Less på att behöva försvara mitt val!

Sv: Less på att behöva försvara mitt val!

Dom flesta sjukdomarna som finns på raskatter finns ju även på huskatter. Att använda försäkringsbolags statistik är vilseledande, raskatter är oftare försäkrade än huskatter och får oftare än bättre veterinärvård samt obduktion. Alltså det är procentuellt fler raskatter som får en ställd diagnos än huskatter, många dör hemma utan att ägarna tar reda på varför.

Så att basera en åsikt på utlösta föräskringar är att få helt felaktig syn på det hela.

Min Fia var huskatt. Hon var född i ett hus på landet, förvisso, men ingen bondgård. Och hon bodde i ett hyreshus med mig.

Hade hon bott på en gård på landet hade hon för mig varit bondkatt, ni gjorde hon inte dte och var alltså en huskatt.

Men det är mitt tankesätt :p

Jo vi försökte ju med det men tyvätt så rymde hon. Så det finns ingen som vet vad som hände med henne.

Hehe å jo persern försöker jämt på skorna, tur att vi klipper klorna på han :D

Ah en till som kallar dom för bonkatter bra det :)

Jo, fast tapeterna var nog lite väll att gå på, det var brorsans katt. Ska man dra hela historien så var det brorsans ex katt som fick gå ute tills den vart ett år sedan så blev hon allergis å då fick min bror den. Slutade med att vi gav bort den till en annan familj fast tyvärr så drog hon. vi kunnde inte ha den tillsammans med våran bonkatt för dom gick inte ihop. Lite tråkigt hade varit läckert annars dom var ganska snarlika i utseendet.

Det där med tapeter tror jag snarast varierar från katt till katt. De tre katter jag känner så var det såhär:

Katt 1: Utekatt, kan gå ut så mycket den vill. Bondkatt.River tapeter.
Katt 2: Innekatt, får gå ut några veckor om året. Bondkatt. River inte tapeter.
Katt 3: Innekatt, har just fått börja gå ut. Raskatt. River inte tapeter.

Vad är det som förutsätter att det hela tiden är grannen som köper en kattungen och släpper ut den?

När jag bodde på landet kom katterna överalltifrån, var inga som var släkt.

Nej jag har ingen större insikt i just Devon Rex. Jag har däremot arbetat på ett försäkringsbolag och sett vilka skumma sjukdomar raskatter drabbas av.

Det behöver inte vara så, men ofta är det så.

Har du läst Anne-Marie Nilssons "Kattens sjukdomar"? Om inte, gör det. Då kommer du finna att det finns en del skumma sjukdomar som än så länge bara har uppdagats hos huskatter också. Sedan vet du säkert lika väl som jag att försäkringsbolagens statistik inte är helt rättvis, den gäller ju faktiskt bara för de katter som är försäkrade hos dem och som redan sagt, raskatter försäkras i större omfattning än huskatter.

Är du sedan inte insatt i devon rex ska du kanske inte uttala dig om aveln på dem heller. Några skumma sjukdomar drabbas de inte av och inavlade är de inte heller.

Statistiken visade att bondkatter oftast dör direkt (trafikolyckor) medans raskatterna behandlas för diverse olika sjukdomar.

Men hur många bondkatter drabbas av kroksvans, FIP och alla andra konstiga sjukdomar jag har aldrig hört talas om.
Tex kejsarsnitt är extremt vanliga på vissa raser, är det en bra avel?

Ang antalet katter som försäkras så är det en större majoritet av raskatterna som försäkras kontra bondkatterna. Däremot finns det fler bondkatter försäkrade än raskatter.

Hänger ni med?

Jo det har redan framgått utav tråden redan.

En liten fråga bara. Har du statistik på det där? D.v.s. lite siffror. Tycker nämligen att vi har en hel del raskatter här i sverige.

Statistiken visade att bondkatter oftast dör direkt (trafikolyckor) medans raskatterna behandlas för diverse olika sjukdomar.

Men hur många bondkatter drabbas av kroksvans, FIP och alla andra konstiga sjukdomar jag har aldrig hört talas om.
Tex kejsarsnitt är extremt vanliga på vissa raser, är det en bra avel?

Jag känner till flera huskatter som drabbats av FIP, men det beror antagligen på att jag hänger på flera kattforum. Däremot är
FIP inte lika vanligt hos huskatter som hos raskatter men det beror ju på sättet katterna hålls.

Kroksvans har jag adrig stött på hos raskatt, däremot svansknick men det finns hos huskatter också.

Och huskatter behandlas för konstiga sjukdomar men är de inte försäkrade får ju ni på försäkringsbolagen reda på det. ;)

Avel på katter som inte kan föda naturligt är givetvis inte alls sund, men den är inte heller vanlig.

Och jag vidhåller att så länge inte procentuellt lika stor del av huskattpopulationen försäkras och statistikförs kan man inte påstå att de i allmänhet skulle vara friskare heller.

Som sagt, sätt dig ner och läs Anne-Marie Nilssons förteckning över "rasbundna" sjukdomar så kommer du finna att det finns mycket skumt hos huskatter också.

Frågan är hur många av de huskatter som dör i FIP som kommer till obduktion? Jämfört med hur många av dom som dör i FIP som kanske dör hemma, i skogen eller i en lada eftersom många katter drar sig undan när dom mår dåligt?

Din statistik kan ju bara säga hur ett större antal försäkrade huskatter resp raskatter dör. Inte hur det ser ut i verkliga livet. Ta med dom över 100.000 hemlösa katterna och dom som bor på bondgårdar/i stall där ägarna inte tar dom till veterinären utan istället skjuter dom eller inte hinner se att katten blir dålig för att den går iväg.
Det handlar säkert om hundratusentals katter som inte finns med i din statistik där, dom flesta av dom huskatter.

just FIP håller jag med om att det även kan drabba huskatter.
Alla de andra skumma sjukdomarna + kejsarsnitten däremot..

Nu är vi väl på väg mot skyttegravskrig och det tänker jag inte delta i men det finns en fråga i sammanhanget som jag undrar över:

för mig verkar det som om raskatter får mindre kullar än bondkatter. Är kullen 1-2 ungar tycker jag mig se att det handlar om raskatt, är det 6-7 verkar det vara bondkatt.

Om det är så: betyder inte det nåt? Typ att aveln är inte helt sund, därför begränsar djuren själva antalet ungar.

Vad är skumma sjukdomar då?
Kejsarsnitt vet jag inget om hur pass det drabbar katter, gissar att de huskatter som drabbas ofta dör och därför inte syns. Många av kejsarsnitten beror ju på att ungen hamnar fel, inte pga att den är för stor eller så.
Min Yogas mamma är snittad, Yoga hade brått ut och hamnade rakt över utgången. Knappast nått som är rasrelaterat, eller hur?

Jag tror det mer beror på gener. Samt storlek på ungarna förstås. Inom min ras är ungarna ofta stora och kullarna ligger på kanske snitt 4 st/kull. Ibland händer det dock att det blir stora kullar eller små kullar. Dom orientaliska raserna har väl oftare större kullar.

Jag vet inte om jag tror det beror på sundhet. Jag vet många huskattkullar med 4-5 ungar, så om det verkligen skiljer så mycket som man kan tro vet jag inte.

för mig verkar det som om raskatter får mindre kullar än bondkatter. Är kullen 1-2 ungar tycker jag mig se att det handlar om raskatt, är det 6-7 verkar det vara bondkatt.

6-7 ungar är väl väl mycket även för bondkatter. Tycker de flesta bondkattskullar verkar landa på 4-5 ungar men det är även ganska vanligt med mindre kullar än så.

Inom min ras tycker jag även där att antalet ungar verkar variera mellan 1 och 6 ungefär men vanligast är 3-5. (Helt ovetenskaplig undersökning)

Håller med ovanstående talare om kejsarsnitten. Huskatter som får ungar är ofta betydligt sämre övervakade eftersom det oftast rör sig om "hopsan-kullar" än de högt efterlängtade raskatterna. Det leder till att raskatterna kommer till vet och snittas om nåt går fel medan huskatten kanske ligger och dör i en vedhög.

Senast ändrad:

Nu är vi väl på väg mot skyttegravskrig och det tänker jag inte delta i men det finns en fråga i sammanhanget som jag undrar över:

Om det är så: betyder inte det nåt? Typ att aveln är inte helt sund, därför begränsar djuren själva antalet ungar.

Är inte säker på att det är så - kan det där med att bondkatter "alltid" får sex-sju ungar tänkas vara skräckpropanda från de som inte tycker man ska avla alls på huskatter? "Och sen kommer du att stå där med sju kattungar, hur ska du kunna hitta hem till dem?"

Förstagångsföderskor får väl sällan stora kullar, där är 2-3 väl mer normalt. Det tror jag gäller oavsett ras. För en katt som fått fler kullar håller jag med Haukur om att 4-5 känns mer normalt.

3-5 är ett mer medelmått på en kull. Raser där man regelbundet får små kullar eller har honor med förlossningsproblem har problem, det håller jag absolut med om. Minskad kullstorlek kan ju dels bero på inavelsdepression, dels på att man helt enkelt selekterat fel. Kullstorlken antas ju vara till viss del ärftlig. Mer än 6-7 ungar innebär oftare problem, i en kull som inte får hjälp dör de svagaste, annars får man stödmata.

Väljer man en avelshona är moderslinjerns egenskaper av stor vikt, jag skulle aldrig köpa en hona från linjer med mer än ett enstaka fall av problem.

Hos de flesta raser är kullarna stora, dödligheten bland ungarna mycket låg och förlossningsproblem extremt ovanligt. Jag känner många uppfödare som har fött upp i 25-30 år utan ett enda fall av veterinärhjälp under förlossning.

FIP beror på virus (coronavirus närmare bestämt) så att det skulle bero på avel eller vara rasbundet kan man ju bara glömma. Diagnos kan bara ställas säkert genom obduktion, och väljer man att inte kosta på katten obdusktion vet man alltså inte...

Coronavirus är vanligare i stora kattgrupper eftersom de återsmittar varandra hela tiden (som att ungar på dagis blir förkylda oftare), och därför är uppfödare hårdare drabbade än sällskapsägare, oavsett ras. Kattgrupper som stallkatter löper också stor risk för FIP, men det är knappast någon som bryr sig om att obducera dem när de blir sjuka och dör.

Jag tycker inte heller denna diskussionen leder någon vart men att visa raser har problem med föda naturligt är ingen nyhet.

Följande är saxat från Agrias hemsida, undantag från försäkringen.
Ingen av dessa åkommor anser jag vara vanligt hos bondkatter.
"Navelbråck, kryptorkism och kroksvans
- Plastikoperationer. Med plastikoperation menas en kirurgisk korrigering
av hud, slemhinnor eller någon annan kroppsdel i de fall avvikelser i
kattens konstitution eller utseende orsakar medicinska problem"

Ang onödigt att föda upp bondkatter, vad finns det för nödighet att föda upp raskatter?

Liknande trådar

Kropp & Själ Glöm klimatförnekare, rasister, gubbslem, flat-earthmänniskor, foliehattar och allt vad det nu må vara som provocerar skiten ur folk nu...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 791
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 417
Senast: Wonna
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 391
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25