Let's do this!

doleron

Trådstartare
Jag tänkte försöka mig på konststycket att sy, drömmen är att kunna sy egna showkläder, men jag går ut lite lugnare och börjar med en svanspåse :idea:
Jag har en symaskin och tråd, det jag inte har är mönster och någon som helst aning om vilket tyg som kan vara bäst (läs enklast :angel:) att använda, så alla ni som är händigare än jag, några tips?

Sv: Let's do this!

Vad kul! Svanspåse brukar väll vara i lycra eller liknande om jag inte har helt fel för mig. Menar du en helt vanlig påse eller sån man flätar in?
Att sy egna kläder är faktiskt inte så svårt som man kan tro. Och om man som jag inte har helt standard kroppsform så sitter det såklart mycket snyggare om man gör mönstret själv efter ens egna mått!
Jag har just (okej, ett antal månader sedan) sytt klart min första tävlingsskjorta, bara knappar och knapphål som saknas :) just det är ju bara så tråkigt att fixa... Så jag har istället börjat så på nästa!
Om du vill göra slinkys eller liknande i trikåtyg är ju bara problemet att det är svårt att få det att hålla med vanlig masking, du behöver en overlock till det. Om det inte är super stretchigt tyg kan det gå om man syr med smal sick sack söm, det är bara att göra en provbit först och se.

Jag hänger också på! :)

Jag vet inte om jag vågar mig på att sy kläder från scratch, men jag ska (som jag skrev i tävlingstråden) pimpa upp en svart skjorta.

Jag tänkte en vanlig påse i början, men steg två kanske kan vara en tredelad ;)
Tror verkligen jag börjar med något sånt och ser hur det går innan jag ger mig på kläder!

Men lycra you say.. Kanske får gå till tygaffären och kika vad dom har!

Ja jag såg att du skrivit det. Var ju också en smart ide! Kanske blir nått sånt för mig också beroende på hur svanspåsen blir haha

Jo, det kan ju vara rätt smart att börja simpelt, bara jag som slår på stort från början för att antingen lyckas eller komma på att jag är in way over my head xD Tror att det är lycra eller något annat stretchigt baddräkts-aktigt tyg, men som sagt jag vet inte hur det går att så dvs få det hållbart med vanlig maskin men hör med de i affären, de borde ju ha koll och tips!

KUL med en till sytråd ;-)

Jag syr endel, detta är dock det enda som finns på bild.
Svanspåsar har jag sytt i parti och minut, ROLIGT att kunna variera sig, endel är dock så glittriga att det sticker i ögonen :-D
Min stackars hingst har både med rosa hjärtan och massa annat lulllull på dom ;-)

Sadelöverdrag, svanspåsar, ryktpåsar, enklare showblusar osv. är sånt som jag sytt :-)

Mitt nästa projekt är en slinky, sen hade jag tänkt sy en "polokrage" att kunna ha som halstäcke i transport osv. :-)

312586_10150413192240752_519360751_10342936_1487585141_n.jpg

Och hur gör du när du syr i stretch tyg? Om du inte har overlock vill säga ;) Och att sy en hals är ju smart! Sadelöverdrag med om jag nu inta varit så lat att jag inte ens använder det jag har:angel:

Men vill man inte ha något lite kraftigare typ så det inte går igenom ifall hästen besämmer sig för att ligga i bajs eller rulla i lera?

Oj finns det en sytråd redan? Det missade jag :o

Men du som sytt massor, har du nå bra tips på vilka tyger som är smarta att använda och vad man bör tänka på när man ska ta sin symaskinsoskuld (typ)

Kraftigare tyg? Ingen aning faktiskt, den svanspåsen jag hade var lycra liknande, samma sak med huvor och sånt, har turen att ha en fux och en grullo, där ser man ju inte så tydligt om det går igenom eller inte :angel: Palominon jag hade var många år sedan så det kommer jag inte riktigt ihåg, det enda var väll att hennes svans var obotligt gyllengul även när den var nytvättad...

Ja men precis det jag tänkte! Spelar ju som ingen roll om det sitter en svanspåse om hästen ändå tänker fylla den med kiss = något grövre tyg kanske är smartare :idea:

Jag har sytt mina i bävernylon, står emot vätan ganska bra men är inte helt tät. Funkar fint!

Sydde 4 svanspåsar för 80.- :)

Och jag använda duschdraperi till svanspåsen! :idea:

Ska också försöka pimpa upp lite skjortor.. Men jag har nästan inget tålamod what so ever , så jag får ta det i omgångar ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 987
Senast: fejko
·
Utrustning vet att det funnits fler liknande trådar, men hittar dom inte nu, och vad jag minns var det mest täcken o sånt som syddes i dom...
Svar
1
· Visningar
1 397
Senast: lizan
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 834
Senast: Luff
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 979
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar