Less på hopprädslan!

M

Moej

Nu har jag varit hopprädd hur länge som helst och jag är så less.
Jag kan hoppa hinder på 20-30 cm men då är jag riktigt rädd och hoppar bara ett skutt, sen törs jag inte mer.
Nån som vet hur man får bort den där rädslan?

Hästen min är alltid först osäker på mina minihinder, sen travar hon det fortaste hon kan och när jag tänker "nu hoppar vi" viker hon av tvärt, sen tar hon och springer allt vad hon kan i traven igen och så hoppar hon. Då hoppar hon som att hindret vore 1 m högt, och jag med min dressyrsadel dunsar i ryggen på henne.
Tips på hur jag ska få henne att sluta rusa så?

Sv: Less på hopprädslan!

Att hon viker av sådär tvärt är förmodligen på grund av din egen rädsla. Jag brukade rida en häst som verkligen var superkänslig för sådant. Man var tvungen att vara 100% sansad och bara fokusera på hindret utan minsta tvivel alls. Det tog mycket tid, men när jag hade lärt känna hästen utan och innan så gick det mycket bättre. Kanske känner du inte din häst tillräckligt, eller så kanske ni inte litar på varandra till 110%? Att hoppet känns som en meter högt är nog bara för att du är osäker, eller också för att hon känner din rädsla så väl och själv blir rädd.
Gör såhär när du ska få ner hästen i lugn och sansad trav: gå in på många små volter innan hindret, de tvingar hästen att sakta ner. Det kan hjälpa om du galloperar (lungt och sansat) ett par varv först, så att den får springa av sig. Annars är det bara att vara lugn och ha stadig kontakt med bettet så borde hon också lugna ner sig.

Det är helt säkert pg.a. min rädsla, hon hoppar jättebra och jättesäkert med orädda ryttare, men med osäkra hoppar hon knappt. Fast hon är riktigt pigg mot hindret och hoppar högt även med orädda ryttare.

Jag har ju hoppat mycket förr, men inte med henne. Funderar om jag skulle "gå några steg bakåt" och endast rida cavaletti med henne ett bra tag i skritt och trav tills jag känner mig alldeles säker på min sits och henne, sen bara en vanlig galoppbom och tillslut små hinder. Då tänkte jag släppa tyglarna med ena handen och ta ett ordentligt mantag, och eftersom jag är rädd att rycka henne i munnen om jag tappar balansen tänkte jag länga tyglarna så jag inte har en chans att rycka henne i munnen.

Hur tycker du det låter?

Gör som jag, ta jobb hos en fältävlansryttare och jag lovar dig att efter några månader är det inte lika läskigt med vanliga banhinder längre...;)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: Verdandi
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 019
Senast: Lycan
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka