Lewa Sadlar...

B

Buffalo_brud

Vad kan man ta för en gammal lewa sadel. Bra skick. Har säkert 10 år på nacken. Men inget trasig och hel och fin.

Vad tror ni? :bump:

Jag har faktiskt ingen aning, svårt att veta men du kan nog få mellan 2.500-4000 :- beroende på i vilket skick den är i.
Lewa sadlar brukar iaf här vara väldigt populära eftersom de i stortsätt ligger bra på de flesta hästar

Har du turen att ha en som inte är sned kan du nog få 2-4000 för den beroende på skick. Tyvärr är många Lewasadlar sneda. De flesta jag har sett.. :(

Jag var och tittade på en som kostade 500:- kollad av sadelmakare. Vilket jag tyckte var ett rimligt pris Beg är alltid beg.

Alla begagnade sadlar brukar tyvärr vara snea pga att det finns väldigt många ryttare som sitter snett och där o med gör att sadlarna blir snea också

Ja min lewasadel är sne. Jättejobbigt när man rider, för man försöker sätta den tillrätta hela tiden även om det inte går.

Hade hemma en hoppsadel för provning, också hel och ren, fast gammal. Den kostade 1500 kr.

mvh Jessica

Lewa sadlar brukar iaf här vara väldigt populära eftersom de i stortsätt ligger bra på de flesta hästar

Min häst har ett "vanlig" sadelläge, många märken passar, ex Albion, Stübben, Hubertus, Frank Baines, Lemetex etc... Lewan passade INTE, den var alldeles för svängd i bommen. Lite som Appaloosan skulle jag tro.

mvh Jessica

Jag har inte köpt hästen än, men ska fråga ägaren om jag kan få me en bättre när jag köper henne. jag troor iaf att den är sned, men är ingen expert. Ska be nån duktig kolla. Och nej, hon har inte fått ryggproblem.

Okej, ja det är ju helt klart olika.De sadlarna du nämde passade inte på min häst.
Men jag har ju en travare också och de harju en helt annan form

Jag köpte min Lewa för 500 kr.
Då var den aldeles nyomstoppad, helt jämn hela undersidan :)
Det enda som var trasigt på den var att några sömmar hade gått upp (= lätt att laga), och att "prydnadsknapparna" vid framvalvet var borta.

Min sadelmakare har visat mig. Det är inte så svårt att se men svårare att förklara..

Men om du håller sadeln i bakvalvet och tittar fram/ner så sak "knapparna" på framvalvets båda sidor vara i samma höjd. Oftast är den högra högre upp/längre fram än den vänstra.. Det finns fler sätt att titta men det är så svårt att förklara om man inte har en sadel att visa på.. :crazy:.

Du sa ju att den var sned, om du är osäker nu är den säkert det med all säkerhet. Varför tror du att den är sned då :confused:

Mamma har två travare som dessa märken har passat på, så jag tror inte det beror på rasen.

Om du behöver en mer svängd sadel så kan Appaloosa Hippos Dressage passa, den är jätteskön och inte så dyr.

mvh Jessica

om den är såpass gammal och sne, så släng den!
och sen är det ju ändå inte säkert att den passar din nya häst

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en sadel som behöver byta sits på. Kontaktade sadelmakare i min närhet och hon säger att den behöver skickas till fabriken...
2
Svar
23
· Visningar
909
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
473
Senast: Blyger
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka