Letar efter hbl. hingsten som har "ALLT" ;). Tips?

pastejja

Trådstartare
Hej alla!

Jag letar efter en hoppstammad hingst som hoppar riktigt ruskigt bra, med trevliga gångarter, som naturligt sätter bakbenen under sig(alltså han ska inte trava m bakbenen efter sig). Han ska vara över 165 cm. Helst ej skimmel eller ha FÖR mycket tecken på benen.. Han ska vara trevlig och lämna trevliga och ok stora avkommor. Och så ska han ha bra fertilitet.

Funderade lite på Alcatraz, men har inte träffat en enda avkomma till honom, och har aldrig träffat hingsten, bara sett honom på bild, och han är ju fasligt grann, men jag vet inte hur han rör sig. Fertilitet?

Camiell-Flamingo Z.. lite skeptisk på att det står "tappar ibland sina bakben något". Ser fin ut i videon på Flyinges hemsida.

Ja det finns ju så många fler. Skulle bli glad om ni kunde höra av er med era sypunkter på hingstarna.

Mitt sto..163 cm, ädel, något framtung, trevliga gångarter.. hoppar RIKTIGT bra.. och är mycket alert och trevlig. Något kort och något brett ansatt hals. Hoppstammad, men linjerna finns knappast representerade bland de svenska hingstarna.
/ Pastejja

Sv: Letar efter hbl. hingsten som har "ALLT" ;). Tips?

Come Back II, Casir Ask, Carano, 3 mkt bra hingstar som lämnar såväl mkt hopp som mkt bra bakbensaktivitet i gången, Dock är både Casir och Carano skimmlar och comeback är brun dock lämnar han ofta 4 vita strumpor (vilket jag absolut inte ser som negativt utan tvärtom men smaken är som baken....)
Men som sagt vill man ha det bästa så får man skita i vilken färg de har är ju inte den som skall prestera. Säger jag som inte gillar skimmlar och har 2 redan och kommer säkert att ha 4 nästa år. En bra häst har som sagt ingen färg.

På flyinge har du ju flera hingstar som hoppar och rör sig bra, Quite easy, Santa cruz,Camiell mm.

Oj mitt svar försvann nog på vägen.. Jag har inget emot skimlar eller hästar m mycket tecken, kan tycka att de ser riktigt trevliga ut, men av någon anledning så drömmer jag om en brun häst, med lite mindre tecken. Men om det nu kommer ut en föling i någon annan färg så är den himla välkommen den med! Huvudsaken är att den är frisk o sund! :) Om det nu ens blir något föl, det vet man ju aldrig..

Tack för förslagen på hingstar, ska kolla närmare på dem :)

Har ridit en och sett fler Come Back II hästar. De har otroligt trevlig modell och står i uppförsbacke. Bakbensaktiviteten på den jag red var inte att klaga på. Dock vet jag en del som inte är så positiva till Come Back II-avkommor i högre nivå av hoppning. Vet inte närmare varför, kanske brister kapaciten på många.

Briar är hoppstammad och har ruskigt bra gångarter, åtminstone traven och galoppen ;) Hans hoppbetyg på bruksprovet var 99/89. Avkommorna har fått höga poäng både på hoppförmåga och gångarter.

Hejsan!
Jag har egentligen tänkt ungefär som du i mitt val av hingst.
Jag kom iallafall fram till att jag ska använda New Balance 971 med följande motivering:
En gedigen hoppstam (Indoctro - Sit this one out xx - Nimmerdor) men han utbildas och tävlas i dressyr av Pernilla André och hon rider nog inte vad för skräp som helst. Han är brun med väldigt lite tecken...och passar mig i pris.

Kolla på honom på
www.hageby.nu/newbalance.htm

MVH//granger

SanchoPancho skrev:
Har ridit en och sett fler Come Back II hästar. De har otroligt trevlig modell och står i uppförsbacke. Bakbensaktiviteten på den jag red var inte att klaga på. Dock vet jag en del som inte är så positiva till Come Back II-avkommor i högre nivå av hoppning. Vet inte närmare varför, kanske brister kapaciten på många.

Dom äldsta avkommerna till CB II är 8 år i år (har själv en av denna årgång) och de var inte så många detta år, så det kan inte vara så många som hunnit upp i de högsta klasserna i hoppning ännu. Sedan är det så att det är inte så många som finns på hoppbanorna då det (speciellt i Danmark) är mkt mkt mer pengar att göra på gångarter. Vet flera CB II hästar som sålts som gångarts hästar för över ½ miljon utan att vara så jättehögt uppe i klasserna. Tyvärr är det ju samma hästar som har dessa otroliga gångarterna som hoppar bäst också, just för att de har en enorm bakkärra och de hamnar som sagt sällan hos hoppryttare tyvärr, dock är CB II hästarna ofta mkt skarpa i temperamentet och går inte riktigt på räls utan kräver lite mer av ryttaren, men när de använder allt jävlar anamma åt rätt håll då jäklar är det inte många som slår dem.

Carano och Casir ger mkt stabilare temp, men fortfarande mkt bra gångarter och de hoppar hus. Båda dessa hingstar ger även bruna avkommer, framförallt sett ganska många efter Carano (har en brun själv efter honom med minimal stjärn och en låg vit str), så chans att få en brun finns på alla tre.

CB II finns nog tyvärr inte tillgänglig i Sverige (tror inte där är någon som tar in på honom just nu men kan ha fel) så där får man lasta och köra över bron till Danmark. De andra två finns importör på.

granger skrev:
Hejsan!
Jag har egentligen tänkt ungefär som du i mitt val av hingst.
Jag kom iallafall fram till att jag ska använda New Balance 971 med följande motivering:
En gedigen hoppstam (Indoctro - Sit this one out xx - Nimmerdor) men han utbildas och tävlas i dressyr av Pernilla André och hon rider nog inte vad för skräp som helst. Han är brun med väldigt lite tecken...och passar mig i pris.

Kolla på honom på
www.hageby.nu/newbalance.htm

MVH//granger

Har faktiskt inte sett en enda "rolig" avkomma till honom, utan alla har varit lika tråkiga som sin far som jag tycker varken är extraordinär i gång eller hopp.

Görel skrev:
Briar är hoppstammad och har ruskigt bra gångarter, åtminstone traven och galoppen ;) Hans hoppbetyg på bruksprovet var 99/89. Avkommorna har fått höga poäng både på hoppförmåga och gångarter.

Men om man just är ute efter bakbensaktiviteten så är Briar ju inte rätt hingst. Det är ju en av hans sämre bitar.

Carte D'or har jo gitt både dressyr og hopphestar.,Kanskje mest hopp.. :bump: Han gir vel også ganske edle avkommor?

gylle skrev:
Har faktiskt inte sett en enda "rolig" avkomma till honom, utan alla har varit lika tråkiga som sin far som jag tycker varken är extraordinär i gång eller hopp.

Jag har bara sett hysteriskt NB avkommor med kort hals :crazy: Bor ju nästan granne med ägaren till NB så jag har sett en del av dem nu och är tyvärr inte imponerad. Jag valde bort honom direkt av det jag sett nu.

Sedan kan jag också rek Carano :love: Att jag har en mkt trevlig individ e. Lesotho som är bror med Carano gör väl sitt. Men jag hade i dagsläget valt Carano helt klart

gylle skrev:
Men om man just är ute efter bakbensaktiviteten så är Briar ju inte rätt hingst. Det är ju en av hans sämre bitar.

Eller ryttarens... Har ngn sett JB rida en häst med bra bakben i trav? Jag såg Briar en gång i Globen och j-lar i min låda vad han travade så jag tror faktiskt inte att det är Briar det brister hos.

Jag tycker att detta är en intressant diskussion.. Härligt att folk har lite olika smak, hur tråkigt hade det inte varit om alla hästar såg lika dana ut ;).

Som det känns nu är jag mest sugen på Alcatraz :love: .. På trots av att han har lite mer tecken än jag tänkt mig. Han verkar ju ha fått många fina avkommor. Någon som har någon erfarenhet av honom?

Jag har ett sto som är på seminering nu. Ska använda Alcatraz. Tycker han verkar jätte trevlig!

Jag blev så glad när jag läste att han skulle vara i Sverige i år, så det är nästan synd att inte ta honom. Har tyvärr inte sett en enda bild på någon avkomma men själv ser han fin ut, kolla bara videon!

Som sagt.. Har inte bestämmt än, det är inte ens mitt sto, men jag är väldigt engagerad eftersom jag ägt henne en gång, och om jag har ruskig tur, o gott m flis ;), så kan jag kasnke köpa loss fölet i framtiden :).

Hoppas verkligen att ditt sto blir dräktigt, det är mycket som ska stämma för att det ska bli ett föl :). Vad har du för sto?

gylle skrev:

Jag har faktiskt övervägt Briar.. ganska kraftigt, tycker det är kul att han har svensk stam, och att han fick så bra poäng på hoppningen på bruksprovet, men jag funderade på om han inte var för "öppen", och det verkar som det är fler som tankt samma.. men det är ju svårt att säga vad som är hästen naturligt och vad som är ryttarens "bedrifter". Det är ganska kul att se hur de olika elitryttarnas ¨(dressyr) på något sätt ser likadana ut. Jag slår vad om att Kyra hade kunnat rida fram en supertrav på en åsna ;). Ulla Håkanssons hästar har alla gått i den berömda kroken, och det var säkert modernt på sin tid, men inte nu, och jag kan tänka mig att hennes hingstar säkert är jättefina, men nuförtiden vill man inte ha en häst som går på det sättet. Ingen kritik mot Ulla, hon är duktig, men stilen passar inte den moderna dressyren(enligt mig). Alla Lussans hästar ser ut som svävande dansörer.. Nåja, jag ska erkänna att jag inte sett alla deras hästar, men de jag har sett.

Det är ju det som gör det så svårt när man ska välja hingst, en duktig ryttare kan ju rida ihop en häst m dålig bakbensaktivitet, och då syns det inte när den rids. Jag hade exempelvis inte kunnat ana att Camiell-Flamingo Z hade fått kritik på att han tappade bakbenen. Han ser hur balanserad ut som helst på videon. Superläcker! Ska bli spännande att se hans föl!

Har hon blivit seminerad med honom ännu ? Hur såg spermerna ut ?

Hälsningar Helen

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 335
Senast: Jate Volim
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 668
Senast: HMQ
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 424
Senast: moonstruck
·
Islandshäst Hej! Jag skulle vilja ha lite hjälp i letandet efter hingst åt vårat sto. Det är första gången jag själv ska ta föl, men hon har haft...
Svar
3
· Visningar
1 336
Senast: valvis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka