desiree

Trådstartare
när man ska tävla islandshäst. löser man häst- eller ponnylicens?

bara en lite fråga som ploppade upp i huvudet på mig när jag funderade inatt. :o

Sv: licenser

För tävlingar i Svenska Islandshästförbundets regi löser man tävlingslicens genom sin lokalklubb:

Generella regler för alla officiella SIF-tävlingar.
* tävlingen följer FIPO och det svenska tävlingsreglementet om ej annat anges
* ryttaren skall vara medlem i SIF och medlemsavgiften för i år MÅSTE vara betald
* ryttaren skall inneha giltig tävlingslicens (löses via din lokalklubb)
* hästen skall vara registrerad i SIF
* hästen skall vara vaccinerad mot hästinfluensa (A2)

Mera info om islandshästtävlingar hittar du under www.icelandichorse.se --> sport --> att tävla.

Från 1a april måste hästen även ha hästpass om man ska få tävla.

Ska du tävla "vanliga" tävlingar så gäller ridsportsförbundets regler och de tar enbart hänsyn till mankhöjd. Den som tävlar ponny ska ha ha mätintyg och licens för både sig själv och hästen på officiella tävlingar, på småtävlingar finns det säkert massor av olika varianter.

Lobelia skrev:
Ska du tävla "vanliga" tävlingar så gäller ridsportsförbundets regler och de tar enbart hänsyn till mankhöjd. Den som tävlar ponny ska ha ha mätintyg och licens för både sig själv och hästen på officiella tävlingar, på småtävlingar finns det säkert massor av olika varianter.

Fel. Om det är ponny behöver du endast mätintyg. Ponnylicens behöver du först vid regionala tävlingar. De flesta klubbtävlingar (om det är sådana du menar med småtävlingar) följer TR, och då ska du alltså också ha med mätintyg.

Ryttaren ska ha licens från lokal tävling och grönt kort på alla tävlingar.

Tack för bra information.
Våra hästar (även Nordsvensken på 144cm) skall tävlas som ponny.

Vilka kan utfärda mätintyg?

Godkänd mätman. Om du kollar på www.ridsport.se hittar du under tävling en lista på godkända mätmän. I vissa fall ska du har en resp två veterinärer närvarande vid mätning.

Tack!
Där så stod ju allt som jag behöver veta om tävlan av ponnyer ju.
Så enkelt det blev.

Ja, förbundet har äntligen fått ordning på den nya sidan.

Det förvånar mig att de/den som ju tävlat sina islänningar i både dressyr och hoppning och som skrivit i den här tråden inte kunde upplysa om det här? Det är ju basic för att få tävla.

Nu måste ju ryttarens ålder komma på fråga, hur gammal ryttaren är?
Får man fortfarande tävla ponny kan man ju göra det men annars måste man tävla islandshästen som stor häst.Men det kanske inte riktigt var frågan.

jag tänkte bara rent allmänt. men om man säger en vuxen ryttare som ska tävla.

Ja, tävlar du islandshästgrenar så ska du ha licens från SIF. Går i regel att lösa på tävlingsplatsen.

Om en vuxen ska tävla en islandshäst i hopp/dressyr så löser man licens för häst, eftersom vuxen inte får tävla ponny annat än ungponny.
Ska du tävla islandshästgrenar så löser man licens genom sin lokalklubb eller kan göra det på tävlingen ,, detta för att ryttare ska vara försäkrad osv.

Tack Snuffsan :bow: , jag skrev allmänt vagt för att jag inte hade koll var gränsen för när man behöver licens går, bara att det fanns en sådan.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: nullo-modo
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 702
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
701
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur