Re: Leva på \"tränandet\"?
Jag är väl visserligen inte vad man kan kalla akdemiskt tränare (eftersom jag inte rider för Bent eller någon annan klassisk tränare regelbundet), men jag lever på hästarna. Egentligen är jag ju massör, men jag började hålla lite lektioner eftersom jag märkte att folk behövde det. Och det förvånade mig hur populärt det var... Folk kan lägga hur mycket som helst på träning, men är inte alltid lika villiga att se till att hästen har rätt förutsättningar först. För att generalisera något fruktansvärt :smirk:
Angående annonsering så har jag själv fått annonsera en del eftersom jag är "nyinflyttad" (sen ett år) där jag bor, och folk måste ju veta att man finns. I mina gamla trakter hade inte annonsering varit lika nödvändigt. Att leva på hästarna är svårt, och man kan ju ta olika vägar. Är man relativt okänd och vill leva på det på direkten måste man också kunna satsa väldigt mycket (mest tid, men också pengar). Är man däremot villig att ha det som extra sysselsättning kan man ju spendera 2-3 år på att bygga upp en kundkrets och inte behöva "satsa" lika mycket från början.
Det allra viktigaste är ju dock att man känner att man har något att ge. Att man kan lära ut det man vill på ett pedagogiskt sätt och att man har ett bra slutmål, men också att man vet sina begränsningar och kan lämna vidare ekipage som av någon anledning passar bättre med någon annan tränare.
Mina personliga åsikter och erfarenheter...
Mvh/Marie