Ligamentskada i hasen

Claudia2

Trådstartare
Hej
Någon som har erfarenhet av en skada i det sneda ligamenten i hasen. Min har fått en fläkskada troligen med detta resultat. Hur lång tid kan man räkna med att det tar att tillfriskna?

Sv: Ligamentskada i hasen

Hej
Någon som har erfarenhet av en skada i det sneda ligamenten i hasen. Min har fått en fläkskada troligen med detta resultat. Hur lång tid kan man räkna med att det tar att tillfriskna?

Vad säger behandlande Veterinär ??

Att prognosen är god, men skulle gärna vilja höra om andra med liknande skador.

Min häst drog på sig en ligamentskada i ryggen förra våren. Först sa vetten att det skulle ta ett år innan hästen var igång fullt ut igen. Sen ändrades det till 6 månader eftersom han svarade så bra på behandlingarna (ckockvågor och Metacam). Därefter visade det sig att det kommer att ta 1 - 1 1/2 år istället... Så jag tror inte att man kan säga säkert hur lång tid en ligamentskada tar att läka, man får ta det allteftersom och följa vettens rekommendation. Men normalt sett räknar man ett år på en ligamentskada, vet inte om det gäller just den typen av skada som din häst har men ett år är som sagt det normala.

Usch låter inte kul, veterinären har sagt upp till 6 månader, men vi skall tillbaka nu om 6 veckor får se hur det ser ut. Tyvärr blev det även en operation eftersom hon drog loss ett antal benfragment i samband med skadan :-( Skrittar du uppsuttet eller är det bara ledning vid hand som gäller?

Hej
Mina erfarenheter av fläkskador är att det INTE är god prognos. En som fläkte sig i bogen tog 3 år att bli tävlingshäst igen. Vi vet inte vad som hände men hagen var lerig och vi tror att hon halkade och frambenen gled isär.
En fläkte sig bak kom aldrig tillbaka som tävlingshäst igen.
God prognos på fläkskada.....jag är tveksam.
gulan

Det var ledning för hand som gällde i 3-4 månader (kommer inte ihåg exakt). Nu är han uppe i 20 minuters trav och galopp 5 dagar i veckan (rakt fram och på 20-meters volter) + 20+25 minuters skritt, varav 10-15 minuter för hand. Det har tagit drygt 8 månader att ta sig så här långt och bakslagen har varit många. Min häst får bara röra sig under kontrollerade former och får ej vara lös mer än i boxen, får inte linas, inte gå över cavaletti och inte klättra.
Innan han blev skadad var den här mängden av ridning bara uppvärmning.

Det är viktigt att man leder en häst med den här typen av skada (om vetten säger så!), annars kan ligamentet bli kort och stumt och då kan det vara svårt att få igång hästen p g a det istället - även om den är återställd.

Hur lång tid det tar att få tillbaka en häst till där den var innan beror såklart på hur utbildad den var. Har man en häst som inte gjorde så många knop när den blev skadad så går det självfallet fortare. Min häst hade kommit rätt långt i sin utbildning och därför tar det också mycket längre tid att få tillbaka en sådan häst till samma status. Det som "Gulan" skrev att det tog 3 år att få tillbaka en tävlingshäst i full form igen känns inte orealistiskt faktiskt. (Förutsatt att den hästen gick lite högre klasser).

Senast ändrad:

Ja man vet ju aldrig hur lång tid det kommer att ta, får se hur det ser ut efter 6 veckor det var i alla fall vad den veterinären som opererade sa. Han kontrollerade även hur senorna/ligamenten i hasen såg ut de raka var ok. Får kanske avväga om det blir dax för betäckning igen :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 549
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 789
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka