Letar hoppsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zeena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 678
Z

Zeena

Har idag en Appalosa Golden Star som passade kanon för hästen för tre år sedan. Men nu ligger den för nära, trycker på skuldran. För mig har den egentligen aldrig varit bra, hamnar i baklut och stolsits och har ofta ont i ryggen efter att ha ridit i den. Verkar som sadeln har breddat sig och sjunkit ner mer. För hästen har egentligen musklat sig otroligt mer än fär 3 år sedan.

Hästen har mkt manke och INTE rak rygg.

Har provat en Stubben Lantino som jag sitter mkt bra i, den sitter ok på hästen men han gillar den inte till 100 %. Dessutom ger den så lite stöd.

Har också provridit en Kieffer Donau Som jag tycker ger bra stöd (som jag vill ha). Och den sitter bra på hästen.

Både dessa sitter enligt sadelutprovare bra.

Vad finns det mer för sadlar som ger liknande stöd som Kieffer Donau?

Och som passar häst med mkt manke och inte rak rygg.

Tips emottaget!

Sv: Letar hoppsadel

Kieffer Donau är väl rak?

Om sadeln trycker längs ortspetsarna och ligger i bakvikt är den för liten.
Om du hamnar i stolsits kan det bero för att det är för lite stöd eller att den är för liten för dig och du behöver en större sits.

Zaldi Royal passar mer böjd rygg och har stora stöd. Små i sitsstorlekarna (17½=17")
Passier PSL är nästan helt rak och passar en ganska rejäl manke. Stora stöd och långt framskuren kåpa.
Stubben Siegfried CS passar rakare rygg men inte helt rak rygg, har mediumstöd men kan beställas med större och med mer framskuren kåpa. Stora i storlekarna. Flatback.
Stubben MF hopp Special passar mer svankrygg har stora stöd.

Zeena skrev:
Har idag en Appalosa Golden Star som passade kanon för hästen för tre år sedan. Men nu ligger den för nära, trycker på skuldran. För mig har den egentligen aldrig varit bra, hamnar i baklut och stolsits och har ofta ont i ryggen efter att ha ridit i den. Verkar som sadeln har breddat sig och sjunkit ner mer. För hästen har egentligen musklat sig otroligt mer än fär 3 år sedan.

Hästen har mkt manke och INTE rak rygg.

Har provat en Stubben Lantino som jag sitter mkt bra i, den sitter ok på hästen men han gillar den inte till 100 %. Dessutom ger den så lite stöd.

Har också provridit en Kieffer Donau Som jag tycker ger bra stöd (som jag vill ha). Och den sitter bra på hästen.

Både dessa sitter enligt sadelutprovare bra.

Vad finns det mer för sadlar som ger liknande stöd som Kieffer Donau?

Och som passar häst med mkt manke och inte rak rygg.

Tips emottaget!

Jag har samma problem. ungefär iallafall. Min lättar på hästens rygg i mitten. vilket gör att det blir punkt tryck fram och bak.
Så det är bara att leta nu sadel. :angel:

Min har också hög manke men ingen rak rygg. :idea:

Funderar hur en zaldi star kan tänkas ligga? Har just nu en henri de rivel men den ligger som sagt inte bra längre.. nu lånar han min andras hästs stubben sadel men jag tycker den är för stor för han. klumpig på något sätt för han e bara en ponny.

kieffer skulle jag iaf inte rekommendera. Har för mig att deras sadlar var raka i bommen för jag har testa sådana förut men dom låg inte bra. Sen gillar jag inte deras stöd heller för jag tycker man får jätteont i benen.

till min andra har ajg en stubben MF. rekommenderas varmt om du har en stor häst. För på ponny tycker jag den blir väldigt klumpig.

hoppas många har sadel tips på sadlar som bara ngt svänga ryggar o höga mankar :)

*lånar*
Hur kan du påstå att en Kieffer passar din häst bra, samtidigt som du säger att hästen "har INTE rak rygg"!!? :crazy:

Glöm Kieffer, glöm en hel del Stübben, Zaldi, Albion och alla sadlar med kilbossor. Det är Prestige som passar bäst på svankiga hästar (även County kan funka). Det finns jättemånga Prestige-modeller att valja mellan, du hittar helt säkert en du också gillar, som är i rätt bomvidd för hästen.

Jag är heller inte så förtjust i Golden Star, hade den till min pensionär, men nu har jag en Prestige Sidney. Paris och ParisD är också toppen! :) Gå in på www.prestigeitaly.com och kolla.

Sadelutprovaren sa att den låg bra. Men jag tycker den ligger för nära manken när jag sitter i den. Får knappt in ett finger.

Provred den igår igen och den är så himla skön. Jag får ta ut sadelprovaren igen och kolla nogrannare. Kanske kan den stoppas lite så den kommer upp. Alternativt mindre bomvidd??
Den jag testat är inte stoppad på länge och jag har ingen aning om vilken storlek det är på bomvidden.

Diabolical_Kitten skrev:
Zaldi Royal passar mer böjd rygg och har stora stöd. Små i sitsstorlekarna (17½=17") Stubben MF hopp Special passar mer svankrygg har stora stöd.
Zaldi Royal är inte en hoppsadel. Det är en allroundsadel mot hopp. I övrigt håller jag med dig om att Royal resp MF kan passa på häst med svängd rygg. MF ger mycket bra stöd vid hoppning.

Lita INTE på sadelutprovare, många är inte alls så kunniga som dom utger sig för.... :crazy:

Kieffersadlarna går att värma om bommen på,om du behöver annan bomvidd!
Kan annars varmt rekommendera Passier PSL som ger fantastiskt bra stöd.Även på dessa sadlar kan man ändra bomvidd(eller rättare sagt Passierfabriken).
Gillar annars Kieffers hoppsadlar som ger bra stöd vid hoppning.
Lycka till!

Möjligt att den behöver stoppas om eller bomändras. Min Prestige som är ett halvår fick sadelmakaren stoppa om fram.

det finns ju massor av prestige sadlar, köp en storlek som passar dig så kommer du inte sitta i stolsits.

Visst kallar Zaldi den för allround, men jag tycker faktiskt att det räknas som en hoppsadel snarare än en vanliga allroundsadel då den har stora klossar både fram och bak. Allroundsadlar har oftast inga stöd alls och har oftast djupare säte.

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i... 2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: Oknytt
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31