Leva sparsamt?

alazzi

Trådstartare
Misstänker att många här har bra tankar inom området. Inte vara toksnål utan "bara" mer ekonomisk. Ja, jag har koll på jämförpriser. Och försöker undvika lyxkonsumtion. Tyvärr har jag ständigt ont om tid som ensamstående mamma så maten består ofta av halvfabrikat eftersom tiden är knapp. Och jag kommer att köpa en cykel för att spara in på en del onödig bilåkning. Det kommer att vara bra för min ork och min ekonomi.

Häst...? Jo, jag vet. Häst har jag egentligen inte råd med, men jag vill försöka få koll på min ekonomi så att jag kan behålla min häst. Jag har en katt och en hund och visst de kostar lite i mat och kattsand. Katten blev sjuk nyligen och det gick ganska mycket pengar där.

I annan tråd konstaterar du att du ska inleda cykelliv med en utgift på minst?runt? 5000:- och det är väl kanske inte riktigt så man ska inleda ett sparsammare liv? Köp något som rullar helt enkelt, billigt. Om man ska förändra sin vardag för att få den mer ekonomisk så anser nog jag att de stora utgiftsposterna är lika viktiga att se över som de små. Granska dina försäkringar, abonnemang och gör en budget. Var hård mot dig själv, sitter man tajt till ska man inta strikt förhandlingsstopp med sig själv.

Ett bra tips för attt få en bild av sitt utflöde av pengar är att varje dag summera dagens utgifter. Då ser man ganska snart hur mycket som rinner iväg i småpengar som man "inte märker av" i större perspektiv men som ofta är drillade hål i ens ekonomi.

Jag har en app på telefonen där jag skriver in mina utgifter. Tyvärr har det inte gått att maila utgifterna till min mail så jag får väl nöja mig med att skriva upp allt.

Har du ett separat konto och kort för mat? Det tycker jag gör mycket för att få koll på de utgifterna och ofta får man även rabatt genom olika kundprogram. Att laga en portion extra och frysa in maten är ett bra sätt för de dagar tiden är knapp, vi har nästan alltid köttfärssås i frysen t.ex. och sen är det bara att komplettera med pasta eller potatis.

Misstänker att många här har bra tankar inom området. Inte vara toksnål utan "bara" mer ekonomisk. Ja, jag har koll på jämförpriser. Och försöker undvika lyxkonsumtion. Tyvärr har jag ständigt ont om tid som ensamstående mamma så maten består ofta av halvfabrikat eftersom tiden är knapp. Och jag kommer att köpa en cykel för att spara in på en del onödig bilåkning. Det kommer att vara bra för min ork och min ekonomi.

Häst...? Jo, jag vet. Häst har jag egentligen inte råd med, men jag vill försöka få koll på min ekonomi så att jag kan behålla min häst. Jag har en katt och en hund och visst de kostar lite i mat och kattsand. Katten blev sjuk nyligen och det gick ganska mycket pengar där.
Jag tänker som honung - de stora utgifterna är lika viktiga som de små, om inte viktigare. Kollade din cykeltråd och det verkar ju helt onödigt att köpa en cykel för att cykla till jobbet 1,5 km bort. Det tar ju en kvart att gå! Kan du ställa av bilen helt? Bilen är ju en ren lyxgrej om msn inte verkligen behöver den för att ta sig till jobbet.

Boendet är ju en stor utgift för de flesta. Har du bolån, kan du få ner räntan? Telefon - har du en dyr eller kan du byta till billigare? Numera ses ju ex iPhone som något som man "måste" ha - det är ju egentligen en lyxvara tycker jag.

Lunch ute kan vara en stor utgift. Lunchlåda sparar man mycket på.

I övrigt som honung skrev - försäkringar och abonnemang.

Jag har hittat lite appar som gör t.ex. att man kan få tillbaks pengar på vissa varor man köper. Nu går jag dock inte och köper marabou choklad bara för att man får fem kronor om man väljer att köpa den. Utan det ska vara matvaror jag använder. Hittills har jag plockat ut en liter mjölk t.ex. och fått tillbaks tio kronor på det, havregryn, glass, inlagd gurka. Tänker även när jag handlar i övrigt behöver jag det här verkligen? Kollar även igenom kylen rejält innan jag åker och storhandlar och planerar lite utifrån vad som redan finns hemma och kanske datumet går ut snart.

Det går att spara mycket på maten.
Det finns massor av snabb mat som inte är snabbmat (halvfabrikat).
Ett ex är pasta med makrill.
Koka pasta, töm en burk makrill i tomatsås i pastan, riv litet ost över och kasta i några oliver.
Krydda med oregano.
Tar c:a 10 min att göra och är oerhört billigt samt fullt med ohmega3-fettsyror.

Det finns massor med mat av samma sort som den.
Studenter brukar vara experter på det där.

Är inte pasta halvfabrikat om man inte gör den själv från grunden?
Bra fråga.
Jag tror att den inte räknas som det.
Den har hur som helst inte halvfabrikatens nackdelar vad gäller pris och konstiga tillsatser.

Kungsörnens snabbmakaroner ett svenskt grundämne, liksom Falukorv.

Jamie oliver har ett program som heter middag på 15 minuter eller nåt liknande. Möjligt att du får översätta det till engelska för att hitta recepten. Ser supergott ut och är bra mat.

Annars skulle jag tipsa om att laga mycket mat på helgerna och stoppa matlådor i frysen. Köttbullar är enkelt att göra stora lådor av. Pajer likaså om du har långpanna. Köttfärssåser, grytor osv. Man kanske kan ta med barnet (har för mig att du har ett barn?) i matlagningen och göra det som en trevlig söndagsaktivitet.

Bra fråga.
Jag tror att den inte räknas som det.
Den har hur som helst inte halvfabrikatens nackdelar vad gäller pris och konstiga tillsatser.

Kungsörnens snabbmakaroner ett svenskt grundämne, liksom Falukorv.
Pasta är halvfabrikat. Mat som är i princip klar men behöver tillagas är halvfabrikat. Falukorv är helfabrikat då den är färdig att äta utan tillagning. Grillkorv och scan köttbullar är samma sak.

http://jordtillord.wikispaces.com/Vad+är+hel-+och+halvfabrikat+i+avseende+på+livsmedel?

Jag har en app på telefonen där jag skriver in mina utgifter. Tyvärr har det inte gått att maila utgifterna till min mail så jag får väl nöja mig med att skriva upp allt.
Tag en skärmbild och prova att maila den bilden.
Soppor är gått och billigt. Köp köttfärs som du fryser in i 100gr storlekar. Sen är det bara att börja. Vatten och buljong. Potatis och lök. Kokas ihop. Stek den frysta köttfärsen och ha i den på slutet. Mejram brukar jag krydda med, samt salt och peppar. Plättlätt, snabbt och billigt. Jag brukar googla på olika grönsaker eller dylikt och sedan soppa, typ sötpotatis+soppa. Linser +soppa. Bönor+soppa. Köpt färdig mat oftast dyr.

Köttbullar är enkelt att göra stora lådor av.
Ännu enklare är att göra köttfärslimpa.

När det kommer till halv- och hel-fabrikat så är ju frågan varför man vill undvika dem.
Om det är den ekonomiska delen så fungerar ju både makaroner och Falukorv.
Men att påstå att man lagar mat från grunden när man gör korv stroganoff med makaroner blir ju litet fel.

Och så är det ju bra att komma ihåg att fiskpinnar kostar lika mycket som lax.
Och lax är lika enkelt att steka upp i pannan.
Jag äter då hellre lax.

Lax, kokt potatis och spenat tar inte mycket tid alls att laga.

Hur mycket pengar sparar du varje månad, och hur? (Här tänker jag rent sparande, inte "pengar som blir över". Regel: spara först, inte sist.)

Jag sparar vardagspengar på att göra en tredagarsmeny och handla två gånger i veckan. Tredagarsmeny är rimligt ambitiöst, det blir matlådor och ger utrymme för sånt som finns i frysen.

Jag köper ingenting som kostar mer än 500 kronor utan att sova på saken först.

Och efter att räkningarna är betalda och sparpengarna undanstoppade ger jag mig själv en ganska snål dagsbudget. Är det 30 dagar till nästa lön och det finns 3000 på kontot blir det 100 kronor om dagen, 700 kronor i veckan.

Egentligen så är första steget till lägre matkostnader (och alla andra kostnader för den delen också) planering, planering, planering.

Om måltiden kommer som ett hoppsan - vad äter vi nu då. Ja då blir det alltid dyrare.

Har man räknat ut vad man ska äta under veckan och har råvarorna hemma, matlådor med baser i frysen - ja då blir det garanterat billigare.

Storkok ger grytor som bara är att komplettera med potatis/ris/quinoa/pasta.
Det sparar oändligt med pengar.

Mat (här går det ofta att spara mycket):
* Rotfrukter är oftast riktigt billigt, och går att använda till nästan allting - antingen som utfyllnad eller som bas för måltiden.
* Skippa halvfabrikaten.
* Minimera köttet om du inte är vegetarian.
* Köp pasta/couscous/bulgur etc på Ö&B eller liknande i storpack.
* Laga storkok och frys in portioner.

Transporter:
Beror på vart du bor - men skippa bilen om möjligt. Åk kollektivt eller cykla.

Boende:
Är ju svårt att påverka om du har fast hyra med inkluderad värme och vatten. Annars kan du såklart aktivt spara på dessa. Om du har bostadslån kan ju strunta i amorteringen en period och bara betala räntan.

Övrigt:
Se över försäkringar, telefonabbonemang etc. Vad behövs? Finns det billigare alternativ? Har du exempelvis både fast telefon och mobil - behöver du båda?

Konton:
Det är bra med flera konton tycker jag - för att göra kostnaderna synliga, exempelvis;
Ett lönekonto (betala räkningar-kontot).
Ett sparkonto som fast autodragning varje månad på den summa du klarar att spara.
Ett matkonto, också med fast summa.
Ett "hopp-o-lek-konto" med den summa du har för privata nöjen.

Du har fått rätt många bra tips här redan.... Planering och kontroll över sina utgifter och inkomster är A och O. Bland det viktigare tycker jag iallafall är att:
  • du börjar föra en detaljerad kassabok. Hur mycket går åt till mat, kläder, bil, hästen, nöjen, öl/vin/sprit, godis etc... De där småutgifterna är ofta de som i slutändan blir rätt stora.....
  • Planera matlagning och inköp, Laga mat för 4 personer och frys in allt som blir över. Då finns det alltid en matlåda att ta ur frysen. Skaffa appen matpriskollen till din telefon så kan du se vad som är billigt/reas just i ditt närområde...
  • Se över alla dina abonnemang. man kan spara många hundralappar per månad genom att kolla att man har billigast möjliga el, försäkringar, telefon, bredband. Framför allt många betalar för mycket för sitt bredband... alla behöver inte max...;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 751
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 900
Hemmet Förutom storkok, vad är era bästa hacks för en smidig/billig/tidssmart vardag? Bästa städhacks kanske? Har börjat intressera mig för att...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 044
Senast: Korven
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka