Lhasa apso

chiara

Trådstartare
Jag har följt med dottern på kurs med hennes hund och där finns alla möjliga raser med. Bl a en ursöt Lhasa apso. Vilken pälsboll :love: Finns det någon här på Buke som har en sådan och vill berätta mer om sin ras och hur just din hund är?

En på mina hundträffar hade en sådan han. Lugn o go. Han var den " allvarliga typen" haha nej men när hon försökte tjoa och få igång honom som fungerar på andra hundar så vägrade han och tyckte hon var mäkta konstig. När hon blev mer " seriös" fick hon honom att träna agility =) Sedan var han lite för lite hund för henne ändå att träna med men som sällskapshund absolut!

En på mina hundträffar hade en sådan han. Lugn o go. Han var den " allvarliga typen" haha nej men när hon försökte tjoa och få igång honom som fungerar på andra hundar så vägrade han och tyckte hon var mäkta konstig. När hon blev mer " seriös" fick hon honom att träna agility =) Sedan var han lite för lite hund för henne ändå att träna med men som sällskapshund absolut!

Haha så upplevde nog denna ägare med som det verkade. Han var lugn och eftertänksam och nästan tittade på ägaren som att han var galen som ville ha honom att göra saker för godis :D

Jag har en Lhasa Apso tik, och precis som ni säger så är det allvarliga eftertänksamma hundar ;) Min lilla dam är världens snällaste och ställer upp på allt tok jag hittar på, men hon föredrar att få traska i skogen och inte hänga på träningsbanan. Hon är en riktig ögontjänare och en smart sådan, hon har lyckats uppfostra både mig och husse väl. Exempelvis så har hon lärt oss att ska man ta på henne kopplet så ska det bjudas på godis, annars springer hon in under sängen och gömmer sig :D

Inte jätteglad i att vara ensam men 2-3 timmar är inga problem :) Tycker det mesta är kul en stund, apportera i vatten är dökul! I ungefär 5 minuter sen vill hon göra något annat :)

Jag har henne lös i princip överallt, inkallning har varit ganska lättlärt, mycket tack vare att hon är reserverad mot människor hon inte känner så hon går ogärna fram till folk. Men hon blir överlycklig när det är någon hon känner!

Jag har egentligen massor att skriva, men väckarklockan ringer 05:00 :grin:

Jag har en Lhasa Apso tik, och precis som ni säger så är det allvarliga eftertänksamma hundar ;) Min lilla dam är världens snällaste och ställer upp på allt tok jag hittar på, men hon föredrar att få traska i skogen och inte hänga på träningsbanan. Hon är en riktig ögontjänare och en smart sådan, hon har lyckats uppfostra både mig och husse väl. Exempelvis så har hon lärt oss att ska man ta på henne kopplet så ska det bjudas på godis, annars springer hon in under sängen och gömmer sig :D

Inte jätteglad i att vara ensam men 2-3 timmar är inga problem :) Tycker det mesta är kul en stund, apportera i vatten är dökul! I ungefär 5 minuter sen vill hon göra något annat :)

Jag har henne lös i princip överallt, inkallning har varit ganska lättlärt, mycket tack vare att hon är reserverad mot människor hon inte känner så hon går ogärna fram till folk. Men hon blir överlycklig när det är någon hon känner!

Jag har egentligen massor att skriva, men väckarklockan ringer 05:00 :grin:
^
Åh tack för ditt svar, skriv gärna mer när du har tid :) Vår tibbe har också varit lätt att lära inkallning just för att hon är så reserverad. Mötte en uppfödare som inte alls tyckte det var så bra då hon tyckte att rasen ska vara framåt och nyfiken men i våra ögon är hon underbar oavsett och jag gillar att hon inte vill hälsa på alla och folk respekterar det faktiskt.
Hur är det med pälsvården, är pälsen lättskött fast det är så mycket päls? Jag älskar pälshundar men min Leonberger har rätt svår päls, den tovar ihop sig kopiöst

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 619
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 006
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 172
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 353
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar