Leverförfettning hos kor

roadkilled

Trådstartare
Hur behandlas det och hur kan man förebygga?

Hittar inget svar så jag tänkte att bukebönderna kanske kunde vara till hjälp:)
:bow:

Sv: Leverförfettning hos kor

Det gäller att hålla ned energiintaget på kor som lätt blir feta. Om en ko är alltför fet i senare delen av laktationsperioden så är det ju väldigt stor risk för leverförfettning och kalvförlamning.

Kicki :)

Man behandlar inte leverförfettningen. Normalt sett går den över av sig själv. Vid allvarliga fall kan man dock få skador el sönderfall av levern.
En viss leverförfettning är normalt hos kor vid kalvning.
Viktigt både som förebyggande o vid uppkommen leverförfettning är att protein inte är för lågt i förhållande till energi.
PL

Precis som PL skriver så behandlas det inte. Att hålla bra balans med fodret är det man kan göra.

Kicki :)

Liknande trådar

Däggdjur Läste precis att SLU vill ha allmänhetens hjälp för att få veta vad älgen äter. De har i tidigare undersökningar sett att bärris är en...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: Cattis_E
·
Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
5 059
Senast: Luff
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 106
Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 055
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama