Leta någon som vill tävla min häst?

A

anni0001

(såg nu att rubriken blev lite fel, jag har ingen tävlingshäst själv, har bara en liten bebishäst - tänk det mer som ett citat. Är inte ute efter nån tävlingsryttare som sagt ;) )

Hejsan. Läste just en tråd om en tjej som köpt en ponny och där alla undrade varför hon inte köpte en häst "eftersom hon inte får tävla ponnyn pga åldern" men tjejen vill inte tävla helt enkelt och det verkar få många att lyfta på ögonbrynen. Nu gäller detta inlägg inte henne utan rent allmänt om tävling. En del hästar är ju helt enkelt så bra så de borde få chansen att visa upp sig men ägaren själv vill inte rida / har inte råd att anlita proffs.

Hur är det där ute egentligen - finns det talangfulla ryttare som skulle kunna tänka sig att betala startavgifter, resor etc för att tävla någon annans häst?!
Dvs ägaren tränar o utbildar hästen, fodrar den o gör allt som vanligt och sen kommer en medryttare och rider den ibland och sen tävlar den och står för de kostnader som blir vid tävling och erhåller premier osv så länge det är på normal nivå. (vi pratar inte elithäst här...)

Medryttaren får chans att rida en talangfull häst med kapacitet utan att behöva betala för stall, foder, träningar, utrustning etc eller lägga ned tid 7 dar i veckan året runt - men måste betala lite för att komma till start.

Hästägaren får hästen uppvisad för allmänheten och får lite cred för vad denne lagt ut i träning osv.

Sv: Leta någon som vill tävla min häst?

Hm, det hade varit helt ok för min del så länge det är på låg nivå och för skojs skull. Däremot, kommer man uppemot LA-Msv så innebär det en rätt rejäl värdeökning på hästen, som då denne "medryttare" stått för i princip själv. Och får inte ut något vid en försäljning. Så då skulle jag vilja ha till något slags avtal, antingen att hästen inte kommer säljas utan finns tillgänglig för medryttaren så länge denne vill, eller att den blir delägare och får % vid ev försäljning. Man vet aldrig vad som händer, ägaren kan bli tvungen att sälja och då står "medryttaren" där helt utan häst och har lagt ut massa pengar på den.

Tycker det är många som lånar häst/lånar ut sin häst för att få den tävlad.

Personen som lånar häst har antagligen inte tid/råd att ha en egen tävlingshäst och då är det ett billigare alternativ.

Ägaren till hästen tycker antagligen inte det är så kul att tävla eller inte har tid men tycker att det är bra miljöträning och roligt att se hur långt hästen kan gå.

I mitt fall är jag inte så tävlingsintresserad längre, är bara med på någon klubbtävling då å då för att fylla ut startfältet typ :)

Förrut när jag var medryttare till väldigt fina och välutbildade hästar tävlade jag mer och tyckte det var superkul :) Jag fick tävla så mycket jag ville då ägaren inte var speciellt tävlingsintresserad och dessutom hade småbarn så hon lufsade mest i skogen och tyckte det var det bästa med hästeriet.

Om min medryttare nu skulle vilja träna/tävla så får hon det, sålänge det inte
blir så att jag måste avstå min ridning för att hon ska träna/tävla i någon större utsträckning.

Jag har aldrig skrivit något kontrakt med tidigare ägare och inte heller nu med min medryttare om att det skall utgå någon ersättning till medryttaren av att den kanske utbildar och höjer värdet på hästen.
Jag har utbildat/ridit till de flesta av de medryttarhästar jag haft som sen sålts, dock har jag alltid haft företräde att köpa om jag vill till ett vettigt pris.

Förstår inte riktigt varför medryttaren ska ha betalt för att få låna en häst och ha roligt med? Visst har man ju lagt ut pengar på träningar/tävlingar men det är ju minst om inte mest lika mycket för sin egen skull som för hästens skull. Men i jämförelse med vad ägaren får bekosta för att ha hästen iordning för att medryttaren ska kunna rida/träna/tävla så är ju det en såå pass mycket större del än några träningar/tävlingar...

Senast ändrad:

Fast om det är ägaren som tränar och utbildar hästen, så är det inte medryttaren som stått
för det själv, snarare tvärtom. Tävlingsryttaren har fått glida in på msv på en räkmacka.

Jag har gjort det. På sätt och vis i alla fall. Ägaren ägde fortfarande hästen, betalade hennes stallplats, hennes foder, hovslagare, veterinär och försäkring. Allt annat gjorde jag.

Skötte henne i stort sett själv, det var bara jag som red henne, tränade hoppning med henne (jag stod för träningskostnaderna, men ägaren körde mig dit) och det var även meningen att detta skulle utvecklas och innefatta tävlingsridning också.

Dock satte en ridolycka stopp för det, så efter det har jag bara ridit hästen en enda gång. Hade det inte hänt är det mycket troligt att jag fortfarande ridit den hästen, då jag trivdes bra med henne. Det enda är att som det utvecklat sig de sista åren hade det aldrig funkat med mig och ägaren i dagsläget.

absolut finns det människor framförallt många yngre ponny ryttare som vill ut och tävla men som inte har egen häst. tittar vi istället på ponnytravet så är det otroligt vanligt att man lånar en ponny och kommer ut och tävlar, men även att man hjälper till med viss träning hemma.

jag ser det som ett ge och ta utbyte. en människa som vill tävla som inte kan ha häst får ut och tävla ect samtidigt som ägaren få ut sin häst på tävlingsbanorna och värdet höjs kanske.

vem det är som utbildar hästen till tävlingsnivå är en helt annan fråga och andra premisser kan göra utifrån det.

sen är det som med medryttare, betalningsfrågan får var och en göra upp om så att parterna är nöjda.

Men det är ju ägaren som utbildat och tränat hästen genom alla år i detta "fall" , som står för precis alla kostnader utom just startavgiften - som IronWill skriver - medryttaren kanske glider in i MSV på en räkmacka utan att ha lagt ned vare sig mycket tid eller pengar. Då tycker jag inte att medryttaren har rätt till någon förtjänst vid försäljning heller, men visst, någon tusenlapp kan ju ryttaren få för att den varit snäll o tävlat hästen om man har ett riktigt gott samarbete osv.

Pulkaskurk - ja men precis. Det är lite så jag tänker. Att ägaren kanske ändå vill ha en BRA häst att rida när den väl rider och tränar, men har inte intresse att kuska land och rike runt för att tävla.
Jag är lite sån, jag vill gärna träna och utbilda hästar (har tränat många andras hästar genom åren så kanske det är anledningen, jag är inte "född" på tävlingsplatsen) Men bara för att jag inte vill tävla så innebär det ju inte att jag heller "bara" vill hålla mig med en medioker häst på en LC-nivå.

Varför jag funderar lite är för att det är så mkt prat om att medryttare ska ha BETALT för att rida någon annans häst - jag tycker ju att medryttaren får chans att rida o pyssla med en häst utan vidare ansvar eller kostnader. Att det är "lönen" för mödan så att säga, att den gör ägaren en tjänst men lönen är att just få chans att rida och pyssla utan att det kostar multum som en häst faktiskt gör!

Som att tävla. Vilket supererbjudande vore det inte att få chans att tävla en häst som är helt klar för LA-MSV utan att själv ha lagt ned en enda träningstimme eller en endaste peng?! Inga långa år med tragglande av grunder utan bara att sitta upp, känna sig för och sen ut o glänsa på tävlingsbanan?

Men vore det så att jag som ägare sitter med en stjärnhäst som knappt är utbildad och kräver att medryttaren först utbildar och tränar hästen 5 dagar i veckan i flera år och sen tävlar den och sen säljer hästen för 200 000 utan att medryttaren får ett korvöre, då är det nog mer utnyttjande än "ge och ta" för då har ju medryttaren kostat på hästen all utbildning och all tid.

Det är ju såklart ett helt annat scenario, och kanske inte så vanligt heller. Sen är det ju också så att en häst som är utbildad till msv har ett värde, en som har startat och kanske gjort det bra har ett helt annat. Men absolut, det är väl en kanondeal att få tävla på en startklar häst! Jag missade den lilla raden om att ägaren står för utbildning och faktiskt också tränar...:)

ingen fara :)

Nä det var lite det jag oxå ville kolla, om det finns några som gör så, om det är vanligt eller inte. Jag skulle nog själv kunna tänka mig anlita någon som tävlar min donna i framtiden då jag har småbarn och ont om tid att tillbringa hela helger på tävlingsplatsen - samtidigt som jag vill visa upp min häst (om hon nu verkar vara nått att visa upp :angel:)

Någon mer som har erfarenhet av detta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 590
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 817
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 764
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
2 987
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka