner bara när hela hoven bedövas, röntgen visar lindriga pålagringar på kronbenet. Då testade vet att bedöva kronleden men hältan försvann inte då heller. Dessutom var hon väldigt vätskefylld i sina kronränder och hovleder.
Jag har ju misstänkt ringkota nu pga röntgen. Men det kanske inte är omöjligt att hon också har nån form av vrickning då?
Veterinärerna vet som sagt inte, och de vill helst inte yttra sina spekuleringar heller.. =/
Jag är riktigt orolig för henens liv just nu...

BackOnTrack hade jag på min häst som vrickat sig svårt, det tar sjukt lång tid att läka sådana skador.
Min häst stod i ett år.

Ah, då förstår jag. :)

Tråkigt med din häst. Jag är ju naturligtvis inte säker på att min herre blir bra, heller. Men veterinärerna ger mig hopp om att han kan bli helt bra, och det är ju skönt. Men, det tar tid, som sagt.

Min häst blev haltfri när kot- och kronleden bedövades.

Om gallan i kronleden uppstod vid vrickningen vet jag inte helt säkert, som sagt. Men vet har inte sagt något annat. De hittar inga andra orsaker, varken på ultraljudet eller röntgen.

Vi får hoppas att våra hästar blir friska.

Norrland

Ja det får vi hoppas!
De bedövade dock både kot och kronled på min häst, fast det hjälpte inte med någotdera.. hältan var fortfarande kvar...
Hur var hältan på din häst?
Min är istort sett ohalt på raktspår/böjprov men jättehalt vid longering.. :S

Är ni fler som har hästar med olycksdrabbade ligament? Min vet. sade att det tar ända tills nästa sommar innan min häst blir så bra hon nu kan bli, och att det är först i höst de kan säga definitivt hurpass bra det kommer att bli då. Men redan nu sade de att hästen inte kan tävlas. Hur pass bra har era veterinärer lovat att era hästar kommer att bli? Hur vanligt är det att de blir återställda?

Min visar förändringar både på röntgen och ultraljud, och efter fyra månader haltar hon fortfarande ofta tydligt efter ansträngning utöver vanlig skritt, trots att hon går på smärtstillande/antiinflammatoriskt...

Vet. sade att jag får skritta henne efter eget omdöme, samt massera in liniment/kamfer/arnica på kotan varje kväll.

Kul om vi kan jämföra! Och hoppas att någon kan ge oss lugnande besked i stil med att "än är inte undrens tid förbi..." ;)

Till mig sa vet att det kan gå precis hur som helst. Vi är inte ens säkra på att det är en ligamentskada. men troligen är det så.
Hon kommer förmodligen aldrig kunna bli en tävlingshäst igen, men säkra är de inte. De är inte ens säkra på om hon någonsin kommer bli bra.
Men de har "goda förhoppningar" om att hon iaf ska klara av att gå som promenadhäst.
Men det kan alltså likaväl inte blir bra alls... Ska ner och titta 15/7 och se hur mkt bättre det har blivit!
återkommer! =)
Säger som norrland65: "Vi får hoppas våra hästar blir friska"!

Hur länge har din häst varit halt?
Min häst skadade sig i oktober -03 i hagen. Galla i kronled, & ngt otydligt på röntgen utsidan av hoven. MIsstänktes ligamentskada, sedan om det var det eller inte förstod jag inte riktigt. Denna häst var oxå halt främst på longering i vä varv (det var vä fram som va problemet) och det enda som släckte var bedövning av hoven... Reaggerade lite på böjprov, men inte särskilt mkt.
Slutade i af med att de kallade skadan för "hovbensreaktion" och hon fick stå på boxvila i 2 månader med HOVGIPS för att stabilisera hoven & påskynda läkningen. Hon blev frisk & tävlades ca 6 månader med bra resultat, sedan efter en hoppträning (ca 8månader från skadetillfälle 1) blev hon halt vä fram igen.
Denna gången var samma typ av hälta, hon verkade ha ont utsidan av vä framhov... hon behandlades i hovleden flera ggr då inget kunde ses på röntgen denna gång men inget hjälpte, + att hon blev sämre av att vila.
Jag bytte veterinär till en som sa att det var en Mjukdelsskada i hoven & sprutade kortison i hoven, hon blev bra en månad sedan dålig igen... Sprutades igen & har hela tiden blivit bättre men ej 100%...
Ca 1 månad nu i juni har hon kännts fräsch, men sedan skoddes hon om för en dryg vecka sedan & det börjar kännas lite konstigt igen (iaf på hårt underlag). Hovslagaren hittade en hovspricka i trakten som vuxit
fram, precis där hon haft ont (utsida vä fram)... så nu kan det också ha varit en bidragade orsak till att hon markerar vä fram på longering på hårt underlag. (hon lägger ju mkt vikt på utsidan av hoven vid longering)
Nu tror vi ju att det beror på hovsprickan, om troligen spökat länge då det växt ner från att ha varit ett jack i ballen, till att bli en spricka i trakten *suck*

Jag rider henne som vanligt enligt vet. ord. (förutom hoppning då) Hon är fräsch på mjukt underlag, men om man longerar henne på gårdsplanen så ser man att hon ej är helt bra vä fram ännu...

Känner igen mig så mkt i skadeförklaringen på din häst... Det värsta tycker jag är att ingen veterinär kunnat ge mig ett säkert svar på vad som egentligen är fel i hennes vänstra framhov...
Först var det bara vila som gällde & nu alltså sedan enn halvår tillbaka är hon riden i omgångar, mest skritt & galopp...
Nu hoppas vi dock på att hovsprickan snart växer ner & jag rider bara på mjukt underlag tills vidare ...

Men jag tror ju fortfarande att det kan vara nåt annat som spökar...

Hoppas det löser sig med din häst!

Min häst har varit halt i över 6 veckor nu!
Och hennes hälta är PRECIS som du beskriver att din häst hade! en liten, liten reaktion på böjprov på (i mitt fall) höger fram. Och i stort sett ohalt på rakt spår, men JÄTTEhalt vid longering i höger varv. I vissa steg verkligen stapplade hon sig fram.
Veterinärerna har ju hela tiden misstänkt ringkota då man även på min häst såg vissa lindriga förändringar/pålagringar, kanske som du beskrev "ngt otydligt på röntgen".
Och precis som för din häst var det bara bedövning av HELA hoven som släckte hältan på min häst!
Behandlingen för min häst blev boxvila tills vidare (ca3 veckor) plus 10 dagar fenylbutazon plus att de behandlade den vätskefyllda hovleden och kronranden/leden. Och hon har faktiskt blivit mycket mindre halt på böjt spår nu!
Vet har ännu inte fastställt vad som egentligen har häst, eller vad som egentligen är fel. Det har förmodligen uppkomit ur en vrickning, men de är mycket osäkra.
Ska ju ner igen senare och då ultraljudar de nog hoven...

usch, stackars!! det låter verkligen inte kul att hela tiden få upprepade hältor!! =(
Det är såå hemskt när man itne vet vad som är fel och ingen kan hjälpa en..
Om man bara fick veta exakt vad hästen klarade av och inte så vet man ju att man t ex inte ska hoppa den. Men vet man inte och hästen är helt fräsch annars så är det ju inte lätt för vare sig ryttare eller vet att veta om den kommer hålla eller inte!
Är det hästen du har på bilden som det spökar för?

Min häst har iaf aldrig stått med gips och jag har henne oskodd nu så det blir så lite stötar som möjligt för hennes senor att bära upp.

Vi får hoppas allt går bra med våra älsklingar!
Hoppas jag svarade på dina frågor! =)

Det där med gallor läste jag någonstans att det består av ämnen som kroppen ska transportera bort underläkningsprocessen, typ. Min har stora gallor runt sin vrickade fot.

I mitt fall är vet. iallafall säkra på att det är en vrickning och de tog ultraljud. Men det värsta är att hon visade sej vara halt på en annan hov också, som jag faktiskt inte visste om. I efterhand tror jag att det är därför hon har dragit sej åt höger nästan ända sedan hon sattes igång, och det bådar ju inte gott, utan kan i värsta fall bero på att hon inte håller att ridas på alls! Och den hältan vet vi inget om utan kan bara gissa.

På något sätt är det som att det är bättre att veta att hältan beror på en svår vrickning än att bara gissa, fast det egenligen är lika ovisst... det kan inte vara roligt med följetångar! Och tänk vad trist det är för hästarna, egentligen också! Boxvila är värst, men de flesta hästar gillar att komma ut och kuta lite i skogen med matte på ryggen då och då. Hör av er så vi får höra hur det går! Jag får veta definitivt i september, iallafall, då har min häst bara letts i skritt i fem månader.

Min häst var vid första klinikbesöket halt i både skritt och trav. Vid böjprov 4 grader halt.
Vid andra besöket, ca två v senare, synligt halt i trav, men inte i skritt. 2.5-3 grader vid böjprov.
Vid tredje besöket, efter ca två mån, endast lite markering vissa steg i trav. 1.5-2 grader halt vid böjprov.
Nu ska han kollas igen om två-tre mån...

Det blir lite bättre, sakta men säkert. Just det, att det blir bättre, gör att veterinären ger oss lite hopp. Hade hältan varit densamma hela tiden skulle framtiden sett mindre ljus ut.

Så det är bara att låta tiden göra sitt och hoppas.

Hältan uppstod akut, dagen efter incidenten när han nästan gick omkull.

Norrland

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 872
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
533
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama