Sv: Less på att behöva försvara mitt val!
*KL*
Jag har kunnat följa en(eller i ett fall två) individer från flera generationer bondkatter för att de funnits i släkten eller bekantskapskretsen. Tyvärr var jag för liten för att veta något annat än att kattungar är söta när jag eventuellt kunde påverka något. Katt 1 är stammodern för linjen, katt 2 avkomma till henne osv.
1. Inte helt stabil i temperamentet, kunde t ex attackera mot ansiktet. Fick flera kullar, vad jag kan minnas med 1-3 kattungar. Blev gammal men vet ej exakt hur gammal.
2. Supermysig katt med kanontemperament. Fick två kullar med 3 resp 2 levande ungar, i båda fallen även dödfödda ungar. Fick vid 13 års ålder för högt tryck i ena ögat som opererades bort, tre år senare blev det samma sak med andra ögat vilket ledde till avlivning.
3. Ytterligare en väldigt trevlig och mysig katt. Fick en kull med 1 unge. Avlivades vid ca 6 års ålder pga tumörer.
4. Uselt temperament, kunde t ex hoppa upp mot benet och bita så hårt att blodet rann, konstant skygg och aggressiv. Svår att könsbestämma även för veterinär. Fick en kull med 4 ungar. Avlivades pga att undertecknad krävde att den åtminstone kastrerades och ägaren kände att han ändå inte hade tid för den.
5 + 6. Hane, supertrevligt temperament. Avlivad vid två års ålder pga återkommande epilepsiliknande anfall som snabbt blev värre. Ingen obduktion gjord. Hona, även hon med trevligt temperament men lättskrämd och trots mycket anstränging inte rumsren(hon har både låda och kattlucka). Hon är född med en tå för lite på en framtass, vilket gör att hon haltar om hon går på exempelvis grus.
Jag har svårt att tänka mig att det här är något unikt exempel på hur det ser ut bland bondkatter - men inget av det här är något som kommit till något försäkringsbolags kännedom, ögonoperationen på 2 gjordes trots avsaknad av försäkring. Naturligtvis finns det mängder av friska bondkatter, men jag vill gärna kunna följa linjer bakåt och vara säker på att hälsotester gjorts om jag ska köpa en kattunge. Jag kan mycket väl tänka mig att ha bondkatt igen, men i sådana fall blir det någon från ett katthem, jag tänker inte stödja någon som låter sin katt få ungar bara för att det är gulligt.