Less på att behöva försvara mitt val!

Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

I de där lägena har man två alternativ:

a) förklara lugnt och pedagogiskt varför man gör som man gör.

b) skita i idioterna.

Jag får gliringar från en kollega för att jag har innekatter. Själv har han en okastrerad hankatt som är på drift veckor i taget och producerar kattungar:mad:. Hans förra katt var en okastrerad hona som sprutade ur sig ungar "för barnens skull".:mad: Men var gör ni av alla ungarna då, undrade jag. "Vi ger bort de vi kan och resten åker vi till veterinären med".:smirk:

Och han klagar på MIG:crazy:

jo jag upptäckte att hon hade skrivit det:angel:

b) skita i idioterna.

Jag får gliringar från en kollega för att jag har innekatter. Själv har han en okastrerad hankatt som är på drift veckor i taget och producerar kattungar:mad:. Hans förra katt var en okastrerad hona som sprutade ur sig ungar "för barnens skull".:mad: Men var gör ni av alla ungarna då, undrade jag. "Vi ger bort de vi kan och resten åker vi till veterinären med".:smirk:

Det DÄR däremot är DÅLIG katthållning & borde vara straffbart! :mad:

Måste det vara antingen eller hela tiden?

Jag skulle aldrig ha innekatter men mig gör det inget om nån har det.
Anser inte att jag är okunnig utan att jag har en annan åsikt bara.

Det är samma visa oavsett om man har djur eller barn.
Får sällan kommentarer varken om mina katter eller min häst, kanske för att de märker att det inte biter? Och att mina djur faktiskt mår bra?

Tyvärr är det en hel del "sånt" folk som klagar på mig med. Jag säger inget om människors val att ha utekatt, så länge de ser till att hålla djuren på ett bra sätt. Att släppa ut fertila katter är nog bland det lägsta man som kattägare kan göra i mina ögon. Jag vill dock inte bli osams med personer i min närhet så jag brukar försöka påpeka lite fint de gånger en katt springer bort, eller du katthonan fått kull, att det kanske vore dax att kastrera snart.

Tja, det finns bra och dålig innekatthållning och bra och dålig utekatthållning. Så visst är där nyanser.

Men jag tar ingen skit från nån som håller utekatter på det viset som jag beskrev, jag tycker precis som Bansan att det är urdålig katthållning:cry:

Det man ska akta sig för är att döma andra, respektera deras åsikt så är chansen större att de respekterar din. Att kalla någon okunnig är som att be om mothugg.

vad rör det då sig om, i de fallen jag tar upp om inte okunskap?

Hej hej,
Jag förstår... tror att det alltid kommer att vara så, o jag kan säga att jag till en början hade svårt att förstå det här med innekatt... jag är uppvuxen på landet där våra katter har kattlucka och kan springa ut o in som dom vill, jag har alltid trott och tänkt att det är det bästa för katten, trodde inte att en katt kunde må bra inomhus... Men sen flyttade jag till stan för några år sen, och vad saknar jag allra mest? jo katt så klart!
Så jag började läsa o läsa på många olika sidor och i böcker om innekatter och har nu förstått att katter kan må minst lika bra innomhus o att dom även kan trivas minst lika bra i lägenhet som i hus osv... så nu letar jag med ljus o lykta efter "min" katt:) som kommer att få bo med mig i min lägenhet!

Sen vad gäller raskatter (oavsett ras) så har jag också hört många säga att man är knäpp som tänker betala flera tusen för en katt när man kan få andra gratis... visst man kan få katter gratis, men man fastnar ju för en katt o kanske speciell ras som passar en själv och ens personlighet..
Själv har jag fastnat för bengalkatten, dom e ju ganska dyra, men för mig är det värt det o jag tänker fullstandigt skita i vad andra tycker, att ha en katt som jag passar med är helt klart viktigare än andras åsikter, det är ju mina pengar... jag har bla haft häst hela mitt liv, har aldrig hört ngn klaga på att man köper hästar för flera tusen!
En häst myser inte med dig dygnet runt, busar med dej, sover med dig, hästar skadas oftare o lever oftast inte lika länge som en innekatt, så vad är det som är så konstigt att petala några tusen för en katt som ger en minst lika mycket som ex en häst eller hund?

jag köper iaf inte mina djur för kilopriset, som folk tycks tänka att det handlar om!

vad gäller sönder avlade katter! ja det är hemskt när det går för långt, men detta är ju ett helt annat problem, det rör sig om i stort sätt alla sorters djur, för att inte tala om väldigt många hundraser!

stå på dig!!:banana:

Jag har aldrig stött på den attityden, däremot är det ofta folk verkar få för sig att de måste "snacka ner" sina huskatter bara för att jag har raskatter.

"Nä, inte försäkrar jag katten inte. Det är ju BARA en bondkatt."

"Nä, jag vaccinerar inte kattungarna som du gör. Det är ju BARA bondkatter."

Jag vet inte om det är så att de förväntar sig någon slags nedlåtande attityd från min sida så det är därför de gör så? :confused:

Ett annat mycket "bra" skäl till att man oftast väljer en raskatt är att den SKA vara vaccinerad, registrerad, ID-märkt innan leverans och oftast är dom dessutom redan försäkrade då... även innehusisar brukar vara vaccinerade och ID-märkta vid leverans...

Det är mycket man "sparar" mot att skaffa sej en gratis bonnis....
som dessutom oftast har parasiter m.m. som kostar veterinärräkningar det första dom gör...

Men det tänker inte folk på...

b) skita i idioterna.

För barnens skull??? För att de ska lära sig att djur är leksaker som man inte behöver ta ansvar för då?:crazy:

Påminner mig om när vi skulle köpa katt senast - svarade på en annons och fick till svar att deras barn hade bestämt att kattungarna måste säljas till barnfamiljer, för att de var så söta. Således kunde vi två vuxna inte få köpa någon katt.:crazy:

Jag anser att det är en annan åsikt.

Du tycker det är hemskt med fertila katter ute, jag anser att aveln som producera extrema raser som din är felaktig.

Vi tycker olika. That's it.

Dålig djurhållning gillar nog ingen men det är skillnad på vanvård och en annan vård också.

För barnens skull??? För att de ska lära sig att djur är leksaker som man inte behöver ta ansvar för då?:crazy:

Exakt vad jag svarade. "Vad lär sig barnen av det? Att man producerar djur som man sen tar död på?"

Naturligtvis blev svaret att barnen aldrig fick veta vart kattungarna tog vägen. Och jag tror för övrigt inte att han tog dem till veterinären för att avliva dem, jag tror att han löste det själv:crazy:

Jag anser att det är en annan åsikt.

Du tycker det är hemskt med fertila katter ute, jag anser att aveln som producera extrema raser som din är felaktig.

Vi tycker olika. That's it.

Dålig djurhållning gillar nog ingen men det är skillnad på vanvård och en annan vård också.

OT, men på vilket sätt är devon rex-avel dålig? Devon rexen ser möjligen extrem ut, men det finns ingenting i devon rexens egenskaper eller med dagens avel som på något sätt är dåligt för hälsan.

Vad är det jag gör fel när jag föder upp devon rex? Vad är det som är mer fel med det än att släppa ut katter och låta dem föröka sig som de vill (med syskon, föräldrar, katter med polydaktyli, katter utan svans, katter med HCM eller PKD etc.)?

Fattar inte att det ska vara så svårt att ta ansvar för sina djurs avkommor. Tycker det är förkastligt att låta katterna få ungar man sen slår ihjäl.
Jag lyckades förmedla en bondkattsunge till min kompis som har den som innekatt, den trivs hur bra som helst (vet ju inte om ngt annat). Gården den kommer ifrån tokvägrar att kastrera sina katter (katter får ju som bekant inte kosta ngt), de slog ihjäl några ur kullen och sparade en av varje färg som de försökte hitta hem till, annars skulle de slå ihjäl dessa också.
Trodde knappt mina öron när jag hörde att de funderade på att slå ihjäl kattungen min kompis skulle ha istället för att låta den växa upp som innekatt då de tyckte att den skulle bli "för evigt olycklig", typ..
De kom fram till att katten skulle ju "i alla fall ha ett lyckligt minne från barndomen när den var gårdkatt" och släppte ovilligt iväg den..

Ja, det är förfärligt trist. Visst, det kräver en hel del eftertanke att ha innekatt.

Men att producera ungar bara för att ha ihjäl dem? Jag tycker att det är oetiskt, man skapar inte ett liv för att ta det. Så skulle man inte göra med några andra djur men som vanligt kommer katter lägst på statusskalan.

Utseendet visar att det är en väldigt vinklad avel som pågått.
Jag tycker inte det är ok med incestavel heller men utegång betyder inte automatiskt det. Två fel ger inte ett rätt heller.

Intressant vart tråden har gått.
Problemet var alltså inte att ts blev ifrågasatt utan att just hennes åsikter blev ifrågasatta?

Ja, det är förfärligt trist. Visst, det kräver en hel del eftertanke att ha innekatt.

Men att producera ungar bara för att ha ihjäl dem? Jag tycker att det är oetiskt, man skapar inte ett liv för att ta det. Så skulle man inte göra med några andra djur men som vanligt kommer katter lägst på statusskalan.

Åter igen... WORD :bow:

Okunskap kommer här :angel: hur ser en Devon ut?

Tycker det inte är något fel på att köpa lite dyrare kattraser. våran perser har mycket mer personlighet än vad våran bonkatt har, dom är mer framavlade för sällskap helt enkelt, har noll koll på hur man jagar. Å själv vill jag oxå ha en innekatt å då brukar oftast inte en bonkatt funka, för dom blir tokiga av att vara inomhus om dom har fått gå utomhus någon gång i sitt liv.

Vad e det för fel på karln? Han är ju deltagande i ett stort problem, att det finns för många katter som inte har ägare å mår dåligt och förhoppningsviss får ny ägare via katthem om dom lyckas komma in ens.

Förstår verkligen inte varför han ska klaga på dig, skicka hem en film till han hur det går med alla dessa katter han hjälper till att producera kanske han ändrar sig. Dina mår ju prima där dom är.

Liknande trådar

Kropp & Själ Glöm klimatförnekare, rasister, gubbslem, flat-earthmänniskor, foliehattar och allt vad det nu må vara som provocerar skiten ur folk nu...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 791
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 391
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25