Leverproblem på häst?

D

Dundret

Upptäcktes idag på min häst att den hade gulaktiga slemhinnor, blodprov togs.. Får inte svar förrän på fredag och jag är nervig.. Vet. fick man inget svar av direkt, fick bara svar vad typiska symtpm var: sämre aptit, svår i hull, tuggproblem, vinglig.
Min häst är vinglig, men det beror ju på att han har en nervskada som gör att han har balansproblem och koordinationsproblem, tuggar dåligt (tappar maten) med men det har jag alltid trott på berodde på hans tänder (hakar och skarpa kanter som åtgärdas regelbundet men tuggproblemen har aldrig förrsvunnit riktigt)

Vad kan det vara? Har nån av er häst haft "leverproblem" och vad visade proverna då och vilken åtgärd togs? Symptom/misstanke på leverproblemen?

Sv: Leverproblem på häst?

Många hästar har normalt lite gulaktiga slemhinnor, det är lätt att missta sig på vad som är normalt och vad som faktiskt är sjukligt. Bra att prover är tagna, då får ni ju svar svart på vitt.

De symptom du beskriver hos din häst är ju långvariga, dvs inget som uppkommit nu plötsligt. Om man tittar lite på symptomen för kroniska leverskador/sjukdomar så ses ffa avmagring och försämrad aptit. Kolik och nedsatt tarmmotorik är ytterligare symptom, liksom sk fotosensibilitet - dvs "brännskador" i hudens ljusa partier pga oförmåga att bryta ner klorofyll i gräset (reagerar med solljus). I vissa fall ses beteendeförändringar, ofta direkt efter måltid (lite diffust på grovfoderomvandlande häst) då giftiga nedbrytningsprodukter tar sig till hjärnan. Symptomen kan vara headpressing (hästen pressar huvudet mot väggen, huvudvärk?), hästen går runt i cirklar, vinglighet, gäspningar mm. Många hästar får rejält gula slemhinnor.

Han är faktiskt vinglig vid utsläpp efter maten första stegen, typ snubbalr ur boxen nästan. Sen är det borta när han kommit ut. Men har trott det beror på att han stått still i ett par timmar.
Han har även ett udda beteende efter han ätit. Speciellt på morgonen då han inte vill äta upp altt hösilage, så ställer han sig och vilar i stället sen så ställer han sig vid boxdörren och tuggar drar upp halm med huvet och kastar ut det genom boxen.
Och där är noll spring och stress i stallet och där är bara 3 andra hästar med och han kan ha kontakt med boxgrannen.

Det enda jag märker på sommaren är att han lätt får klåda i svansen, men på sommaren är han verkligen underbar. Lugn och glad. Men kan bli lite vinglig speciellt då gräset är som bäst och det är varmt. Då kan han vara vinglig men har trott det är av värmen och han är slö helt enkelt som en människa i sommern som ätit sig mätt.

Han blir även lätt sur i magen, men har aldrig haft kolik. Aptiten är väl sådär, det ska vara lugn och ro när han äter annars ratar han det sista kilot av hösilaget, han kastar sig iheller inte över maten som de andra i stallet. Visst han äter direkt men lugn och sansat och tar mkt längre tid på sig att äta än de andra hästarna.

Senast ändrad av en moderator:

fick inget svar idag får vänta tills måndag..

Är det vanligt att hästar har nån form av leverproblem?

Ge mariatistel om du misstänker leverproblem. Den stärker levern.

Har fått svaren nu, helt normala värden! De var något lite höga men inte över gränsen där det räknas som högt, men han var en liten bit under den i det normala. Vilket var helt okej och acceptabelt när de blir äldre (han är nu 17) Vet. rekommenderade b-vitamin (kommer dock inte ihåg vilken av b-vitaminerna) som var bra för levern.

Mariatistelolja är bra som nån sa...leverproblem kan dom ju få pga olika saker och ekollon är väl en av dom.

Måste bara fråga om detta med "örtmedicin" o mariatistel. Om en häst har "leverproblem" (vilket alltså inte var fallet hos Dundrets häst) så är det ju en synnerligen ospecifik diagnos.

Leverproblem kan vara allt från tumör till akut nekrotiserande infektion, parasitangrepp, överbelastning pga högersidig hjärtsvikt mm mm. Det låter så enkelt att man kan ge en och samma ört för alla dessa typer av lidanden? Kräver inte behandlingsrekommendationerna en mer specifik diagnos? "Allmänt stärkande" tycker jag inte är tillräcklig förklaring!

Förklara gärna tankesättet!

Något lite höga sas det ju....Hästen är ju genomgådd av veterinär och har ju inga direkta fel....mer än något lite höga levervärden.

Allmänt stärkande är väl en väl god förklaring.

Jag har inte gett en diagnos eller försökt att göra hästen frisk, bara ett tips i all välmening.

Vet rekommenderade B vitamin, jag mariatistel, men jag har inte tvingat hästägaren på något vis att ge det.

Hej!

Jag vill också förstå allmånt stärkande.. På vilket sätt då? På immunförsvar? På nåt annat sätt??

/ Lavinia, nyfiken

Sök på mariatistel :D

Allmänt stärkande för "levern" , var iallafall det jag pratade om i o m att tråden handlade om det.

Skönt att det inte va någon fara. Jag har haft en häst med leverproblem vilket inte upptäcktes fören det var försent.

Hittade henne i hagen då hon vinglade fram, fick in henne i stallet med nöd och näppe. Väl i stallet stog hon och ruskade på huvudet samt sparkade i väggen. Vet kom och vi trodde hon skulle behöva avlivas direkt då hon var i ett sådant dåligt tillstånd.

Vet behandlade med alla möjliga medeciner och hon svarade tillslut och blev iallafall lugnare. Men dagen efter körde jag henne till Slöinge djursjukhus.
Dom gjorde leverbiopsi och det visade sig att leven var i dåligt skick. Hon behandlades där i en vecka men proverna visade sig vara mkt dåliga när jag hämtade henne var hon nästan bara skinn och ben.

Hämtade hem henne pga av hon hade en föl på 3 månader vid sidan, han fick vänja in sig med dom andra hästarna över helgen och på måndagen avlivade vi henne.

Hon var fux med 4 vita strumpor och bruten bläs som gick ner över mulen. På alla ställen hon var vit kom det ut gul vätska redan på första dagen då hon var hemma och blev sjuk. Sedan släppte pälsen och allt ramlade av!:cry: Jag försökte byta badage hemma över helgen men när jag lindade av så följde hud med, jag fick linda på igen, det var HEMSKT!

Tydligen kan man leva symtomfritt med en lever som är sjuk under 75% går det över det så får man symtom.

Usch ja det var en hemsk upplevelse.
Mvh Hanna

Fast b-vitamin ges ju inte för att det är allmänt stärkande utan för att hästar med nedsatt leverfunktion ofta får b-vitaminbrist.

Allmänt stärkande är inte en bra förklaring utan ett svar att ge när man inte vet.

http://www.linnaeus.uu.se/online/lakemedel/tistlar.html

Vad är det som får dig att tro att jag inget vet ?

Jag vet att mariatistel är bra för levern, nåt annat har jag aldrig sagt. Varför käkar folk honung vid halsont, glass vid feber mm mm.

Ibland blir jag bara så jäkla trött på "er" som måste ha en hel vetenskap framför er bara för nån ger ett råd som inte passar just er....

Herregud, Relaxa......
VAD i mitt inlägg gör att det skulle vara så eländigt att föreslå mariatistel??? Kan du förklara det.

Senast ändrad:

Martha, du har helt rätt i att mariatisteln - Silybium marianum - har en leverskyddande effekt. Troligen genom att underlätta återbildning av vissa leverceller vid t ex alkoholskador. Hos människor finns en indikation för intravenös tillförsel vid flugsvampsförgiftning. Ett ämne med liknande effekt finns i vår nordiska Arctium Lappa – Stor kardborre. HH

Senast ändrad av en moderator:

Jag ifrågasätter inte mariatisteln som sådan, jag undrar bara på vilket sätt den skulle vara verksam. Vilket HH så tydligt klargjorde, tackar!!

Jag känner mig synnerligen relaxad, aningens trött på folk som inte tål att man är nyfiken och frågar...

Hej!

Och tack för vettigt svar! Fler såna så man slipper gissa, har sett alldeles för många hästar bli dåliga av nånting"som är allmänt stärkande och bra" för dom..

/ Lavinia, vars häst bara äter det nödvändiga

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: Habina
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 311
Senast: mily
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 132
Senast: tott
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 937
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka