Sv: ligamentskador
Hur länge har din häst varit halt?
Min häst skadade sig i oktober -03 i hagen. Galla i kronled, & ngt otydligt på röntgen utsidan av hoven. MIsstänktes ligamentskada, sedan om det var det eller inte förstod jag inte riktigt. Denna häst var oxå halt främst på longering i vä varv (det var vä fram som va problemet) och det enda som släckte var bedövning av hoven... Reaggerade lite på böjprov, men inte särskilt mkt.
Slutade i af med att de kallade skadan för "hovbensreaktion" och hon fick stå på boxvila i 2 månader med HOVGIPS för att stabilisera hoven & påskynda läkningen. Hon blev frisk & tävlades ca 6 månader med bra resultat, sedan efter en hoppträning (ca 8månader från skadetillfälle 1) blev hon halt vä fram igen.
Denna gången var samma typ av hälta, hon verkade ha ont utsidan av vä framhov... hon behandlades i hovleden flera ggr då inget kunde ses på röntgen denna gång men inget hjälpte, + att hon blev sämre av att vila.
Jag bytte veterinär till en som sa att det var en Mjukdelsskada i hoven & sprutade kortison i hoven, hon blev bra en månad sedan dålig igen... Sprutades igen & har hela tiden blivit bättre men ej 100%...
Ca 1 månad nu i juni har hon kännts fräsch, men sedan skoddes hon om för en dryg vecka sedan & det börjar kännas lite konstigt igen (iaf på hårt underlag). Hovslagaren hittade en hovspricka i trakten som vuxit
fram, precis där hon haft ont (utsida vä fram)... så nu kan det också ha varit en bidragade orsak till att hon markerar vä fram på longering på hårt underlag. (hon lägger ju mkt vikt på utsidan av hoven vid longering)
Nu tror vi ju att det beror på hovsprickan, om troligen spökat länge då det växt ner från att ha varit ett jack i ballen, till att bli en spricka i trakten *suck*
Jag rider henne som vanligt enligt vet. ord. (förutom hoppning då) Hon är fräsch på mjukt underlag, men om man longerar henne på gårdsplanen så ser man att hon ej är helt bra vä fram ännu...
Känner igen mig så mkt i skadeförklaringen på din häst... Det värsta tycker jag är att ingen veterinär kunnat ge mig ett säkert svar på vad som egentligen är fel i hennes vänstra framhov...
Först var det bara vila som gällde & nu alltså sedan enn halvår tillbaka är hon riden i omgångar, mest skritt & galopp...
Nu hoppas vi dock på att hovsprickan snart växer ner & jag rider bara på mjukt underlag tills vidare ...
Men jag tror ju fortfarande att det kan vara nåt annat som spökar...
Hoppas det löser sig med din häst!