Letar den ultimata stallhunden.

Blandrastik

Trådstartare
Villken tycker du att det är?

Lagom i storlek.
Inte vara utpräglad jakt, så det inte försvinner en stallkatt.
Eller så att rådjuren kan få vara i fred på ridturen.
Inte vara en arbetande hund, matte har ju dock ett visst fokus på hästen och hinner kanske inte aktivera med tex vallning också.
Vara lagom social, den får inte morra på nåt korvätande barn på tävlingsplats, men den behöver inte vara "tjenis" med alla.

Fler bra "stallegenskaper"?

Sv: Letar den ultimata stallhunden.

bra stallegenskap måste väl vara att inte ha för lång päls?

Jag fick upp en ras i huvudet direkt!! men har glömt vad den heter... ska googla lite och återkomma...

Nu hitta jag den: Australiensk Kelpie... MEN tror kanske den är lite för krävande än vad du ville ha det...

Senast ändrad:

Ja, just det pälsen.

Ja, den har jag också funderat på eller en Aussie, men jag har ju som sagt inga får. Den kanske får psyk-bryt och hittar på egna uppgifter. Ska googla lite själv på den rasen.

Vad tror du om en dansk/svensk gårdshund?

Jag tycker den passar in på alla dina krav, en eventuell nackdel är att de är ganska frusna av sig när det är kallt men annars är pälsen lättskött och passande för en stallhund.

Själv får jag hem min gårdshund i januari så jag kanske inte är rätt person (än ;)) att tala för gårdshunden men jag vet att det finns många på buke som har dansk/svenska gårdshundar så någon av dem kanske skriver utförligare än jag i tråden. :D

den får inte morra på nåt korvätande barn

Hah... vilka problem jag hade att förstå den meningen... Kor-vätande... vadå, kissa på kor? Menar hon då kossa, eller kor i kyrkan?:confused::o

Jag är trött idag...

Vad sägs om korthårig collie?
Dalmatiner?
Pinscher?

Hah... vilka problem jag hade att förstå den meningen... Kor-vätande... vadå, kissa på kor? Menar hon då kossa, eller kor i kyrkan?:confused::o

:rofl:Du är inte ensam, jag satt oxå och funderade, va menar hon tänkte jag, fattade intenting:rofl:vilken idiot man kan vara:crazy:

Själv har jag en golden, funkar super!! Han är cool lugn, är med överallt lös, går inte fram till andra hundar utan min tillåtelse, fryser inte vid vinter, har respekt för hästarna, helt klart den ultimata stallhunden!
Jag har oxå en schäfer på ingång, ska bli spännande och se vad det blir av den!

Senast ändrad av en moderator:

:rofl:Du är inte ensam, jag satt oxå och funderade, va menar hon tänkte jag, fattade intenting:rofl:vilken idiot man kan vara:crazy:

Ja jag var inne på ko-vältande barn också en sväng, tänkte att TS kanske stavat fel, men det lät ju för bisarrt... :D

Den hund jag förknippar med stall är en Jack Russel.

Whippet såklart:love: håller sih kring sin flock, det vill säga du...så lämnar inte stallet i första taget, efter lite träning så jagar de inte katter heller, de är de för fega för. Har grym pli på min vovve så han jagar inte när vi är ute och rider, och det bästa av allt, han kan springa flera km brevis dig när du är ute och rider utan att bli trött:)

Jag är trött idag...

Vad sägs om korthårig collie?
Dalmatiner?
Pinscher?

Ha ha, korv-ätande ungar som skriker, ingår i varje tävlingsplats.
Korthårig collie, ska kolla.

En kortklippt mellan/stor pudel, golden, labrador eller en collie

Senast ändrad:

Jag har två Tervueren, båda hänger med i stallet
Ingen av dom jagar katten....nåja de är intresserade men katten fräser på dom och då anser de att det inte verkar vara en god idè..:)
Båda följer med på ridturer och körrunder dock bara en åt gången.
Ingen av de två jagar vilt, eller rättare sagt de gör det när jag går med dom, men inte när vi rider eller kör.(Eller cycklar)
Då har de fult upp att hänga med och är helt fukserad på det.

Käner också rätt många med Belgare som har hunden med i stallet.
Dock! Det måste påpekas ta reda på mycket om rasen om du skulle vilja ha en Belgare, det är en speciel ras det går inte att förneka...

Det här kankse låter lite korkat:

Men vilken vallhund har minst vallegenskaper, om man räknar bort schäfer.

Som någon sa, golden.
Jag har växt upp med flat coated retrivers - fantastiska hundar!! Kan varmt rekomendera dessa. Dock väldigt sociala, men tiken vi hade gick bara fram till folk när vi sade att det var okej. Är väl en uppfostringssak skulle jag tro.

Annars gillar jag även dvärgschnauzer !

Lycka till med hund-letandet.

Måste ju ha täcke såklart, då fryser den inte:) Ett bra specialsytt täcke som är varmt och gott är ju det allra bästa, men de tål mer än vad man tror, fast självklart kan det ju bli lite kallt i stallet såhärårs och då är ju ett gosigt täcke bra att ha!LIgger ihopkurad i halmen och myser för det mesta...stjäl en morot lite då och då och går på allmän upptäcksfärd kring stallet. Det bästa av allt är att de älskar att följa med och rida, motion är de bästa dom vet!

Sommaren är helt klart whippens årstid, men min tycker även att snö är skoj:)

De är helt klart så himla bra att ha med i stallet, man behöver aldrig oroa sig för att de springer bort!

Den hund jag förknippar med stall är en Jack Russel.

Precis va jag skulle säga, inget slår en JR i stallet, dom är grymma mössfångare, tåliga (man kan tappa saker och trampa på dom utan att dom går sönder) dom kan lätt följa med på ridturer (våra var med vid snabbjobb m. travhästarna) dom är lättskötta och världens charmtroll:love:

Stallkompisen har två dalmatiner och de är perfekta stallhundar. Väldigt observanta runt hästarna. Stallets ena ponny är smådjurshatare. Skojar inte när jag säger att hon vill bokstavligt talat hoppa och ta död på allt som rör sig. Men dessa två hundar accepterar hon. Väldigt sociala, utåtriktade och glada hundar. Morrar absolut inte på korvätande barn. Troligare att de sätter sig brevid med världens fjäskigaste och snällaste ögon. Dalmatiner verkar vara väldigt mutbara hundar :rofl: De kräver inte några långa promenader eller enligt kompisen eller en massa aktivering.
Min nästa voffsing blir nog en prickig en ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka