Leverproblem hos hund

L

lmk30

Hej,
har precis fatt provsvaren fran ett antal blodprover som togs pa var hund (10-arig labradortik) med anledning av en misstankt autoimmun hudsjukdom som hon har haft till och fran i flera ar. Pratade tyvarr inte sjalv med veterinaren men tydligen ar det sa att proverna visar pa leversvikt :( . Antar att de maste ha matt leverenzymsnivaer, men vet inte exakt hur mkt forhojda vardena var.

Hur som helst: Ar det nagon som har erfarenhet av leversvikt hos sina hundar? Hur har deras svikt behandlats? Och ar det rimligt att forvanta sig att hunden kan leva ett dragligt liv i ett antal ar till? :confused:
Vore jattetacksam for svar!

Sv: Leverproblem hos hund

Har en bekant som fick en liknande diagnos på sin Labbe.
Köpte ett foder hos veterinären för dyra slantar (Specific CKD/CKW).

Hunden blev jättedålig akut.
Veterinären visste inte vad dom skulle göra.
Hon fick då rådet av en annan bekant att prova färskfoder.

Hunden mår nu ganska bra, men jag tror den får medicin.

Det konstiga är att veterinären sa att fodret skulle innehålla mindre protein, men hunden blev bättre av MER köttprotein...

Har hört att Hill's nu gör om sina kattfoder för djur med lever- och njurproblem.
Innan innehöll de lite protein och mycket kolhydrater, nu är det visst tvärt om...

Detta är antagligen inte till någon hjälp, men ställ många frågor till veterinären om h*n rekommenderar specialfoder.
Kanske är det inte alltid den bästa kosten?

Hej och tack for svaret! Veterinaren hade visst rekommenderat nagot specialfoder, men eftersom jag inte var med vid sjalva konsultationen vet jag inte det exakta namnet pa fodret hon foreslog. Jag antar att ett foder for leversvikt borde innehalla MER proteiner eftersom albuminsyntesen blir nedsatt om levern inte fungerar. Daremot borde ju ett foder for njursvikt vara formulerat tvartom, eftersom metabolismen av kvavehhaltiga foreningar (t.ex. proteiner) i ureacykeln inte ar optimal i sadana fall.

Hur gammal var din kopmis hund? Kan hunden nu leva ett nagotsanar normalt liv eller mar den pyton?

Och har du hort nagot om detta med levernedsattning ar nagot som framst drabbar labradorer (som t.ex. hoftledsdysplasi och andra rasbundna akommor) ?
MVH Linn

Måste bara får fråga; vad är albuminsyntes?
Albuminet (från ex kvarg) regelarar pH-balansen vet jag.
Men hur påverkar leversvikten detta?

Njurkost ska ju heller inte innehålla för mycket kolhydrater (och för lite protein) om man ser till människans behov.

Jag har ju ingen vidare kunskap om detta med leverproblem , men tar gärna del av den info du har!

Hunden jag känner mår riktigt bra.
Ska kolla med ägaren om hon (hunden) fortfarande äter medicin.
Hon är nu runt 8 år.
Skulle inte se henne som sjukare än andra labbar i denna ålder.

Levern ar det organ i kroppen som skoter den huvudsakliga syntesen av proteiner som t.ex. albumin (undantaget gammoglobulin). Aminosyror tas upp i tarmen, transporteras sedan till levern dar de sammanfogas till proteinmolekyler. Om man forestaller sig att leverfunktionen ar nedsatt ar det ju da naturligt att proteinsyntesen ocksa minskar. Om mangden albumin i plasma minskar sjunker det osmotiska trycket dari (alltsa plasma) vilket gor att vatten dras ut ur karlen och in i vavnaderna. Detta skapar s.k. odem, dvs. vatskeansamlin. (ursakta den nagot omstandliga forklaringen).

Hur som helst, ett hundfoder for leversvikt borde pga detta alltsa innehalla mkt proteiner, for att kompensera for den brist som uppstar i kroniskt nedsatt leverfunktion. Dessutom innebar ju den nedsatta proteinsyntesen att transportproteiner som transferrin och ceruloplasmin (binder jarn och koppar respektive) minskar vilket bor innebara att hunden borde ata kost som ar fattig pa dessa metaller eftersom de annars kan komma att ansamlas i vavnaderna och leda till toxiska ackumulationseffekter.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 142
Senast: niardasp
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 012
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Chew har blivit halt, av okand anledning. Veterinar tyckte det var onodigt att ga in med rontgen etc i dagslaget och rekommenderade tva...
Svar
6
· Visningar
1 579
Senast: vallhund
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 390
Senast: Inglorion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.