Sv: Letar gammal tråd
det visade sig att texten var borttagen men nu ligger den uppe igen på
www.jea.se
BESTRAFFNINGSTEKNIK
Vi strävar ju efter att arbeta med positiva metoder, även om jag vägrar använda uttrycket "mjuka" eftersom detta mera för tankarna till barnprogrammen på 70-talet vilka lett en hel generation vilse i pannkakan. Särskilt i inlärningsfasen så vet vi att ingenting annat än positiv förstärkning ger en äkta inlärning, alla andra metoder går ut på att skrämma till lydnad.
Men ibland funkar det bara inte.
Man försöker o försöker, man vädjar o vädjar, men hunden vill inte lägga sig på kommando.
Då återstår till slut bara att berätta för den att den bara är en hund, coh att det finns lägen då de helt enkelt ska lyda.
Det är då bestraffningstekniken kommer in i bilden, och här nedan följer en allmän beskrivning av hur man läggaer upp sånt. Bestraffning ska planeras minst lika noga som belöning.
Rulla ihop en dagstidning ganska hårt, säkra den med tejp så att du får nåt som likanr en batong. Observara att du inte får välja hårdgummi, trä, eller dylikt.
Om det xvis gäller läggande så har du batongen i höger hand, hunden sitter vid din vänstra sida.
Ge kommando "ligg!".
Om hunden inte direkt lyder så höjer du batongen med armen rakt upp o drämmer den så hårt du kan i huvet på dej.
Samtidigt uttalar du mantrat "nästa gång ska jag inte ställa orättfärdiga krav på min hund, och planera träningen mycket bättre".