Less jag blir

P

pippi27

Tänk att folk ska ha så svårt att komma med "goda" råd man inte vill ha.
Nu den här nya jycken, Jesper, ja, han är fortfarande hoppig, vi jobbar på det, han har tidigare fått tigga vid matbordet, ja, vi jobbar på det.
Jag säger inte att jag är nån expert som kan och vet allt men jag har ändå arbetat med hundar sedan 80-talet. Jag har haft border collies i 15år. Jag har haft egna kurser med sk problemhundar.
Så kommer då en ytlig bekant på besök. Denne talar om att h*n haft hund, jodå minsann, sambon hade hund och den uppfostrade dom tillsammans och den blev så lydig så. Ja, vad kul för er då. Personen ifråga är väl insatt i att Jesper är omplaceringhund som tidigare inte haft regler att leva efter.
Så vid fikat när jag sagt åt hunden att lägga sig så visst 17 slinker det ner en bullbit under bordet :mad:
H*n talar om att SÅ HÄR (och kommer med ett flertal exempel på hur h*n gjort med sin pudel) ska du göra för att uppfostra dena här.
Jag bet ihop och höll god min. Upptäkte att det var ingen idé att diskutera med personen då h*n faktiskt visste hur man minsann gjorde.
Nä, när h*n kommer hit nästa gång ser jag till att hunden ifråga inte är närvarande. Sitter vi ute får hundarna vara inne och tvärtom.

Sv: Less jag blir

Ja det är helt otroligt va folk som t.ex. aldrig har haft hund kan mycket. Sen vi hämtade våran valp har vi fått en massa "bra" tips från ALLA. Det kan lika gärna vara grannen som någon man träffar när man är ute med hunden. I början störde jag mig riktigt mycket på det här men jag tycker att det har lugnat ner sig lite nu då folk märker att vi "kör vårat race" och att det fungerar. Fast det är klart att nog kommer det några tips i veckan :mad:.

Att du inte sa till när bullbiten slank ner under bordet! Det hade inte varit mer än rätt för den personen att få höra att så gör man inte med andras hundar. Vill man göra så själv hemma med sin hund så fine men andras hundar låter man bli :devil:.

det är verkligen något jag har noterat sedan jag skaffade hund igen... att man får en helt annan syn på vissa människors och deras hund-ability ;)
Värst är ofta de som har haft egen hund, men i mina ögon inte är hundmänniskor, ofta har de haft en liten ras, som de kunnat skämma bort och lyfta upp när det blivit problem..

Ett exempel är att om några helger ska vi åka på släktträff med sambons släktingar, och jag väljer att lämna min 10-månaders hemma just för att själv kunna slappna av och slippa korrigera andra människor och ha koll. Vill inte att hon ska jamsas/ömkas med, eller ges mat vid bordet.
Ibland måste man tydligen göra de valen för att kunna ha roligt själv!!

Sambons pappa är en riktigt besserwiesser :devil: . Han måste hela tiden berätta för oss hur vi ska göra och han är ingen djurvän. Han kallar mina katter kattjävlar och han gnäller bara på hundarna och fattar inte varför vi inte kunde köpa en golden retriever istället för dom är ju så fina elelr varför inte en jakthund (han vet vad jag tycker om jakt och därför måste han komma med såna kommentarer)och blabla :mad: . Han är inte välkommen här då jag är hemma och vill sambon träffa honom får det bli nån annanstans för det har gått så långt att jag inte kan bita ihop och ta en massa skit längre. Jag har varit tyst så ofta för sambons skull och är det något jag har svårt för så är det att inte få försvara mig och säga vad jag tycker.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 205
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 279
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka