leva utan framtänder?

En kompis gamla häst har idag blivit sparkad på mulen så att han är helt förstörd, bara ett par tänder kvar, mulen sargad. Hästen är på väg till djursjukhus.

Kan en häst leva vidare och må bra utan framtänder?
Någon som har erfarenhet?

Sv: leva utan framtänder?

I min ungdom träffade jag på en new forest som fått just sin fram tänder utsparkade. Så länge jag kände honom klarade ha sig ganska bra utan dom om han fick foder som han inte behövde bita av. Vilket ju innebär att han t ex inte klarade sig på bara bete utan behövde tillskott.

En kamrats häst har inte mkt kvar av sina framtänder men klarar sig bra vad jag vet. Ska visst tävla EM nästa år, vilket iofs inte har med tänderna att göra men mår man inte bra kan man ju inte tävla alls.

Min halvblodshäst är 30 år och har bara en framtand kvar i överkäken! Han klarar sig bra med ett fåtal framtänder i flera år! Han måste ha långt gräs på betet eftersom han har svårt att gnaga nära marken! Tyvärr börjar även hand bakre tänder bli dåliga pga ålder och det är värre eftersom han nu börjar få svårt att tugga ordentligt = detta är hans sista sommar

Det är inte omöjligt. Framtänderna används ju till att kapa gräset, men det är kindtänderna som gör det viktiga jobbet att mala det till lagom konsistens för att svälja.

Med regelbunden tillsyn av tänderna och foder som hästen klarar av ska det nog gå att klara pållen.

Jobbar med en avelshingst (SWB) som numer är helt tandlös framtill. Har haft väldigt få framtänder i många år och är nu 24.
Problemet vid tandundersökningar är att man inte kan få in en munstege längre då den inte har några tänder att vila på och han blir väldigt medtagen vid sedering. Att beta går ju inte heller då han inte kan knipsa av gräset.

Har hållit hullet mycket bra och är pigg och glad trots tandlösheten. Har alltid tillgång till hösilage men får bara i sig ca 3-5 kg per dygn. Äter också mycket lucern, Groov 125 och linfrökaka, havre och mineraler som blöts upp till gröt. Småsmå bitar av äpple går också bra, dom står han och suger på som det vore karameller innan han äter upp.

Förlåt har ni själva sett att hästarna inte kan beta ?
För ofta använder de läpparna och tandbenet till betning ,dock kan inte gräset vara ordentligt ner betat .

Haft ett sto som klarade sig utmärkt utan tänder utan specialfoder , vilken gick som avelsto och tjocker var hon dessutom .
Inga problem att göda sig och föl ;)

Den ponnyn som jag kände till betade men han kunde inte göra det i tillräcklig mängd för kunna klara sig på bara bete. Utan han behövde tillskott av annat foder, även om han gick och pillade i gräs hela dygnet på sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
690
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 175
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Skottlossning på skola
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat