Lifehack och lifehack... Efter att ha jobbat i stall har jag lärt mig mocka genom att samla allt rent spån i en hög längst väggen eller i mitten av boxen (spelar inte så stor roll vart), sen så häller man det smutsiga spånet på högen så ramlar bajset ner så slipper man sila allt spån i boxen. Sparar kropp och energi väldigt mycket, och är nästan en nödvändighet när man har tio boxar att mocka varje dag.
Vissa kanske redan gör såhär, men förr brukade jag sila över högen ändå. Nu har jag fått in tekniken att bara hälla. Ibland får man "fluffa upp" högen så att ev bajs som blivit begravt kommer fram. Men annars funkar det bra!
Jag brukar även skrapa ihop det smutsiga "lösa" spånet så jag ser vart kisset är. Så silar (eller tja, går igenom) jag allt det smutsiga innan jag bara slänger ut kisset som blivit kvar.
(skrapar ihop såpass löst så att inget kiss rivs upp)
Det här kanske sen inte klassas som "lifehack" för vissa, men att lära hästen stå still, miljöträna och "desensitize" hästen vinner man mycket på. Då blir den inte rädd om något faller på rumpan, man kan lämna den lite här och där utan att den går iväg och den springer inte 200m innan den tänker bara för att ett löv föll ner.
Också praktiskt när hästen följer med en löst. Men det här är en för komplicerad process för att jag ska orka ta det här, haha. En gång försökte jag dock gå med min häst löst ner till hagen, just för att det skulle vara himla praktiskt. Han brukar följa med mig, men nu gick han med en bra bit innan han
glatt och obekymrat trallade iväg för att undersöka stallägarens traktor
(vi har aldrig gått där förr så blev förvånad) Fick gå och hämta honom och tänker nog inte göra om det igen...