lever d-jel i släpet "uppvärmd och klar"

B

benito79

Hästen lever jävul i släpet, jag vågar knappt inte köra honom i släp

Han sparkar, hoppar, skuttar och krafsar, gungar... hela släpet gungar fram längst vägen.

Detta har jag hittils försökt med:
Köra sakta och försiktigt, bromas till lite lätt, stanna och kolla och köra vingligt över vägen.
Hästen har ej problem med själva lastningen, han lastar sig nästa själv. Han är inte intresserad av att äta kraftfoder när hon väl är där inne, men han står stilla tills det börjar rulla.

Han hade inte åkt så mycket transport när han kom till mig så jag lade mer mycket tid på att han skulle gå på transporten vilket har gett resultat.Han har bråkat, sparkat och "galopperat" i transporten hela tiden men det har blivit värre!

Har ett enkelaxlat värmlandsläp grönt 2001 och har bred bom bak (trekvarts),har planer på att köpa ett nytt ljus boggisläp men innan jag gör det vill jag höra om andras erferenheter då jag måste lägga ut en del pengar till att köpa en ny, pengar som jag egentligen inte har...

Tacksam för alla svar och erfarenheter

Sv: lever d-jel i släpet "uppvärmd och klar"

är det så att det bara händer när du svänger åt ett visst håll eller är det hela tiden?

Jag hörde om en häst som levde :devil: i transporten när man svänge åt höger. En kille fick i uppgift att åka med hästen i transporten och filma medans de åkte och prövade att svänga. I svängen galopperade hästen på väggarna. Det visade sig att det var något med ryggen som inte var som det skulle. det var länge sen jag hörde det här och jag kommer inte ihåg exat vad som var fel med hästen).

Har haft en häst som slängde sig mot väggen/galoperade/la sig ner i vänstersvängar. Han var jättelätt att lasta och aldrig några problem i högerkurvor och rakt fram. Men så fort man bromsade och börja svänga lite lite åt vänster så satte han igång. Det blev bättre om man åkte ofta med honom, men gjorde man ett uppehåll så började han om.

Vet inte vad beteendet berodde på...

Det var vad jag fick berättat för mig, väldigt udda beteende.

Han gör så hela tiden men mest när vi åker till träning/tävling. Han är väl trött när vi åker hem. Har märkt att det blir värre när jag åker på små vägar som är krokiga och ojämna och bättre när vi åker motorväg ( där är det ofta jämnt och rakt fram och jag kör i 70km /h

Jag åker ca 1-2 gånger i veckan men börjar dra mig för detta är såå jobbigt att inte veta om vi kommer fram lugnt. Lite pinsamt är det oxå när man kör genom små samhällen och alla stannar upp och glor för det sparkas så i transporten

Om du ska prova att byta till Boggi och vill ha ett billigt släp som ligger stilla på vägen så vill jag tipsa om Cheval liberte. DEn är ljus och luftig invändigt. LIgger ligga stabils och fint på vägen som en ny bil. Vi har kört med kamera i en cheval och hästarna märker knappt att de åker. Fölen gick runt och pillade hö från golvet medan vi körde...

Jag tror också på att du ska byta till en boggietrailer, det är en enorm skillnad att åka i, mycket stabilare.
När min häst fått åka boogie en enda gång gick det inte att köra honom enaxlat igen, det var alldeles för ostadigt, tyckte han.

En sak kan man konstatera när det gäller transportering av häst: -Alla är olika! Vi kör hästarna både med 2-hästars lastbil och boggisläp. Ett av stona måste ha vadderat täcke för hon slänger sig på väggen och skaver hål på höfterna samt svansen. En annan sparkar mot sin resekamrat så hon nästan slår över väggen. En valack hade från början väldigt svårt med balansen och krängde och for även när bilen stod still.
Detta gäller 8 av 10 gånger, plötsligt står alla som små ljus och åker så fiint! De flesta står bättre på hemvägen men det är ingen regel.
Resan kan gå till travbanan, hingsten, kliniken eller vart som helst, spelar ingen roll.
Vem vet vad som rör sig i dessa små huvuden?!

Min häst var svårlastad tills jag bytte släp, då gick det lättare att komma förbi problemet.

Bytte FRÅN enkelaxlad Värmlandsvagn till en extra bred och ljus Star trailer.

Inte många hästar som trivs i en liten och mörk värmlandsvagn, speciellt inte en enaxlad. :crazy: De skramlar dessutom något ofantligt.

Byt släp, ha hästen brett. Stoppa bomull i öronen så det dämpar ljuden och provkör igen.

Min tycker inte om att åka ensam, men blir bättre om jag öppnar lilla bakluckan så hon får sikt bakåt.
Håller också med de andra om att en enaxlat värmlandsvagn inte är det bästa valet för en sådan häst.

Prova ta ut mellanväggen, antagligen håller han på att bli bredåkare.
Annars är det kanske dags att byta släp.

Jag skulle börja från start, och försöka avdramatisera transport. Lastträna, lastträna och lasträna. Gärna med en situation som är bekväm för hästen, te x mat. Våra unghästar tränas på det sättet, vilket gör att de går in i lådan utan tjatter.

Sen skulle jag med den här hästen som du har, prova att köra utan mellanvägg och med ett lite längre grimskaft ifall hästen vill ta stöd med baken så finns den möjligheten.

Men hallå!!! Gick mitt inlägg spårlöst förbi? De av våra hästar som härjar gör det oavsett vad de färdas i, lastbil eller trailer.
Vi har både enaxlat och boggi, Kylinge, Boj och VV.
Den som är förbannad hoppar, skuttar, slår och härjar vilt så länge den har lust. Bilen kan stå still eller rulla, spelar ingen roll.
2 eller 3-hästars lastbil, mycket kompetenta chaufförer, lugna resor, snälla kompisar, hö och vatten serverat. Åka fram eller baklänges, brett eller smalt.
De flesta står som tända ljus och trivs med att förflyttas hit och dit, lättlastade är samtliga iaf på lastbil.
Den som hoppar på väggarna som värst, av som det ser ut ren ilska, ska den stanna hemma då?
Hon har avslutat sin tävlingskarriär och är nu dräktig men måste ändå transporteras.
Inse att hästar är individer och har olika åsikter om saker, dessa åsikter delas inte alltid av oss människor...............

jag hade provat att köra honom i ett större släp med mjuk mellan vägg. min häst skulle kunna putta släpet och bilen hela vägen till träning och tävling innan men nu har hon lugnat sej ordentligt sedan vi köpte en stor ljus boggi med mjuk mellan vägg. sammt att vi alltid kört sakta för att hon ska få en lugn åktur. men vi har märkt att man måste gör mkt med henne när man kör tex bromsa svänga lite å så så de aldrig bara går rakt för de e då de blir liv på henne.

min häst blir hysterisk när hon kommer in i ett litet släp. vi försökte få in henne i en kompis värmlandsvagn å hon total vägrade sen när vi väl "lyft in henne" var hon helt panik slagen när vi kom fram. Jag lastade ur å bad kompisen gå med hästen och jag åkte en runda själv i den på gårdsplanen för att s eom d eva någon skillnad från våran boggi.. ååå J*VLAR att d eva. den studsade, dålande, skramlade å hade sej. jag förstår min häst. skulle ALDRIG kunna ställa in någon av mina hästar i en enkelaxlad transport fler gånger. jo om det är av den nyare sorten och är stort och ljust + har mjuk mellan vägg.

Men hallå!!! Gick mitt inlägg spårlöst förbi? De av våra hästar som härjar gör det oavsett vad de färdas i, lastbil eller trailer.
Vi har både enaxlat och boggi, Kylinge, Boj och VV.
Den som är förbannad hoppar, skuttar, slår och härjar vilt så länge den har lust. Bilen kan stå still eller rulla, spelar ingen roll.
2 eller 3-hästars lastbil, mycket kompetenta chaufförer, lugna resor, snälla kompisar, hö och vatten serverat. Åka fram eller baklänges, brett eller smalt.
De flesta står som tända ljus och trivs med att förflyttas hit och dit, lättlastade är samtliga iaf på lastbil.
Den som hoppar på väggarna som värst, av som det ser ut ren ilska, ska den stanna hemma då?
Hon har avslutat sin tävlingskarriär och är nu dräktig men måste ändå transporteras.
Inse att hästar är individer och har olika åsikter om saker, dessa åsikter delas inte alltid av oss människor...............

Vem är du då, mitt svar var riktat till benito79 om du läser.

Trevlig ton, vem är du då?
Mitt svar riktar sig inte till någon speciell person, blir en aning frustrerad på att man tror att alla hästars beteende kan plockas bort genom olika materiella saker.
En del hästar är dumma att köra oavsett vad de åker. Motsägande, eftersom samma häst en annan dag står blick still i exakt samma fordon.

Man får pröva sig fram helt enkelt! Efter att ha testat olika varianter vill min ha på följande sätt : rikligt med hö, inte sitta fast, absolut inte stängd lucka bak samt stå smalt! Hästen är av modell större ( 166, 750 kg) och jag har ett enkelaxlat, gammalt tranesläp.Han har gjort sitt bästa tidigare för att sparka sönder de flesta trailers....

Liknande trådar

Träning Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 704
Senast: Ecalyptuz_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar